ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ترانزیستور چوبی
کامپیوتر و سخت افزار

اولین ترانزیستور چوبی جهان با سرعت کمتر از 1 هرتز ساخته شد

محققانی در سوئد موفق به ساخت اولین ترانزیستور چوبی جهان شده‌اند که زیست‌تجزیه‌پذیر است و سرعت 1 هرتزی دارد.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۴:۳۰

محققان موفق به طراحی و آزمایش اولین ترانزیستور چوبی جهان شده‌اند که اگرچه نمی‌تواند بازی Doom را اجرا کند، ولی از مواد تجدیدپذیر ساخته شده است. این محصول که WECT نام دارد، می‌تواند راه استفاده از دستگاه‌های الکترونیکی چوبی را هموار کند.

پژوهشگرانی از دانشگاه لینشوپینگ و مؤسسه سلطنتی فناوری استکهلم سوئدی می‌گویند به‌تازگی توانسته‌اند ترانزیستورهای الکتروشیمی چوبی (WECT) بسازند. این محصولات نه‌تنها پایدارند، بلکه می‌توانند به کاهش تولید زباله‌های الکترونیکی کمک کنند؛ چرا که زیست‌تجزیه‌پذیر هستند.

ترانزیستورهای فعلی در ابعاد فوق‌العاده کوچک ساخته می‌شوند و یک تراشه می‌تواند میلیاردها ترانزیستور را در خود جای دهد. اما محصولی که این پژوهشگران ساخته‌اند، اندازه‌ای 3 سانتی‌متری دارد و فرکانس آن کمتر از یک هرتز اندازه‌گیری شده است.

البته همه ترانزیستورها لازم نیست بسیار سریع و کوچک باشند. «ایزاک انگ‌کوییست»، استادیار ارشد دانشگاه لینشوپینگ می‌گوید: «بله؛ این ترانزیستور چوبی کُند و بزرگ است، اما کارش را انجام می‌دهد و پتانسیل‌های بزرگی برای پیشرفت دارد.»

چوب چگونه برای ساخت ترانزیستور رسانا می‌شود؟

محققان برای ساخت WECT به چوبی با قابلیت رسانایی نیاز داشتند. آن‌ها برای دستیابی به این ویژگی، با کمک یک حلال شیمیایی، لیگنین را از چوب خارج کردند. سپس در کانال‌هایی که لیگنین وجود دارد، ترکیبی از پلیمر رسانای الکترون-یون را قرار دادند.

پژوهشگران در این پروژه از چوب بالسا (به‌خاطر ساختار کانال‌های درونی آن) و پلیمر رسانای PEDOT:PSS استفاده کردند. آنگاه سه چوب رسانا را به یکدیگر وصل کردند: یک قطعه به‌عنوان کانال ترانزیستور مرکزی، یک قطعه به‌عنوان گیت بالایی و قطعه آخر به‌عنوان گیت پایینی استفاده شد.

اگرچه با WECT نمی‌توان دست به انجام کارهای کامپیوتری امروزی زد، اما این دستاورد بسیار اهمیت دارد. محققان می‌گویند با ساخت این محصول نشان داده‌اند که تولید ترانزیستورهای چوبی واقعاً ممکن است و می‌تواند پتانسیل بالایی داشته باشد. البته احتمالاً هنوز به تحقیقات و تلاش‌های بسیار بیشتری نیاز است تا این محصولات بتوانند وارد بازار مصرفی شوند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • حسین ...
    حسین ... | ۳۱ مرداد ۱۴۰۲

    متشکرم

مطالب پیشنهادی