ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نجوم و فضا

امروز در فضا: آلن شپارد، اولین آمریکایی که به فضا رفت

آلن شپارد اولین آمریکایی بود که در سال ۱۹۶۱ پروازی زیر مداری انجام داد. این پرواز تنها پانزده دقیقه طول کشید.

صبا سلوکی
نوشته شده توسط صبا سلوکی | ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۲۳:۵۹

۵ مه ۱۹۶۱، «آلن شپارد»، فضانورد ناسا، اولین آمریکایی بود که به فضا رفت. او از کیپ کاناورال با موشک مرکوری-رداستون در یک کپسول فضایی به نام Freedom-7 پرتاب شد.

این اولین پرواز سرنشین‌دار پروژه مرکوری بود که ناسا برای قرار‌دادن فضانوردان در مدار برنامه‌ریزی کرد.

پروژه مرکوری

ناسا برنامه‌ریزی کرد که پروازهای مداری سرنشین‌دار را در سال ۱۹۶۱ آغاز کند. اولین فضانوردان ناسا قبل از انتخاب برای این شغل، خلبانان آزمایشی نظامی بودند و تمام موارد لازم برای انجام چنین مأموریت‌های پرخطری را داشتند.

جان اف. کندی، لیندون بی. جانسون و دیگران درحال تماشای پرواز فضانورد شپارد در تلویزیون.

ناسا هفت فضانورد را به‌عنوان گروه اول استخدام کرد که از بین این هفت فضانورد، آلن شپارد اولین آمریکایی بود که در سال ۱۹۶۱ پروازی زیر مداری انجام داد.

پرواز آلن شپارد

شپارد تنها سه هفته پس از پرتاب اولین فرد به مدار زمین توسط اتحاد جماهیر شوروی، یعنی یوری گاگارین، به فضا پرتاب شد. پرواز شپارد زیر مداری بود و او بی‌وزنی را تجربه کرد.

این پرواز تنها پانزده دقیقه طول کشید، بااین‌وجود روحیه آمریکایی‌ها را بالا برد و شپارد را به یک قهرمان تبدیل کرد. در طول پرواز، شپارد سیستم کنترل وضعیت کپسول و موشک‌های عقب‌نشینی را آزمایش کرد که برای کمک به فرود مأموریت‌های مداری آینده مورد استفاده قرار می‌گرفت.

تیم نجات درحال انتقال شپارد به هلیکوپتر.

او قبل از اینکه به زمین بازگردد، به ارتفاع ۱۱۶ مایلی رسید. کپسول فضایی Freedom-7 در اقیانوس اطلس، نزدیک باهاما سقوط کرد.

زندگی اولین فضانورد آمریکایی پس از پرواز

در سال ۱۹۶۸، شپارد به‌دلیل مشکلات گوشش تحت عمل جراحی قرار گرفت. پس از بهبودی، وضعیت پرواز برایش مجدداً برقرار شد و او آموزش برای مأموریت آینده آپولو را آغاز کرد.

فوریه ۱۹۷۱ و ده سال پس از اولین پرواز سرنشین‌دار آمریکا، آلن شپارد، به‌عنوان فضانورد آپولو- ۱۴ پرواز کرد. او همچنین اولین کسی بود که به توپ گلفی روی ماه ضربه زد.

آلن شپارد در سال ۱۹۹۶ به سرطان خون مبتلا شد. علی‌رغم درمان بیماری، وی در سال ۱۹۹۸ بر اثر عوارض بیماری‌اش جان خود را از دست داد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی