ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

سیاره مشتری
نجوم و فضا

مأموریت Juice آژانس فضایی اروپا برای کشف جهان‌های یخی سیاره مشتری پرتاب شد

Juice پس از هشت سال به مشتری، بزرگ‌ترین سیاره منظومه شمسی ما خواهد رسید.

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۲۵ فروردین ۱۴۰۲ | ۱۷:۳۰

آژانس فضایی اروپا یک فضاپیما برای کاوش سیاره مشتری و سه قمر بزرگ آن به فضا پرتاب کرد. این فضاپیما که کاوشگر قمرهای یخی مشتری یا به‌اختصار Juice نام دارد، ساعت 15:44 دقیقه (به وقت ایران) روز جمعه با موشک آریان 5 از پایگاه فضایی گویان در نزدیکی شهر کوچک کورو به فضا پرتاب شد.

فضاپیمای Juice حدود 28 دقیقه پس از پرتاب از موشک آریان 5 جدا شد. در طول 17 روز آینده Juice آرایه‌های خورشیدی، آنتن‌ها و سایر ابزارهای خود را به کار خواهد گرفت و پس از آن سه ماه، آزمایش و آماده‌سازی ابزارها را انجام خواهد داد.

سفر فضاپیما به سیاره مشتری

Juice پس از گذشت هشت سال به مشتری، بزرگ‌ترین سیاره منظومه شمسی ما خواهد رسید. در طول سفر طولانی خود، فضاپیما ESA هنگام پرواز در کنار زمین، ماه و زهره از برخی تیرکمان‌های گرانشی استفاده خواهد کرد.

زمانی که این فضاپیما در ژوئیه سال 2031 به مشتری برسد، حدود 3.5 سال را صرف گردش به دور غول گازی و سه قمر آن، یعنی گانیمد، کالیستو و اروپا خواهد کرد. در پایان مأموریت، Juice تنها بر چرخش به دور گانمید تمرکز خواهد کرد و به اولین فضاپیمایی تبدیل خواهد شد که تاکنون به دور یک ماه در خارج از منظومه شمسی می‌چرخد.

گانیمد، کالیستو و اروپا جهان‌های پوشیده از یخی هستند که ممکن است شامل اقیانوس‌های زیرسطحی نیز باشند که به‌طور بالقوه برای زندگی قابل سکونت هستند.

درهمین‌حال، مأموریت اروپا کلیپر ناسا که در سال 2024 پرتاب خواهد شد، انتظار می‌رود در آوریل سال 2030 به مشتری برسد و نزدیک به 50 پرواز در مجاورت اروپا انجام دهد و درنهایت به 25 کیلومتری سطح ماه برسد. این دو مأموریت با یکدیگر می‌توانند برخی از بزرگ‌ترین اسرار سیاره مشتری و قمرها آن را افشا کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی