ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

رود مریخ
نجوم و فضا

مریخ‌نورد استقامت شواهدی از یک رود باستانی خروشان در سیاره سرخ پیدا کرد

دانشمندان با بررسی تصاویر استقامت، با دانه‌های رسوبی درشت و قلوه‌سنگ‌ها روبه‌رو شدند که می‌توانند نشان‌دهنده یک رودخانه خروشان باستانی در سیاره سرخ باشند.

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۵:۰۰

مریخ‌نورد استقامت در سیاره سرخ درحال کاوش درباره دلتای یک رود خشک‌شده است. حالا دانشمندان ناسا به شواهدی از چنین رودهایی دست پیدا کرده‌اند که ظاهراً در مقایسه با کشف‌های گذشته، عمیق‌تر بوده و آب با سرعت بالاتری در آن جریان داشته است.

دوربین Mastcam-Z مریخ‌نورد استقامت صدها تصویر از سیاره سرخ ثبت کرده که با یکدیگر ترکیب شده‌ و دو تصویر در اختیار دانشمندان قرار داده‌اند. این تصاویر نشان می‌دهند که حداقل یک رود درخشان در دهانه جیزرو خروشان بوده است. به گفته ناسا، هرچه جریان آب قوی‌تر باشد، راحت‌تر می‌تواند مواد را جابه‌جا کند.

وجود رودخانه‌ای باستانی با جریان آب قوی در مریخ

دانشمندان ناسا با بررسی 6 ماهه تصاویر گرفته‌شده توسط استقامت، با دانه‌های رسوبی درشت و قلوه‌سنگ‌ها روبه‌رو شدند که نشان‌دهنده وجود یک رودخانه خروشان باستانی در این ناحیه است. درحقیقت جریان آب به‌اندازه‌ای قدرتمند بوده که توانسته است این قطعات را جابه‌جا کند.

به گفته ناسا، احتمالاً با بخشی از یک شبکه آبراه‌ها روبه‌رو هستیم که به دهانه جیزرو ختم می‌شدند. به همین دلیل سازمان فضایی آمریکا روی این بخش تمرکز کرده است.

رود مریخ

تا به امروز شواهد زیادی درباره وجود آب باستانی در مریخ پیدا شده، اما مأموریت مریخ‌نورد استقامت منحصر‌به‌فرد است. این مریخ‌نورد از سیاره سرخ نمونه‌های سنگ جمع‌آوری کرده که اوایل دهه 2030 آن‌ها به زمین می‌رسند؛ البته اگر برنامه ناسا تغییری نکند.

دانشمندان امیدوارند با استفاده از این نمونه‌ها بتوانند به تکامل ژئولوژی مریخ پی ببرند و به این سؤال مهم پاسخ دهند که چه بلایی سر آب‌های موجود روی این سیاره آمده است. حتی این احتمال وجود دارد که بتوانیم وجود حیات میکروبی را در این سیاره تأیید کنیم.

برای تأیید وجود آب و حیات میکروبی باستانی، دانشمندان به تصاویر بیشتر و همچنین نمونه‌های جمع‌آوری‌شده از سطح مریخ نیاز دارند؛ بنابراین چندین سال تا تأیید این موضوع فاصله داریم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی