ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

پوست الکترونیک
میان رشته ای

ساخت پوست الکترونیکی جدیدی که حس لامسه دارد

پوست الکترونیک دانشمندان «دانشگاه استنفورد» دارای حسگرهایی برای تشخیص دما و فشار است که می‌تواند آن‌ها را به سیگنال‌های الکتریکی تبدیل کند.

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۱ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۳:۳۰

دانشمندان نوعی پوست الکترونیک جدید اختراع کرده‌اند که می‌تواند به‌طور مستقیم با مغز ارتباط برقرار کند و به افرادی که عضوی از بدنشان قطع شده است، اجازه دهد تا از طریق اندام‌های مصنوعی خود حس لامسه داشته باشند.

پوست الکترونیک ساخته‌شده توسط دانشمندان «دانشگاه استنفورد» دارای حسگرهایی برای تشخیص دما، فشار و گرفتگی عضله است که آن‌ها را به سیگنال‌های الکتریکی تبدیل می‌کند. فرکانس این سیگنال‌ها متفاوت است و به مغز کمک می‌کند تا تفاوت بین احساساتی مانند لمس نرم‌تر و دست‌دادن محکم و نیز گرمی و سردی را تشخیص دهد.

«ژنان بائو»، یکی از نویسندگان ارشد این مطالعه، به نشریه ایندیپندنت گفت که فناوری نسل بعدی آن‌ها می‌تواند برای درک احساس اشیا و به‌طور کلی احساسات در حین کنترل یک اندام رباتیک به‌طور ریموت مورد استفاده قرار بگیرد. دانشمندان درحال‌حاضر این فناوری را روی موش‌ها آزمایش کرده‌اند و متوجه شدند که پوست الکترونیکی می‌تواند سطوح مختلف فشار را به همان روش معمول در حیوانات و انسان‌ها تشخیص دهد.

نمونه اولیه ساخته‌شده از این پوست الکترونیکی که تقریباً به ضخامت یک تکه کاغذ است، اولین نمونه‌ای است که تمام ویژگی‌های الکتریکی و مکانیکی پوست انسان را به‌شکلی نرم و بادوام ترکیب می‌کند.

مشکلات توسعه و آینده پوست الکترونیک

پروفسور بائو در مورد مشکلات توسعه این فناوری توضیح می‌دهد:

«ما مدتی است که روی یک پوست الکترونیکی یکپارچه کار می‌کنیم. مشکل اصلی این پروژه پیداکردن مکانیسم‌هایی برای شبیه‌سازی توانایی‌های حسی لمس انسان‌ها نیست، بلکه توسعه آن‌ها با استفاده از موادی شبیه به پوست است.»

حالا این تیم قصد دارد مقیاس‌پذیری فناوری خود را افزایش دهد و یک تراشه قابل کاشت برای آن ایجاد کند تا امکان ارتباط بی‌سیم از طریق عصب محیطی بدن را فراهم کند. به گفته آن‌ها، این فناوری درنهایت می‌تواند منجر به ساخت پروتزهای بهتری شود و همچنین می‌تواند به ساخت ربات‌هایی کمک کند که احساسات را شبیه به یک انسان حس می‌کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی