ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

قیمت خودروهای داخلی
اخبار خودرو

قیمت خودروهای داخلی در بازار آزاد، رکود با کاهش اندک

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو از کاهش قیمت‌ها خبر می‌دهد؛ کاهشی که در مقایسه با حباب قیمتی خودروها قابل‌توجه نیست.

مرتضی قانع
نوشته شده توسط مرتضی قانع | ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۰۹:۳۰

عرضه قطره‌چکانی خودرو به بازار آزاد همچنان ادامه دارد و این مسئله تأثیر مخربی بر قیمت خودروهای داخلی در بازار آزاد گذاشته است. کاهش عرضه خودرو از سوی خودروسازان سبب شده تا اختلاف قیمت‌ها بین بازار آزاد و نرخ کارخانه افزایش غیرقابل‌تصوری داشته باشند. در سوی دیگر، «موتمنی»، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو، از کاهش قیمت‌ها خبر می‌دهد؛ کاهشی که در مقایسه با حباب قیمتی خودروها قابل‌توجه نیست.

ارزان‌ترین محصول درحال تولید خودروسازی ایران در جدول قیمت خودروهای داخلی، سایپا 151 یا همان پراید وانت است که درحال‌حاضر بایستی بیش از 300 میلیون تومان برای خرید آن هزینه کنید. قیمت کوییک R سایپا نیز به محدوده 400 میلیون تومان رسیده است و برای خرید پژو 206 تیپ 2 نیز باید در حدود 600 میلیون تومان هزینه کرد. درنهایت قیمت خودروهای محبوبی همچون پژو پارس به محدوده 700 میلیون تومان نزدیک شده است. اختلاف قیمت میان بازار و کارخانه در بالاترین سطح خود به‌سر می‌برد و کاهش اندک این اختلاف قیمت تأثیری بر شرایط بازار ندارد.

در جدول قیمت خودروهای داخلی دو محصول خاص ایران‌خودرو خودنمایی می‌کنند. نخست دنا پلاس توربوشارژر اتوماتیک است که قیمت آن از محدوده یک میلیارد تومان عبور کرده است. این اتفاق درحالی رخ می‌دهد که مشتریان می‌توانند تارا اتوماتیک را با قیمتی کمتر از دنا پلاس خریداری کنند. همچنین دنا پلاس‌های بورسی با اختلاف قیمت 100 میلیون تومانی نسبت به نسخه‌های دیگر دنا پلاس به فروش می‌رسند.

قیمت خودروهای داخلی مونتاژی

در حوزه خودروهای مونتاژی چینی، این قیمت‌ها شرایط وخیم‌تری دارند. نسخه نیوفیس جک S5 درحال‌حاضر با قیمت یک میلیارد و 800 میلیون تومان به فروش می‌رسد. قیمت خودروهای محبوب بهمن موتور همچون فیدلیتی و دیگنیتی نیز مدت‌هاست که از دو میلیارد تومان گذر کرده. هایما 8S، محصول جدید ایران‌خودرو نیز با نرخ 2.5 میلیارد تومان خرید و فروش می‌شود. این نرخ نسبت به قیمت کارخانه حدود یک میلیارد تومان اختلاف دارد. بنابراین در شرایطی که اختلاف قیمت خودروهای مونتاژی چینی بین بازار و کارخانه به بیش از یک میلیارد تومان رسیده است، کاهش 100 میلیون تومانی نمی‌تواند تأثیر جدی بر شرایط خرید و فروش داشته باشد.

نکته جالب دیگر درخصوص جدول قیمت خودروهای داخلی این است که اکثر خودروها تنها با دو رنگ مشکی و سفید موجود هستند. درواقع همانند دوره اول تحریم‌های اقتصادی، تنوع رنگ خودروها به‌شدت کاهش یافته است و اکثر اتومبیل‌ها تنها در دو رنگ مشکی و سفید موجود هستند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی