ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودروهای ایرانی
خودرو

خودروهای ایرانی، اقساطی برای عراقی‌ها، قرعه کشی برای ایرانی‌ها!

بحث فروش خودروهای ایرانی در کشورهای دیگر، یک داستان بلند و طولانی است. از شکست‌های تولید خودرو در سنگال و ونزوئلا تا بازار عراق

مرتضی قانع
نوشته شده توسط مرتضی قانع | ۲۳ فروردین ۱۴۰۲ | ۲۰:۳۰

بحث فروش خودروهای ایرانی در کشورهای دیگر، یک داستان بلند و طولانی است. از شکست‌های تولید خودرو در سنگال و ونزوئلا تا اختلاف قیمت و همچنین تجهیزات این محصولات، همواره بحث برانگیز بوده‌اند. حال در شرایطی که بیش از سه سال است بازار خودرو به مشکل برخورد کرده است و عرضه خودرو به شکل سابق انجام نمی‌شود، به نظر می‌رسد بار دیگر این داستان در حال تکرار شدن است.

هم‌اکنون در بازار کشورهای همسایه همچون عراق، خودروهای ایرانی با شرایط فروش اقساطی و تخفیف‌های مختلف همچون تخفیف ماه رمضان عرضه می‌شوند. این مساله به دلیل ذات اقتصادی بازار خودرو در عراق است. مشتریان خودرو در عراق قادر هستند تا هرگونه خودرو با هر مدل، حجم موتور، کلاس بدنه و برند را وارد کنند. بنابراین بازار خودرو عراق بسیار رقابتی است و برندهای مختلف برای دسترسی به سهم بازار، بایستی راهکار‌های بازاریابی مختلفی را امتحان کنند.

به همین دلیل در وضعیتی که انحصار وجود نداشته باشد، خودروسازان مجبور خواهند بود تا خود را با شرایط بازار وفق دهند. بنابراین مشتریان عراقی بسیار راحت‌تر از مشتریان ایرانی، قادر به خرید خودروهای ایران خودرو و سایپا خواهند بود.

در سوی دیگر، مدت‌ها است که مشتریان ایرانی دیگر قادر به خرید اقساطی خودرو از ایران خودرو و سایپا بخرند. موضوع دیگر نیاز به انتظار بسیار زیاد برای تحویل خودروهای ایرانی است. مشتریان ایرانی بایستی مدت‌ها برای ثبت نام خودرو منتظر بمانند و البته شرایط خاصی را پشت سر بگذارند. در نهایت خودروها به قیمتی ارائه می‌شوند که ممکن است با نرخ اولیه خودرو در زمان فروش مختلف باشد.

البته قیمت خودروهای ایرانی در عراق بالاتر از ایران است اما عرضه خودرو به روش اقساطی، قیمت بیشتر خودرو را پوشش می‌دهد. همچنین قدرت خرید مشتریان ایرانی طی دهه اخیر کاهش قابل توجهی را تجربه کرده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی