ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خانه 2300 ساله
علمی

باستان‌شناسان موفق به کشف موزاییک صدفی خیره‌کننده‌ای با قدمت 2300 سال در رم شدند

این موزاییک در یک خانه مجلل پیدا شده که احتمالاً به دوران اول امپراتوری روم برمی‌گردد و متعلق به یک سناتور جنگاور بوده است.

آزاد کبیری
نوشته شده توسط آزاد کبیری | ۷ دی ۱۴۰۲ | ۲۲:۰۰

باستان‌شناسان در رم یک سالن ضیافت پر زرق‌و‌برق کشف کرده‌اند که با یک موزاییک دیواری رنگارنگ تزئین‌شده است. این اتاق تماشایی بخشی از یک خانه اشرافی است که حدود 2300 سال پیش در تپه پالاتین این شهر ساخته شده است. در نقش‌ونگارهای این موزاییک بزرگ، صحنه‌های مختلفی از جنگاوری و طبیعت به چشم می‌خورد.

براساس گزارش Live Science و بیانیه باستان‌شناسان، این خانه مجلل تنها در چند صد متری جنوب تالار مرکزی شهر واقع شده است؛ این قسمت شهر در آن دوران به‌عنوان قلب رم درنظر گرفته می‌شد که معابد بزرگ و ساختمان‌های دولتی در آن قرار داشتند. باستان‌شناسان حدس می‌زنند که این خانه متعلق به خانواده اشرافی یک سناتور رومی بوده؛ فردی که احتمالاً سربازان را در جنگ رهبری می‌کرده است.

خانه مجلل 2300 ساله در رم

موزاییک کشف‌شده نقش‌ونگار مختلفی دارد و با تکه‌های صدف دریایی، سنگ‌های آبی مصری، خرده‌ شیشه، سنگ مرمر رنگی و سنگ‌های دیگر ساخته شده است. نقش‌های این موزاییک به سبک روستیکو (روستیک یا روستایی) به تصویر کشیده شده است.

طول این موزاییک بیش از 4.8 متر است و با تصاویری از درختان انگور، برگ‌های نیلوفر آبی، سلاح‌ها، شیپورها، صحنه‌های شبانی، چشم‌اندازهای ساحلی و کشتی‌ها تزئین شده است. برخی از تصاویر ممکن است به پیروزی اغراق‌شده صاحب‌خانه که احتمالاً یک سناتور بوده، اشاره داشته باشد؛ سناتورها در روم باستان هم در سیاست و هم در مسائل نظامی نقش داشتند.

باستان‌شناسان این تالار ضیافت و موزاییک آن را در حفاری پنج ساله منطقه پالاتین کشف کردند؛ در این منطقه انبارهای ذخیره غلات که توسط «مارکوس ویپسانیوس آگریپا» ساخته شده بود نیز وجود دارد. آگریپا دوست و داماد «امپراتور آگوستوس»، اولین امپراتور روم، بود. خود آگوستوس و چندین امپراتور بعدی نیز خانه‌های بزرگی در پالاتین داشتند. گفتنی است که کلمه قصر یا پالاس در انگلیسی (Palace) از نام این منطقه روم سرچشمه می‌گیرد.

طبق بیانیه باستان‌شناسان، تالار ضیافت یک «Specus Aestivus» است؛ اتاقی شبیه غار که در ماه‌های گرم تابستان افراد برای خنک‌ماندن از آن استفاده می‌کردند. همچنین در این اتاق لوله‌های سربی وجود دارد که آب فواره‌ها از آن عبور می‌کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی