ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

حلزون
اخبار خودرو

1000 اسب‌بخار در 97 سال قبل؛ ماجرای تولید اولین ابرخودروی رکوردشکن جهان

حلزون برخلاف نام خود، هزار اسب‌بخار قدرت دارد و اولین خودروی جهان با سرعت بیش از 200 مایل محسوب می‌شود.

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۱۷ فروردین ۱۴۰۲ | ۲۰:۳۰

«سان‌بیم» یک خودروساز انگلیسی بود که در سال 1905 در ولورهمپتون تأسیس شد. این شرکت در سال 1926 با تولید یک خودروی منحصربه‌فرد شهرت پیدا کرد؛ خودرویی که هدف از طراحی و توسعه آن ثبت رکورد سرعت زمینی بود. این خودرو 1000 HP Mystery نام داشت، اما بیشتر با لقب «حلزون» شناخته می‌شد. به‌لطف یک پیشرانه 45 لیتری و قدرتی نزدیک به 1000 اسب‌بخار، حلزون در سال 1927 به اولین خودرویی تبدیل شد که توانست از مرز سرعت 200 مایل یا 322 کیلومتر در ساعت عبور کند. پس از ثبت این رکورد درخشان، با توجه به شرایط خاصی که شرکت سان‌بیم پیدا کرد، حلزون از یادها رفت. حالا پس از نزدیک به یک قرن، موزه ملی خودروی انگلستان قصد دارد، این سوپراتومبیل افسانه‌ای را بازسازی کند.

حلزون

براساس برنامه‌ریزی‌های موزه ملی خودرو، بازسازی سان‌بیم حلزون یا همان 1000 HP Mystery باید تا سال 2027 پایان یابد. به بیان دیگر، این خودرو در صدمین سالگرد رکوردشکنی خود باید دوباره توانایی حرکت و دستیابی به سرعت‌های بالا را پیدا کند. البته تحقق این هدف نیازمند صرف بودجه‌ای 300 هزار پوندی است!

به‌منظور ترغیب علاقه‌مندان برای اهدای کمک‌های مالی و تأمین بودجه موردنیاز، موزه ملی خودروی انگلستان در نظر دارد حلزون را در نمایشگاه‌های مختلف داخلی و سایر نمایشگاه‌ها و موزه‌های اروپا و آمریکا در معرض دید عموم قرار دهد.

حلزون

حلزون و ثبت سرعت 327 کیلومتر در ساعت!

همان‌طور که در ابتدا نیز اشاره کردیم، نیروبخش حلزون، یک پیشرانه 45 لیتری است. این پیشرانه حاصل ترکیب دو موتور 22.5 لیتری V12 است. یکی از این موتورها پشت کابین و دیگری در جلوی خودرو قرار دارد و مجموع قدرت آن‌ها به حدود هزار اسب‌بخار می‌رسد. از لحاظ طراحی باید گفت سان‌بیم 1000 HP Mystery از پیکره‌ای سیال و آیرودینامیک برخوردار است. درواقع علت استفاده از لقب حلزون برای این خودروی فوق‌سریع، همین فرم خاص بدنه آن است.

نمای جانبی

رکوردشکنی حلزون در سال 1927، در پیست «دیتونا بیچ» و در برابر دیدگان حدود 30 هزار نفر تماشاگر اتفاق افتاد. این خودرو در 29 مارس آن سال موفق شد رکورد سرعت 203.79 مایل یا 327.96 کیلومتر در ساعت را ثبت کند. شاید بدانید شرکت سان‌بیم پس از این رکوردشکنی سرنوشتی عجیب پیدا کرد و مالکیت آن چند بار بین شرکت‌های انگلیسی دست‌به‌دست شد. اما حلزون از سال 1970 در اختیار موزه ملی خودرو قرار گرفت. از آن تاریخ تاکنون، این سوپراتومبیل خاص راکد نگهداری شده؛ طوری که موتور آن در 50 سال اخیر استارت نخورده است!

حلزون

طبق اطلاعات موجود، مهندسان مسئول بازسازی موتور عقب حلزون را از جای خود خارج کرده و درحال تعمیر آن هستند. براساس گزارش‌ برخی نشریات، این خودرو به‌طور کامل بازسازی خواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی