ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

درمان سرطان با امواج فراصوت
سلامت

دانشمندان روی روشی جدیدی برای درمان سرطان با امواج فراصوت با عوارض جانبی کمتر کار می‌کنند

درمان سرطان با امواج فراصوت می‌تواند به‌عنوان جایگزینی با عوارض جانبی کمتر مطرح شود که توانایی بالایی در پاک‌سازی بافت‌های سرطانی دارد.

امیر امام جمعه
نوشته شده توسط امیر امام جمعه | ۱۷ فروردین ۱۴۰۲ | ۱۹:۰۰

داروهای مورد استفاده برای درمان سرطان معمولاً عوارض ناخواسته شدیدی را در بیماران ایجاد می‌کنند و گاهی می‌توانند تهدیدکننده جدی سلامت باشند. پژوهشگران به‌تازگی برای رفع این مشکل، با کمک ماده‌ای خاص راهی یافته‌اند که شاید در آینده بتواند به‌عنوان روشی جایگزین در درمان سرطان با امواج فراصوت مطرح شود.

درمان سرطان با امواج فراصوت چگونه صورت می‌گیرد؟

مواد دارای عنصر پلاتینیوم در میان داروهای اصلی ضدسرطان قرار می‌گیرند که به‌دلیل نرخ موفقیت بالا، به‌صورت گسترده در سراسر جهان تجویز می‌شوند. بااین‌حال عوارض شدید این داروها برای بیماران بسیار آزاردهنده است و در مراحلی می‌تواند غیرقابل تحمل شود. محققان دانشگاه رور بوخوم در آلمان به سراغ ماده‌ای خاص رفته‌اند که می‌تواند به‌خوبی در تومورهای سرطانی تجمع پیدا کند و سپس به کمک امواج فراصوت به فرم فعال خود تبدیل شود. ماده مذکور تنها در حالت فعال‌شده توانایی آسیب‌زدن به سلول‌ها را دارد؛ درنتیجه آسیب بسیار کمتری به سلول‌های سالم بدن وارد می‌کند و عوارض درمان را کاهش می‌دهد.

داروهای رایج ضد‌سرطان ازجمله سیس‌پلاتین، اکسالی‌پلاتین و کربوپلاتین دارای فرم سه‌ظرفیتی (پلاتینیوم III) از این عنصر هستند که عوارضی مثل حالت تهوع، استفراغ، آسیب کلیوی و سرکوب مغز استخوان را در پی دارند. برای غلبه بر این عوارض، محققات در طی سال‌های اخیر به‌دنبال ساخت پیش‌داروهای حاوی پلاتینیوم چهار‌ظرفیتی (IV) بوده‌اند که به‌شکل غیرفعال و پایدار است و آسیبی به‌همراه ندارد. پس از مصرف پیش‌‌دارو و رسیدن آن به بافت هدف، می‌توان آن را به فرم فعال تبدیل کرد تا سلول‌های سرطانی را از بین ببرد.

شیمی درمانی

در گذشته تلاش‌هایی برای استفاده از نورهای فرابنفش، آبی یا قرمز برای احیای پلاتینیوم چهار‌ظرفیتی و تبدیل آن به فرم سه‌ظرفیتی فعال صورت گرفته است؛ اما در این روش به‌دلیل میزان نفوذ محدود نور، امکان درمان تومورهای عمقی وجود ندارد. اکنون روش جدید درمان سرطان با امواج فراصوت، این محدودیت را از پیش رو برمی‌دارد؛ زیرا امواج مذکور قدرت بالایی در نفوذ به بافت‌ها دارند و حتی می‌توانند به عمقی‌ترین تومورها نیز نفوذ کنند.

مشاهدات صورت‌گرفته در طی تحقیقات، حاکی از آن بوده است که نانوپیش‌داروهای تولید‌شده به کمک هموگلوبین توانسته است پس از تزریق به خون موش‌ها، به‌خوبی در تومورهای سرطانی روده تجمع پیدا کند و پس از فعال‌سازی با امواج فراصوت، بافت‌های سرطانی را تقریباً به‌طور کامل از بین ببرد. یافته‌های اخیر می‌توانند مسیر را برای دسترسی به روش‌های نوین جهت درمان سرطان با عوارض جانبی کمتر، هموار سازند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی