ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

سیاهچاله
علمی

اولین تصویر از یک سیاه‌چاله کلان‌جرم منتشر شد؛ 6.5 میلیارد برابر خورشید

در تصویر منتشر‌شده، سیاه‌چاله‌ای با پرتوهای قدرتمند پلاسمای پراکنده‌شده توسط آن دیده می‌شود که می‌تواند اطلاعات بسیار زیادی از جهان هستی ارائه دهد.

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۹:۰۰

دانشمندان اولین تصویر مستقیم از یک سیاه‌چاله کلان‌جرم را ثبت کرده‌اند. در این تصویر، سیاه‌چاله درحال پراکنده‌کردن پرتوهای قدرتمند پلاسما است.

براساس گزارش اینسایدر، این سیاه‌چاله در مرکز کهکشان M87 با فاصله 55 میلیون سال نوری با ما قرار دارد و حدود 6.5 میلیارد برابر از خورشید ما بزرگ‌تر است. پرتوهایی که از این سیاه‌چاله درحال پخش‌شدن هستند، می‌توانند صدها هزار سال نوری جریان داشته باشند و یکی از بزرگ‌ترین اسرار جهان هستی محسوب می‌شوند.

اولین تصویر مستقیم از یک سیاه‌چاله کلان‌جرم

اکثر کهکشان‌ها، ازجمله کهکشان ما، در اطراف یک سیاه‌چاله کلان‌جرم می‌چرخند که تمام مواد به درون آن‌ها فرو می‌روند. به همین دلیل در جدیدترین تصویر ارائه‌شده، این سیاه‌چاله که در مرکز کهکشان M87 واقع شده است، به شکل حلقه‌ای روشن از ماده دیده می‌شود که دور یک چاله تاریک درحال چرخش است. بااین‌حال، پرتوها از ماده‌ای ساخته شده‌اند که می‌تواند از سیاه‌چاله فرار کند.

این پرتوها همچنین ویژگی‌هایی باورنکردنی دارند؛ آن‌ها نه‌تنها ازجمله درخشان‌ترین اجرام کهکشان محسوب می‌شوند، بلکه در مطالعات قبلی مشخص شده است که ذرات موجود در آن‌ها می‌توانند با سرعت نزدیک به نور حرکت کند.

تصویر جدید که با همکاری تلسکوپ‌های آرایه جهانی میلی‌متری VLBI، آرایه میلی‌متری بزرگ آتاکاما، رصدخانه جنوبی اروپا و تلسکوپ گرینلند گرفته شده، اولین تصویری است که نحوه تشکیل این پرتوها را نشان می‌دهد.

یک برداشت هنری از پرتو سیاهچاله

«رو-سن لو»، محقق اصلی این مطالعه و ستاره‌شناس رصدخانه نجوم شانگهای در چین، در بیانیه مطبوعاتی خود گفت:

«می‌دانیم که این پرتوها از مناطق اطراف سیاه‌چاله‌ها به بیرون پرتاب می‌شوند، اما هنوز به‌طور کامل نمی‌دانیم که این اتفاق چگونه رخ می‌دهد. برای مطالعه مستقیم این موضوع باید منشأ پرتو را تا حد امکان نزدیک به سیاه‌چاله مشاهده کنیم.»

اکنون اخترشناسان امیدوارند اطلاعات مربوط به این پروژه به آن‌ها کمک کند تا درباره نحوه ایجاد این پرتوها و درنهایت کشف رمز و راز نحوه شکل‌گیری کهکشان‌ها اطلاعات جدیدی کسب کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی