ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ایمنی خودروهای داخلی
اخبار خودرو

پلیس راهور: ایمنی خودروهای داخلی یک درصد هم بهتر نشده است

ایمنی خودروهای داخلی و حادثه‌سازبودن آن‌ها در تصادفات رانندگی، از مدت‌ها پیش موضوع بحث مردم و کارشناسان بوده است.

مرتضی قانع
نوشته شده توسط مرتضی قانع | ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۵:۳۰

ایمنی خودروهای داخلی و حادثه‌سازبودن آن‌ها در تصادفات رانندگی، از مدت‌ها پیش موضوع بحث مردم و کارشناسان بوده است. حال در اظهارنظری جدید، جانشین پلیس راهور از ایمنی اتومبیل‌های ایرانی احساس نارضایتی کرد. سردار «تیمور حسینی» در گفت‌وگو با خبرگزاری‌های داخلی اعلام کرد: «ایمنی خودروهای داخلی به‌اندازه یک درصد نیز افزایش پیدا نکرده است. براساس آمار اعلام‌شده در سال 1401، متأسفانه 19 هزار و 491 نفر از هموطنان جان خودشان را در سوانح رانندگی از دست دادند که این عدد نسبت به سال گذشته، 16 درصد افزایش داشته است.»

از حدود دو دهه پیش، خواست اجتماعی برای افزایش ایمنی اتومبیل‌های داخلی آغاز شد. این درخواست‌ها و فشارهای اجتماعی و قانونی سبب شد تا خودروهای ایرانی به سیستم‌های ایمنی مجهز شوند. ترمز ضدقفل، سیستم توزیع نیروی ترمز، کیسه‌های هوا برای سرنشینان جلو و همچنین دی‌لایت بخشی از این امکانات ایمنی بوده‌اند. بااین‌حال همچنان ایمنی خودروهای داخلی بهبود خاصی را تجربه نکرده است.

موضوعات حاشیه‌ساز ایمنی خودروهای داخلی

طی مدت اخیر شاهد دو موضوع خبرساز در مورد ایمنی خودروهای داخلی بوده‌ایم. نخستین موضوع مربوط به سازمان استاندارد بود. پس از مدت‌ها بحث در مورد استانداردهای خودرویی، مشخص شد که میزان استقامت بدنه خودرو در این استانداردها جایی ندارد. به عبارت دیگر، یکی از مهم‌ترین موانع جلوگیری از تصادف در آیین‌نامه سازمان استاندارد نادیده گرفته شده است.

دومین مسئله خبرساز در مورد ایمنی خودروهای داخلی، بازنشدن ایربگ‌ها در تصادفات است که به یکی از حواشی خودروهای جدید ایران‌خودرو و سایپا تبدیل شده. هر روز شاهد چند کلیپ ویدیویی کوتاه هستیم که خودروهای داخلی را پس از تصادفات شدید نشان می‌دهند. در این تصادفات با وجود آسیب شدید به بدنه خودرو، کیسه‌های هوا عمل نکرده‌اند.

سردار حسینی در جریان گفت‌وگوی خبری خود، به تولید خودروهایی با پلتفرم پراید و پژو 405 اشاره کرد که متعلق به چند دهه پیش هستند. با وجود توقف تولید این دو محصول، همچنان خودروهای دیگری براساس پلتفرم پراید و پژو 405 تولید می‌شوند و از سطح ایمنی پایینی برخوردارند. کوییک، ساینا، سورن پلاس، دنا پلاس و اطلس براساس پلتفرم خودروهای قدیمی شکل گرفته‌اند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • rayacoder
    rayacoder | ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲

    گاری سازی هم زیادشونه

مطالب پیشنهادی