ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کریپتوکارنسی

بررسی رفتار کاربران بازار رمزارزها در سنین مختلف براساس گزارش سال نوبیتکس

گزارش سالیانه نوبیتکس نشان می‌دهد جوان‌ترها در انتظار فرصت خرید ارزهای دیجیتال هستند.

مجتبی آستانه
نوشته شده توسط مجتبی آستانه | ۱۹ فروردین ۱۴۰۲ | ۱۷:۲۰

آماری که براساس گزارش سال 2022 صرافی ارز دیجیتال نوبیتکس به‌دست آمده، حاکی از این است که کاربران جوان در دوران نزولی قیمت ارزهای دیجیتال، با خرید و نگهداری بیشتر تتر در انتظار فرصت‌های خرید در قیمت‌های پایین بوده‌اند. درواقع جوان‌ترها بیشترین سهم سبد رمزارزی خود را به تتر اختصاص داده‌اند.

نوبیتکس اواخر اسفندماه گزارش عملکرد خود در سال 2022 را منتشر کرد. در این گزارش به موضوعات مختلفی پرداخته شده است که می‌تواند مورد‌توجه فعالین بازار ارزهای دیجیتال قرار گیرد. در بخشی از این گزارش ترکیب دارایی‌های موجود در کیف پول کاربران ایرانی به تفکیک گروه‌های سنی بیان شده است که نشان می‌دهد جوان‌ترها بیشتری سهم سبد رمزارزی خود را به تتر اختصاص داده‌اند.

ترکیب دارایی کاربران 18 تا 24 ساله نشان می‌دهد که بیش از 21 درصد از سبد دارایی این گروه سنی به تتر تعلق دارد و بعد از آن دوج‌کوین با 16.6 درصد، بیت‌کوین با 11.5 و اتریوم با 9.9 درصد در جایگاه‌های بعدی قرار دارند. شیبا، کاردانو و ترون نیز در رده‌های بعدی دارایی کاربران در این گروه سنی قرار گرفته‌اند.

در سنین 25 تا 30 سال نیز وضعیت تقریباً مشابه بوده و تتر در اولویت قرار گرفته است. 19.4 درصد از دارایی افراد در این سن به تتر تعلق دارد و دوج‌کوین، بیت‌کوین، اتریوم، شیبا و کاردانو در رده‌های بعدی هستند.

اما در سنین 31 تا 40 سال، وضعیت کمی متفاوت است و دوج‌کوین گوی سبقت را از تتر گرفته. دوج‌کوین 18.6 درصد دارایی کاربران در این رده سنی را به خود اختصاص داده و تتر با 13.9، بیت‌کوین با 10.3 و اتریوم، شیبا، کاردانو و ترون در رده‌های بعدی هستند.

ترکیب دارایی های کاربران نوبیتکس

در گروه سنی 41 تا 50 و 51 تا 60 سال نیز دوج‌کوین بیشترین محبوبیت را برای نگهداری دارد و تتر بعد از دوج‌کوین قرار گرفته است. برای 41 تا 50 ساله‌ها بعد از دوج و تتر، اتریوم، بیت‌کوین، شیبا، ریپل و ترون بیشترین محبوبیت را دارند و برای 51 تا 60 ساله‌ها بعد از دوج‌کوین و تتر، بیت‌کوین، اتریوم، شیبا، کاردانو و ترون قرار گرفته‌اند.

علاقه بیشتر 31 تا 60 ساله‌ها به دوج‌کوین باعث شده است که این میم‌کوین محبوب ایلان ماسک به‌طور میانگین بیشترین سهم را از سبد دارایی کل کاربران نوبیتکس داشته باشد.

اگر بتوان گفت که تعداد جستجوی کوین‌های مختلف در گوگل نشان‌دهنده علاقه بیشتر مردم به یک کوین است، می‌توان نتیجه گرفت که بین کاربران ایرانی بازار ارزهای دیجیتال و سایر کاربران در جهان شباهت‌ها و تفاوت‌های جالب‌توجهی وجود دارد.

درحالی‌که در ایران دوج‌کوین به‌نوعی محبوب‌ترین رمزارز برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود، نتایج جستجوی مردم جهان در گوگل در سال 2022، نشان می‌دهد که در این سال کلمه بیت‌کوین 28 میلیون و 410 هزار بار سرچ شده و بعد از بیت‌کوین، دوج‌کوین با پنج میلیون و 850 هزار بار جستجو در جایگاه بعدی قرار گرفته و شیبا اینو نیز چهار میلیون و 430 هزار بار جستجو شده است. اتریوم با سه میلیون و 840 هزار جستجو در رده بعدی قرار دارد و بعد از آن نیز آوالانچ، لایت‌کوین، کاردانو، ریپل، سیف‌مون و نکسوس قرار گرفته‌اند.

البته از سوی دیگر باید به این نکته نیز اشاره کرد که بیت‌کوین به‌دلیل اهمیت و تأثیر قیمتش بر قیمت سایر رمزارزها، طبیعی است که بیشترین جستجو را به خود اختصاص دهد؛ همان‌طور که تعداد بازدید از صفحه بیت‌کوین نوبیتکس نیز بیشترین بازدید را در میان صفحات بازارهای نوبیتکس به خود اختصاص داده است.

اما کاربران بالای 60 سال ایرانی رفتار متفاوتی نسبت بـه دیگر گروه‌های سنی دارند و جالب آنکه برای 61 تا 70 ساله‌ها، بیت‌کوین در اولویت قرار دارد و 18.4 درصد از سبد دارایی افراد در این رده سنی را بیت‌کوین تشکیل داده است. بعد از بیت‌کوین نیز تتر، اتریوم، دوج‌کوین، شیبا، بی‌ان‌بی و ریپل قرار گرفته‌اند.

71 تا 80 ساله‌ها هم تتر را با نزدیک به 22 درصد و اتریوم و بیت‌کوین را با 16.6 و 15.1 درصد در صدر دارایی‌های خود قرار داده‌اند و به‌ترتیب، دوج‌کوین، شیبا، ریپل و بی‌ان‌بی سایر رمزارزهای محبوب این افراد هستند.

به‌نظر می‌رسد افراد بالای 60 سال منطقی‌ترین سبد دارایی را به‌لحاظ نگهداری رمزارزهای دارای پشتوانه‌ی قوی‌تر در اختیار دارند و کمتر درگیر هیجانات مربوط به خرید میم‌کوین‌هایی مثل دوج‌کوین و شیبا اینو می‌شوند.

بررسی رفتار کاربران نوبیتکس

با در نظر گرفتن میانگین سنی 35 سال برای کاربران نوبیتکس، چندان دور از ذهن نیست که بیشترین گروه سنی فعال در نوبیتکس مربوط بـه دوره 31 تـا 40 ساله‌ها باشد. این گروه حدود 40 درصد کاربران را تشکیل داده و درست مثل سال‌های گذشته، در صدر گروه‌های سنی قرار گرفته است.

51 تا 60 ساله‌ها، صاحب بیشترین ارزش دارایی

31 تا 40 ساله‌ها به‌واسطه جمعیت بیشترشان در بین کاربران، بیشترین سهم را از کل دارایی‌های رمزارزی به نام خود ثبت کرده‌اند و نزدیک به 42 درصد کل دارایی‌های موجود در نوبیتکس متعلق به 31 تا 40 ساله‌هاست، اما از نظر میانگین دارایی موجود در کیف پول کاربران، گروه 51 تا 60 ساله تقریباً دوبرابر میانگین کل کاربران، دارایی رمزارزی در کیف پول خود دارند و شاخص ثروت بالاتری کسب کرده‌اند.

دلیل بالاتر‌بودن شاخص ثروت افراد بالای 50 سال را می‌توان در دو موضوع تحلیل کرد؛ نخست آنکه افراد در این سن احتمالاً از ثبات مالی بیشتری برخوردارند و نکته دیگر آنکه این گروه سنی احتمالاً تمایل کمتری به آموزش‌های مربوط به انتقال دارایی از صرافی به کیف پول شخصی دارند و ترجیح می‌دهند دارایی‌های دیجیتال خود را با صرف‌نظر از دردسرهای احتمالی انتقال به کیف پول شخصی، در کیف پول صرافی نگهداری کنند.

مبنای محاسبه شاخص ثروت در این گزارش، میانگین دارایی موجود در کیف پول کل کاربران اسـت؛ به‌طوری که این میانگین به‌عنوان مبنای 100 واحد در نظر گرفته شده و شاخص 26 به‌معنای این است که گروه موردنظر تقریباً یک‌چهارم میانگین کل، دارایی در کیف پول نوبیتکس خود دارند.

اما از نظر تعداد معاملات نیز همچنان 31 تا 40 ساله‌ها در صدر قرار دارند و بیش از 39 درصد معاملات نوبیتکس از سوی کاربران این رده سنی صورت گرفته است و 41 تا 50 ساله‌ها در رتبه بعدی قرار دارند.

در بالا به سبد دارایی کاربران در گروه‌های سنی اشاره شد؛ اما گروه‌های سنی مختلف جدا از سبد دارایی، در رمزارزهایی که بیشترین معامله را با آن انجام داده‌اند نیز متفاوت هستند و هر کدام از گروه‌های سنی، رمزارزهای متفاوتی را بـرای خریدوفروش انتخـاب می‌کنند. البته به‌طور میانگین، شیبا اینو بیشترین تعداد خریدوفروش‌های رمزارزی در نوبیتکس را به خود اختصاص داده است. دلیل بالابودن تعداد خریدوفروش‌های این رمزارز را می‌توان در نواسانات بالای قیمت این کوین جستجو کرد که کاربران تلاش کرده‌اند با خریدوفروش روزانه شیبا اینو از نواسانات بالای آن در کوتاه‌مدت کسب سود کنند. 

مقایسه ترکیب معاملات گروه‌های سنی مختلف نشان می‌دهد که هرچه از جوانی به‌سمت میانسالی می‌رویم، سهم تتر از ترکیب معاملات کمتر و کمتر می‌شود؛ به‌طوری که 18 تا 24 ساله‌ها با اختصاص 21.6 درصد معاملات خود به تتر، بیشترین سهم را برای این استیبل‌کوین در نظر گرفته‌اند و کمترین سهم تتر از کل معاملات مربوط به گروه سنی 61 تا 70 ساله است.

براین‌اساس، 18 تا 24 ساله‌ها بیشترین خریدوفروش را به‌ترتیب در رمزارزهای تتر، ترون، شیبا، دوج‌کوین، بیت‌کوین و کاردانو انجام داده‌اند. 

25 تا 30 ساله‌ها نیز بیشترین معاملاتشان را روی رمزارز تتر انجام داده‌اند و بعد از تتر، شیبا، دوج‌کوین، ترون، اتریوم، بیت‌کوین و کاردانو، رمزارزهایی بوده‌اند که بیشترین خریدوفروش کاربران این بازه سنی با آن‌ها انجام شده است. اما برای 31 تا 40 ساله‌ها شیبا در رأس تعداد خریدوفروش‌ها بوده و تتر و دوج‌کوین در جایگاه‌های بعدی قرار داشته‌اند. 

کاربران 41 تا 50 ساله نیز به‌ترتیب، شیبا، دوج‌کوین، تتر، ترون و بیت‌کوین را در رأس اهداف خرید و فروش‌هایشان قرار داده‌اند. از سوی دیگر، 51 تا 60 ساله‌ها بیشترین معاملاتشان را در رمزارزهای شیبا، دوج‌کوین، بیت‌کوین، تتر، اتریوم، ترون و کاردانو داشته‌اند و 61 تا 70 ساله‌ها نیز به‌ترتیب بیشترین معاملات را با شیبا، دوج‌کوین، اتریوم، بیت‌کوین، ترون، کاردانو و تتر انجام داده‌اند. 

این گزارش می‌تواند تحلیلی از نوع نگاه کاربران بازار ارزهای دیجیتال در ایران در سنین مختلف را در اختیار کارشناسان و تحلیلگران قرار دهد؛ تحلیلی که با توجه به فعالیت بیش از چهار میلیون و پانصد هزار کاربر ایرانی بازار رمزارزها در نوبیتکس، می‌توان به کل جامعه رمزارزی ایران تعمیم داد. 

متن کامل گزارش سال 2022 نوبیتکس را می‌توانید از اینجا مشاهده کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی