ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اسکلت
میان رشته ای

دانشمندان چهره قدیمی‌ترین اسکلت کشف‌شده در مصر با قدمت 30 هزار سال را بازسازی کردند

این مرد با قد حدود 160 سانتی متری خود، دارای اصل و نسب آفریقایی بوده و حدود 30 هزار سال پیش مُرده است.

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۱۶ فروردین ۱۴۰۲ | ۲۳:۵۹

دانشمندان برزیلی با استفاده از فناوری سه‌بعدی و بقایای اسکلت، چهره دیجیتالی مردی را ایجاد کرده‌اند که حدود 30 هزار سال پیش در مصر زندگی می‌کرده است.

با کمک بقایای اسکلت این مرد که سال 1980 در منطقه باستان‌شناسی Nazlet Khater 2 مصر به‌دست آمده بود، دانشمندان موفق شدند تا ساختار صورت این مرد را ایجاد کنند. در مطالعات انسان‌شناسی دانشمندان مشخص شد که این مرد دارای اصل و نسب آفریقایی بوده است و در سن 17 تا 29‌سالگی جان خود را از دست داده. قد او نیز حدود 160 سانتی‌متر تخمین زده شده است.

نحوه بازسازی چهره این مرد با کمک اسکلت آن

در طول ساخت تصویر سه‌بعدی این مرد، دانشمندان متوجه شدند که بخش‌هایی از جمجمه او در دسترس نبوده است. برای حل این مشکل، آن‌ها از تکنیک‌های اسکن توموگرافی کامپیوتری (CT) استفاده کردند تا سمت مخالف جمجمه را منعکس کنند.

پس از ایجاد ساختار ناهموار، آن‌ها از تکنیک فوتوگرام‌متری (Photogrammetry) برای اتصال دیجیتالی تصاویر به یکدیگر استفاده کردند که این امر باعث شد دو مدل سه‌بعدی مجازی از این مرد داشته باشند.

اولین تصویر ساخته‌شده که سیاه‌سفید است، این مرد را با چشمانی بسته نشان می‌دهد. در تصویر دوم ترکیبی از ویژگی‌های هنری به آن اضافه شده است و مردی با موهای تیره ژولیده و ریشی کوتاه را نشان می‌دهد.

به گزارش Live Science، یکی از ویژگی‌های جمجمه که توجه محققان را به خود جلب کرد، فک این مرد بود که در مقایسه با انسان‌های امروزی تفاوت‌هایی دارد. در مقاله دانشمندان آمده است:

«به‌طور کلی، این جمجمه مدرن در نظر گرفته می‌شود، اما دارای عناصر باستانی است؛ مانند مجرای تنفسی بزرگ فک پایین و پیش‌آمدگی آرواره حفره‌دار.»

براساس مطالعه دانشمندان، این قدیمی‌ترین اسکلت کشف‌شده از انسان‌ها در مصر است و همچنین می‌تواند یکی از قدیمی‌ترین اسکلت‌های جهان باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی