ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

جیمز وب
نجوم و فضا

جیمز وب به اطلاعات جدیدی از منبع اصلی آب روی زمین دست پیدا کرد

تلسکوپ فضایی جیمز وب برای اولین‌بار شواهدی از بخار آب در اطراف یک دنباله‌دار را کشف کرد که نظریه عجیب دانشمندان را تقویت می‌کند.

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۸:۰۰

دانشمندان از چند سال گذشته این نظریه عجیب‌و‌غریب را مطرح کرده‌اند که آب روی زمین درواقع از سیاره ما سرچشمه نگرفته و اولین آب‌ها ممکن است توسط یک دنبالهدار به سیاره ما آورده شده باشد. ستاره‌شناسان برای تأیید این نظریه به‌دنبال دنباله‌دارهایی بوده‌اند که معمولاً در کمربند سیارکی بین مریخ و مشتری پیدا می‌شوند و اکنون تحقیقات جدید تلسکوپ فضایی جیمز وب سرنخی از این معمای قدیمی را شناسایی کرده است.

محققان با کمک ابزار طیف‌نگار مادون قرمز جیمز وب و بررسی ترکیب یک دنباله‌دار در کمربند سیارکی، برای اولین‌بار شواهدی از بخار آب در اطراف یکی از دنباله‌دارهای این منطقه پیدا کرده‌اند. پدیده اشاره‌شده در اطراف دنباله‌دار 238P/Read مشاهده شده است که صحت نظریه سرچشمه‌گرفتن آب روی زمین توسط چنین دنباله‌دارهایی را تقویت می‌کند.

درحالی‌که بسیاری از دنباله‌دارها در مکان‌های دورتری مانند ابر اورت قرار دارند که فاصله زیادی با خورشید دارد و یخ در این منطقه از فضا بسیار راحت‌تر دوام می‌آورد، این دنباله‌دار خاص در کمربند اصلی سیارک‌ها مشاهده شده است.

این موضوع به ستاره‌شناسان کمک می‌کند تا متوجه شوند که اولین نمونه‌های آب چگونه ممکن است به زمین رسیده باشد. «استفانی میلام»، یکی از محققان این پروژه، در بیانیه‌ای توضیح می‌دهد:

«دنیای غرق در آب ما چیزی شبیه به یک راز است و ما مطمئن نیستیم که این همه آب چگونه به اینجا رسیده است. درک تاریخچه پراکندگی آب در منظومه شمسی به ما کمک می‌کند تا سایر سامانه‌های سیاره‌ای را بهتر شناسایی کنیم و اینکه آیا آن‌ها می‌توانند میزبان سیاره‌ای مانند زمین باشند یا خیر.»

نکته عجیب کشف جدید جیمز وب

بااین‌حال، نکته عجیبی در مورد این دنباله‌دار وجود دارد. درحالی‌که جیمز وب در مشاهدات خود وجود بخار آب را تأیید کرده، اما هیچ دی‌اکسید‌کربنی شناسایی نشده است. دنباله‌دارها معمولاً حدود 10 درصد دی‌اکسید‌کربن به‌همراه دارند و به همین دلیل پیدا‌نکردن آن برای دانشمندان عجیب است.

درباره این نکته، گفته شده که ممکن است این دنباله‌دار در منطقه‌ای با گرمای غیرمعمول شکل گرفته باشد که دی‌اکسید‌کربن در آن وجود نداشته است یا ممکن است دی‌اکسیدکربن دنباله‌دار به‌مرورزمان از دست رفته باشد.

اکنون محققان قصد دارند برای دریافت اطلاعات بیشتر، دنباله‌دارهای بیشتری از کمربند سیارکی را با کمک ابزارهای قدرتمند جیمز وب بررسی کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • Mohammad Sadegh Manafi
    Mohammad Sadegh Manafi | ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲

    نمیدونم چرا یه ویدیو از این جیمز وب تخیلی بیرون نمیدن 🤷
    پ.ن: الآن مردمانی از پارس میان از این خیالات دفاع میکنند 🤦

  • Ehsan Shahbazi
    Ehsan Shahbazi | ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲

    جالب بود. فقط اینکه تو همه دنباله دار ها کربن دی اکسید ۱۰% یه ثابت قطعیه؟

    • جواد تاجی
      جواد تاجی | ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲

      میزان کربن دی‌اکسید دنباله‌دارها بسته به منشا و تاریخچه‌شون می‌تونه متفاوت باشه اما معمولا حدود 10 درصد از ساختار یک دنباله‌دار رو تشکیل میده که البته ممکنه توسط گرمای خورشید تبخیر بشه. البته برخی از دنباله‌دارها هم ممکنه به دلیل عواملی مثل دما و میزان تشعشع دی‌اکسید کربن کمتری داشته باشند یا اصلا نداشته باشن.

مطالب پیشنهادی