ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فناوری ایران

در پنل «نفس‌های آخر موج اول اکوسیستم استارتاپی» مطرح شد: سختگیری دولت؛ دلیل ناامیدی تیم‌ها

فعالان اکوسیستم استارتاپی در این پنل انتقادهای خود نسبت به رگولاتوری سختگیرانه را مطرح کردند.

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۶:۴۴

جمعی از اعضای اکوسیستم استارتاپی کشور در پنلی با نام «نفس‌های آخر موج اول اکوسیستم استارتاپی» اعلام کردند نظارت‌های سخت نهادهای دولتی و رگولاتوری کاری کرده است که پویایی از اکوسیستم استارتاپی محو شود و سرمایه‌گذاران نیز نسبت به این اکوسیستم ناامید شوند. آن‌ها باور دارند نهادهای دولتی باید اعتماد بیشتری به تیم‌های استارتاپی داشته باشند تا بتوانند شرایط بحرانی را طی کنند.

امروز (۱۹ اردیبهشت‌ماه) دوازدهمین دوره از نمایشگاه بین‌المللی اینوتکس (INOTEX) در پارک فناوری پردیس به مدت چهار روز آغاز شد. در این نمایشگاه، نشست‌ها و پنل‌هایی با موضوعات مختلف برگزار می‌شود. در پنل نفس‌های آخر موج اول اکوسیستم استارتاپی، «محمد زاهدی» مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری جسورانه هدهد، ورود نهادهای دولتی به اکوسیستم استارتاپی کشور را موضوعی با دو وجهه مثبت و منفی تلقی کرد.

او باور دارد دخالت نهادی چون بورس به اکوسیستم فناوری به‌صورت ناقص انجام شده است و اگر این سازمان با سازو‌کار استارتاپی کشور آشنا بود، ورود بسیار موفق‌آمیزتری داشت.

زاهدی تأکید دارد نهادهای دولتی باید جایگاه استارتاپ‌ها را در شرایط اقتصادی مختلف بپذیرند و بتوانند فضای اقتصادی آن‌ها را درک کنند. او به چالش ورود به بورس شرکت‌هایی مثل اسنپ و دیجی‌کالا اشاره کرد و باور دارد مشکلاتی که بر سر بورسی‌شدن این دو شرکت وجود دارد، به‌خاطر عدم شناخت رگولاتوری با فضای این کسب‌وکارهاست.

زاهدی از دولت تقاضا کرد تا به استارتاپ‌ها اعتماد کند: «خیلی از راه‌حل‌های چالش‌ها را باید به خود استارتاپ‌ها سپرد. با این کار اکوسیستم استارتاپی کشور رشد پیدا خواهد کرد. قوانین سختگیرانه و رگولاتوری ریزبینانه مانع از رشد و پیشرفت بازیگران خواهد شد.»

پنل نفس‌های آخر موج اول اکوسیستم استارتاپی

ضربه تورم به استارتاپ‌ها

در ادامه این پنل، «حمیدرضا احمدی»، بنیان‌گذار ایوند نیز به این موضوع اشاره کرد که مشکلات کلان کشور گریبانگیر استارتاپ‌ها هم شده است: «تورم و شرایط وخیم اقتصادی به استارتاپ‌ها ضربه زده.»

او باور دارد مواردی مانند نرخ ارز به‌طور مستقیم روی استارتاپ‌ها تأثیر می‌گذارد و کاری می‌کند که هزینه راه‌اندازی استارتاپ بالا برود.

احمدی به نابود‌شدن زود استارتاپ‌ها در ایران اشاره کرد و دلیل این موضوع را وابستگی بیش‌ازحد تیم‌ها به سرمایه‌گذاران دانست: «با سرمایه اندک و خلاقیت بالا می‌توان کاری کرد که سرمایه‌گذاران به سراغ تیم بیایند و نه اینکه تیم‌ها در وهله اول به‌دنبال سرمایه‌گذاران باشند.» او آفت استارتاپ‌های ایرانی را برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت اعلام کرد.

«زهرا عمرانی»، هم‌بنیان‌گذار استارتاپ کاریا نیز به شرایط کرونا اشاره کرد که تأثیرات متعددی را روی اکوسیستم استارتاپی کشور گذاشت. او با ذکر این نکته که کاریا سه سال عمر دارد، اعلام کرد: «متأسفانه سرمایه‌گذاران در ایران منتظر یک سوددهی خیلی زود هستند. آن‌ها صبر ندارند و انتظار زیادی از استارتاپ‌های با عمر کوتاه دارند. این باعث می‌شود استارتاپ‌ها ناامید شوند.»

«آرین افشار»، عضو هیئت‌مدیره فینووا نیز با اعلام اینکه نمی‌توان گفت دوره طلایی استارتاپ‌ها تمام شده است، اعلام کرد شرایط این تیم‌ها در ایران چندان مساعد نیست: «استارتاپ‌ها محکوم به برنامه‌ریزی‌های کوتاه‌مدت هستند. این موضوع باعث شده است که سرمایه‌گذاران نیز چندان به این تیم‌ها اعتماد نداشته باشند.»

افشار باور دارد رگولاتوری سختگیرانه و نظارت‌های مضاعف دولتی باعث شده است تا نسل اول اکوسیستم استارتاپی کشور با چالش مواجه شوند: «دخالت‌های بیش‌ازحد دولت باعث شده است تا استارتاپ‌ها از ماهیت اصلی خود دور شوند. آن‌ها نمی‌توانند پویا باشند و نوآوری داشته باشند. سایه دیدگاه‌های سنتی کاری کرده است که این اتفاقات در بین تیم‌ها محو شود.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی