ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

جراحی مغز
سلامت

برای اولین‌بار در جهان؛ پزشکان با موفقیت مغز یک نوزاد را پیش از تولد، در جنینی جراحی کردند

جراحان با انجام این عمل موفق توانسته‌اند یکی از ناهنجاری‌های مغزی پیش از تولد را درمان کنند.

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۷:۰۰

نوزادی که اکنون فقط 7 هفته سن دارد، به اولین فرد در جهان تبدیل شده که در دوران جنینی تحت عمل جراحی مغز قرار گرفته است. درواقع گروهی از جراحان آمریکایی موفق شده‌اند تا برای اولین‌بار با انجام عمل جراحی مغز روی یک جنین، یکی از ناهنجاری‌های مغزی پیش از تولد را درمان کنند.

جراحان «بیمارستان کودکان بوستون» و «بیمارستان Brigham and Women» با کمک اولتراسوند، از یک روش جراحی به نام «آمبولیزاسیون» (Embolization) برای درمان یک بیماری نادر قبل از تولد استفاده کرده‌اند. این بیماری که از آن به‌عنوان «ناهنجاری ورید جالینوس» یاد می‌شود، به خون اجازه می‌دهد تا پس از تولد کودک، به‌طرز خطرناکی در بخشی از مغز جریان پیدا کند.

«دارن اورباخ»، رادیولوژیست بیمارستان کودکان بوستون و دانشکده پزشکی هاروارد توضیح می‌دهد:

«ما در کارآزمایی بالینی درحال جریان خود، از آمبولیزاسیون با هدایت اولتراسوند برای بررسی ناهنجاری ورید جالینوس قبل از تولد استفاده کرده‌ایم و در اولین مورد درمان‌شده خود، از دیدن اینکه زوالی که معمولاً پس از تولد مشاهده می‌شود، از بین رفته است، هیجان‌زده شدیم.»

وضعیت نوزاد پس از جراحی مغز

بیمار این پرونده یک جنین 34 هفته‌ای بوده (دوره کامل حدود 40 هفته است) که برای اولین‌بار طی یک دوره سونوگرافی معمولی در هفته 30 خود، مشخص شده بود دارای ناهنجاری مغزی است. اورباخ در ادامه درباره وضعیت این نوزاد می‌گوید:

«با خوشحالی اعلام می‌کنیم که پس از شش هفته، نوزاد بدون نیاز به هیچ دارویی پیشرفت می‌کند، غذای عادی مصرف می‌کند، وزن اضافه می‌کند و اکنون به خانه بازگشته است. هیچ نشانه‌ای از تأثیرات منفی در مغز او وجود ندارد.»

اورباخ همچنین توضیح می‌دهد که هرچند تاکنون فقط یک بیمار با این روش تحت درمان قرار گرفته است و آن‌ها برای ارزیابی بیشتر ایمنی و اثربخشی آن، کارآزمایی خود را ادامه خواهند داد، این رویکرد پتانسیل زیادی در مدیریت و مقابله با ناهنجاری مغز جنین دارد.

از هر 60 هزار نوزاد متولدشده، حدود 1 مورد با «ناهنجاری ورید جالینوس» به دنیا می‌آید؛ نوع نادری از ناهنجاری عروقی در مغز که باعث می‌شود سرخرگ‌ها به‌جای مویرگ‌ها، مستقیماً به وریدها متصل شوند. در این شرایط، جریان خونی که وارد وریدها می‌شود بسیار بالاتر از میزان ایمن است و می‌تواند اثرات مضر زیادی مانند نارسایی قلبی، اختلالات عصبی و شناختی و همچنین مرگ را برای نوزاد به‌همراه داشته باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی