ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

سیارک
علمی

برخورد یک سیارک با زمین؛ هیچ آسیبی به سیاره ما وارد نشده است [تماشا کنید]

سیارک مذکور با نام 2024 RW1 به‌اندازه‌ای بزرگ نبوده که آسیبی به زمین وارد کند.

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۱۶ شهریور ۱۴۰۳ | ۱۳:۳۰

روز 5 سپتامبر (‌۱۵ شهریورماه) یک سیارک به زمین برخورد کرده اما هیچ آسیبی برجای نگذاشته است. سیا‌رک مذکور با نام 2024 RW1 شناخته می‌شود و اولین‌بار در 4 سپتامبر 2024 و درست چند ساعت قبل از برخورد با زمین شناسایی شد. طبق گزارش‌های موجود، این سیا‌رک در اتمسفر شرق فیلیپین سوخته است.

براساس گزارش‌های منتشرشده، این سیارک که قطر آن تقریباً 1 متر تخمین زده می‌شود، به‌محض برخورد با اتمسفر به یک گلوله آتشین نسبتاً بزرگ تبدیل شده، اما به‌دلیل هوای طوفانی منطقه به‌سختی از روی زمین قابل مشاهده بوده است.

لحظه سوختن سیارک در آسمان فیلیپین

ستاره‌شناسان براساس برآوردهای خود می‌گویند که سیارک 2024 RW1 در حالی که تقریباً با سرعت 17.6 کیلومتر در ثانیه حرکت می‌کرده با جو زمین برخورد کرده است. «آلن فیتزسیمونز» از دانشگاه «کوئین بلفاست» در بریتانیا با اشاره به اینکه چنین سرعتی برای یک سیا‌رک تقریباً معمولی است، می‌گوید:

«فریب‌های فیلم‌های هالیوودی را نخورید که در آن‌ها سیارک نعره‌زنان در آسمان ظاهر می‌شود و باید از خانه خود فرار کنید و به جایی بروید. برای انجام این کارها زمان کافی نخواهید داشت.»

مسیر پیش‌بینی‌شده برای سیارک بر فراز فیلیپین

سیار‌ک 2024 RW1 که در جو سوخته است، به‌اندازه‌ای بزرگ نبوده که آسیب جدی برای زمین ایجاد کند.

این اولین‌باری نیست که یک سیارک تنها چند ساعت پس از کشف با زمین برخورد می‌کند. فیتزسیمونز در این رابطه می‌گوید که هر سال دو یا سه جرم با همین اندازه به زمین برخورد می‌کنند و ما می‌توانیم آن‌ها را زودتر تشخیص بدهیم. 2024 RW1 نهمین برخورد سیا‌رکی به زمین محسوب می‌شود که دانشمندان به‌طور دقیق آن را پیش‌بینی کرده‌اند.

اخترشناسان بر این باور هستند که هزاران سیارک دیگر نیز وجود دارد که به‌خاطر نور درخشان خورشید هنوز هیچ اطلاعی از آن‌ها نداریم. به‌همین‌دلیل، دانشمندان همیشه به‌دنبال راه‌های جدیدی برای تشخیص سیارک‌ها هستند تا برای بدترین سناریوهای ممکن آماده باشیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی