ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

پردازنده‌های نسل چهاردهم Meteor Lake اینتل
کامپیوتر و سخت افزار

اینتل تأیید کرد: پردازنده‌های نسل چهاردهم Meteor Lake در نیمه دوم امسال از راه می‌رسند

پردازنده‌های نسل چهاردهم اینتل از طراحی جدیدی بهره می‌برند و شامل کاشی‌های مختلف مانند کاشی‌های محاسباتی و گرافیکی خواهند بود.

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۲:۳۰

اینتل به‌تازگی گزارش مالی‌اش برای فصل اول 2023 را منتشر کرده است که از عملکرد ضعیف آن حکایت دارد. البته دلیل این موضوع به کاهش چشمگیر فروش کامپیوترها در این بازه زمانی مربوط می‌شود. اینتل همراه با انتشار گزارش مالی، از ورود پردازنده‌های نسل چهاردهم خود موسوم به Meteor Lake به بازار در فصل دوم سال جاری میلادی خبر داده است.

مدت‌هاست شاهد انتشار اطلاعات درباره نسل بعدی پردازنده‌های اینتل هستیم؛ تراشه‌هایی که از طراحی جدیدی بهره می‌برند. اما شاید خبری از آن‌ها برای دسکتاپ‌ها نباشد. درحقیقت اینتل با پردازنده‌های Meteor Lake، لپ‌تاپ‌ها را هدف قرار می‌دهد و روی کاهش مصرف انرژی تمرکز می‌کند.

پردازنده‌های نسل چهاردهم اینتل در راهند

اینتل در گزارش مالی‌اش به ادامه برنامه‌هایش اشاره کرده و گفته است پردازنده‌های نسل چهاردهم خود را با نود اینتل 4 روانه بازار می‌کند:

«اینتل در مسیر دستیابی به 5 نود در چهار سال آینده قرار دارد و دو مورد از آن‌ها تقریباً تکمیل شده است. اینتل 7 در مرحله تولید انبوه قرار دارد و تولید ویفرهای اینتل 4 برای پردازنده‌های Meteor Lake درحال افزایش است و برای عرضه در نیمه دوم 2023 آماده می‌شوند. نودهای اینتل 3، اینتل 20A و 18A در مسیر توسعه قرار دارند.»

پردازنده‌های نسل چهاردهم اینتل

پردازنده‌های Meteor Lake با طراحی جدیدی از راه می‌رسند و شامل چندین کاشی برای عملکردهای مختلف می‌شوند. به عنوان مثال، شاهد استفاده از کاشی پردازشی (CPU) به‌همراه کاشی گرافیکی (GPU) در این پردازنده‌ها خواهیم بود. انتظار می‌رود عملکرد گرافیکی این پردازنده‌ها افزایش چشمگیری را تجربه کند.

این احتمال وجود دارد که پردازنده‌های Meteor Lake برای دسکتاپ‌ها روانه بازار نشوند یا اینکه حداقل امسال چنین اتفاقی رخ ندهد. البته 2024 سال شلوغی برای اینتل خواهد بود؛ چرا که به گفته خودش، دو معماری جدید از راه می‌رسند.

اینتل می‌خواهد سال آینده میلادی پردازنده‌های Arrow Lake و حتی Luna Lake را روانه بازار کند. البته همچنان باید منتظر بمانیم و ببینیم اینتل می‌تواند چنین کاری را انجام دهد یا خیر. بااین‌حال در سال جاری میلادی، با پردازنده‌های Meteor Lake حداقل برای لپ‌تاپ‌ها روبه‌رو خواهیم شد. این پردازنده‌ها به حافظه کش L4 جدید Adamantine مجهز می‌شوند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی