ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

میان رشته ای

خط بطلانی بر یک باور قدیمی؛ پژوهشی تازه می‌گوید عادت‌های جدید در 21 روز شکل نمی‌گیرند

دانشمندان دریافته‌اند که باور عمومی درباره اینکه شکل‌گیری عادت‌های جدید تنها به 21 روز زمان نیاز دارد، درست نیست.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۳۰ فروردین ۱۴۰۲ | ۱۷:۰۰

«ماکسول مالتز»، جراح پلاستیک، در سال 1960 کتابی را منتشر کرد که در آن گفته بود شکل‌گیری عادت‌های جدید تنها به 21 روز زمان نیاز دارد. این ایده در فرهنگ عامه طرفداران زیادی پیدا کرد، اما محققان اخیراً آن را به چالش کشیده و متوجه شده‌اند که بسته به شخصیت افراد و نوع کاری که می‌خواهند انجام دهند، ایجاد عادت‌ها می‌تواند بسیار بیشتر طول بکشد.

به گزارش ساینس‌الرت، پژوهشگران کلتک، دانشگاه شیکاگو و دانشگاه پنسیلوانیا می‌گویند برای بررسی این ایده اطلاعات مربوط به بیش از 3000 نفری را که در طول بیش از 4 سال حدود 12 میلیون بار به باشگاه رفته بودند و بیش از 3000 نیروی کار بیمارستانی را که در نزدیک به 100 شیفت حدود 40 میلیون بار دستان خود را شسته بودند، بررسی کردند.

آن‌ها این اطلاعات را به ابزارهای یادگیری ماشینی دادند تا ببینند رفتار انسان‌ها چه زمانی قابل‌پیش‌بینی و درنتیجه از روی عادت می‌شود. محققان در پایان دریافتند که برخی رفتارها برای تبدیل‌شدن به عادت بیشتر از بقیه رفتارها به زمان نیاز دارند. برای مثال، عادت‌کردن به ورزش به‌طور میانگین حدود شش ماه طول می‌کشد.

شکل‌گیری عادت‌های جدید می‌تواند به ماه‌ها زمان نیاز داشته باشد

پژوهشگران می‌گویند: «برخلاف باور عمومی به «عدد جادویی» شکل‌گیری عادت‌ها، متوجه شدیم که شکل‌گیری عادت رفتن به باشگاه معمولاً ماه‌ها زمان لازم دارد، اما شستن دست‌ها در بیمارستان در چند هفته به عادت تبدیل می‌شود.»

با وجود توجه زیادی که به بحث ایجاد عادت‌ها وجود دارد، این مطالعه یکی از معدود مطالعاتی است که در خارج از آزمایشگاه‌های روانشناسی انجام گرفته و به بررسی شکل‌گیری عادت‌ها در جهان واقعی پرداخته است. این پژوهش حتی براساس خوداظهاری شرکت‌کنندگان نبوده و ازاین‌رو درصد خطای کمتری دارد.

در این مطالعه، نام افرادی که به باشگاه می‌رفتند، ثبت می‌شد و نیروهای بیمارستان هم باید برای شستن دستان خود کارت شناسایی‌شان را اسکن می‌کردند. محققان همچنین به اطلاعاتی مثل زمان تکرار رفتار در شبانه‌روز دسترسی داشتند. برای مثال، آن‌ها می‌گویند اگر زمان بیشتری از آخرین مراجعه فرد به باشگاه می‌گذشت، احتمال بازگشت او کمتر می‌شد. به‌علاوه، دوسوم افراد در یک روز خاص (دوشنبه‌ها و سه‌شنبه‌ها) به باشگاه می‌رفتند.

نتایج این پژوهش در مجله PNAS منتشر شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی