ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

آنتی بیوتیک
سلامت

کشف جدید دنیای پزشکی: آنتی‌بیوتیک‌هایی که با تغییر شکل، باکتری‌های مقاوم را فریب می‌دهند

دانشمندان برای مقابله با باکتری‌هایی که در برابر داروها مقاوم هستند، آنتی‌بیوتیک جدیدی توسعه داده‌اند که می‌تواند ساختارش را تغییر دهد.

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۱۸ فروردین ۱۴۰۲ | ۲۰:۰۰

کشف آنتی بیوتیک‌ها در کمتر از 100 سال گذشته، تأثیر گسترده و عمیقی بر جهان داشته است. بااین‌وجود، ظهور باکتری‌های مقاوم به این دارو در چند سال گذشته تصویر تلخی را ترسیم کرده و در برخی مطالعات پیش‌بینی شده که این موضوع تا 2050 باعث مرگ 10 میلیون نفر خواهد شد. حالا دانشمندان «آزمایشگاه کولد اسپرینگ هاربر» (CSHL) در تحقیقات جدید خود نشان داده‌اند که راه شکست این باکتری‌ها، سازگاری و تغییر مداوم آنتی بیو‌تیک برای سرنگونی قابلیت‌ها دفاعی آن است.

محققان با استفاده از روش نوآورانه کلیک شیمی، آنتی بیوتیکی ایجاد کردند که ساختار شیمیایی آن از بیش از یک میلیون پیکربندی ساخته شده است. دانشمندان با الهام گرفتن از تانک‌های نظامی و برجک‌های چرخان آن‌ها که می‌توانند با سرعت زیادی به تهدیدات پاسخ دهند، امیدوار هستند که این نوع جدید از آنتی بیوتیک نیز بتواند انواع باکتری‌هایی را که داروهای موجود در برابر آن‌ها ضعیف شده‌اند، شکست دهد.

ساختار آنتی بیوتیک جدید دانشمندان

نکته مهم ساختار این آنتی بیو‌تیک، مولکولی به نام بولوالن است که یک مولکول درون‌پویا محسوب می‌شود؛ به این معنی که اتم‌های آن می‌توانند موقعیت خود را تغییر دهند. با وجود این مولکول در هسته و آنتی بیوتیک قدرتمند «وانکومایسین» به‌عنوان «کلاهک» در قسمت بیرونی، این دارو می‌تواند ساختار خود را تغییر دهد تا به‌طور مخفیانه سویه‌های مقاوم باکتری‌ها را فریب دهد.

نکته مهم دیگر اینکه دانشمندان با آزمایش این نوع جدید آنتی بیوتیک روی لارو پروانه مومی آلوده به باکتری، متوجه شدند که تأثیر آن از وانکومایسین به‌تنهایی بیشتر بوده است و پاتوژن نمی‌تواند در برابر آن مقاومت داشته باشد.

با توجه به اینکه سالانه حدود سه میلیون آمریکایی به عفونت‌های باکتریایی یا قارچی مقاوم به دارو مبتلا می‌شوند و 35 هزار نفر بر اثر این بیماری‌ها جان خود را از دست می‌دهند، پیدا‌کردن آنتی بیوتیک‌های جدیدی که بتوانند در برابر پاتوژن‌های درحال تکامل مقاومت کنند، بسیار اهمیت دارد. این مطالعه در مجله PNAS منتشر شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی