ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تمدن مایا
میان رشته ای

کشف تمدن گمشده 3000 ساله مایا؛ 417 شهر با شبکه‌ای از آزادراه‌ها به‌هم وصل شده بودند

دانشمندان در زیر جنگل‌های پرتراکم گواتمالا نمونه‌ای پیشرفته و مهم از تمدن مایا را کشف کرده‌اند که شامل 417 شهر است.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۱ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۴:۳۰

دانشمندان در فضایی به وسعت 3500 کیلومترمربع در زیر جنگلی پرتراکم در شمال گواتمالا 417 شهر گمشده از تمدن مایا را پیدا کرده‌اند که قدمتشان به 1000 سال پیش از میلاد مسیح می‌رسد. این شهرها تقریباً با 177 کیلومتر جاده به یکدیگر متصل هستند و محققان از این جاده به‌عنوان اولین شبکه آزادراه‌های جهان یاد می‌کنند.

به گزارش واشنگتن پست، پژوهشگران می‌گویند این شبکه بزرگ از شهرها و جاده‌ها، در کنار بناهای آیینی، سامانه‌های هیدرولیکی (مرتبط با سیالات) و زیرساخت‌های زراعی نشان می‌دهد که تمدن مایا بسیار پیشرفته‌تر از آنچه تصور می‌کردیم، بوده است.

نقشه‌برداری از این منطقه در سال 2015 با فناوری لایدار آغاز شد. دانشمندان از آن زمان توانسته‌اند شواهدی از سامانه‌های پیشرفته اقتصادی، سیاسی و اجتماعی را با قدمت تقریبی دو‌هزارساله پیدا کنند. کشف این شهرها در جنگل «ال میرادور» دانسته‌های ما درباره تاریخ قاره آمریکا را تغییر می‌دهد.

کشف این تمدن مایا اهمیت بسیار زیادی دارد

محققان می‌گویند این پژوهش از بخشی از تاریخ انسان‌ها در آمریکا پرده برداشته است که هیچ‌گاه از آن مطلع نبودیم. شواهد مربوط به این تمدن احتمالاً در زیر خاک مدفون شده و با پوشش جنگل از دید مخفی مانده بودند.

بااین‌حال، فناوری لایدار به دانشمندان اجازه داده است تا به‌صورت دیجیتالی درخت‌ها را حذف کنند و این سازه‌ها را ببینند. «ریک چاکون»، استاد دانشگاه وینتراپ که در این مطالعه حضور نداشته است، می‌گوید این پژوهش نشان می‌دهد که تمدن مایا چگونه محیط محلی خود را تغییر داده بود و این اطلاعات بر درک ما پیرامون ظهور جوامع پیچیده می‌افزاید.

«انریکه هرناندز»، باستان‌شناس دانشگاه سن کارلوس که از محققان اصلی این تحقیق بوده است، درباره تبدیل جنگل ال میرادور به یک جاذبه گردشگری می‌گوید این منطقه پتانسیل‌های زیادی دارد، اما لازم است تا دولت، سازمان‌های باستان‌شناسی و محلی‌ها همگی با یکدیگر همکاری کنند تا در‌این‌باره تصمیم‌گیری شود.

گفتنی است که دسترسی به این جنگل صرفاً از طریق هلیکوپتر و بعد با یک پیاده‌روی 65 کیلومتری ممکن است. باستان‌شناسان پیش‌تر هر دو سال یک بار به ال میرادور می‌رفتند و حالا این 417 شهر را به‌عنوان اهداف بعدی کاوش خود تعیین کرده‌اند.

نتایج این یافته‌ها پیش‌تر در Cambridge University Press منتشر شده بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Rezahan
    Rezahan | ۲ خرداد ۱۴۰۲

    خیلی جالبه که بقیه جاها آثار تاریخی کشف میکنن و ما شهید تازه تفحص شده

مطالب پیشنهادی