ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

دوربین داخل کپسول فضایی واردا بازگشت طوفانی آن به زمین را ثبت کرد [تماشا کنید]

دوربینی که در داخل کپسول 90 سانتی‌متری واردا نصب شده بود، کل روند خیره‌کننده ورود مجدد به زمین را به تصویر کشید.

صبا سلوکی
نوشته شده توسط صبا سلوکی | ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ | ۰۸:۳۰

در اینجا یک صندلی ردیف جلو برای تماشای چگونگی بازگشت به زمین از داخل یک کپسول فضایی را داریم! فضاپیمای کوچک «وینباگو» متعلق به صنایع فضایی واردا در 21 فوریه 2024 با موفقیت در محدوده آزمایشی و آموزشی یوتا فرود آمد. دوربینی که در داخل کپسول 90 سانتی‌متری نصب شده بود، کل روند خیره‌کننده ورود مجدد به زمین را به تصویر کشید.

در پایان این ویدیوی 5 دقیقه‌ای، یک جفت پا با کفش‌های گلی را می‌بینید که برای جمع‌آوری چتر نجات و بازیابی کپسول نزدیک می‌شوند. نه تنها تصویر، بلکه صدا نیز وجود دارد و صداهای ورود مجدد و فرود چیزی است که شما را جذب می‌کند!

همچنین یک فیلم خام کامل 27 دقیقه‌ای ویرایش‌نشده‌ از جدایی تا فرود دوباره نیز در زیر موجود است. واردا در X، گفت:

در اینجا یک ویدیوی خام از کپسول ما درحال شکافتن جو با سرعت 25 ماخ، را می‌بینید.


— صنایع فضایی واردا (@VardaSpace) 28 فوریه 2024

وینباگو بخشی از فضاپیمای فوتون متعلق به راکت لب بود که 28 ژوئن 2023 در ماموریت حمل‌و‌نقل اسپیس‌ایکس به فضا پرتاب شد (ماموریت CAPSTONE ناسا نیز در این پرواز پرتاب شد). واردا از این فضاپیما برای آزمایش فناوری‌های ساخت داخل فضا استفاده کرد.

در داخل کپسول، این شرکت توانست کریستال‌هایی از دارویی به نام «ریتوناویر» تولید کند، یک داروی ضد ویروسی که می‌تواند برای درمان اچ‌آی‌وی و هپاتیت C مورد استفاده قرار گیرد. هدف شرکت، توسعه زیرساخت‌ها برای دسترسی بیشتر مدار پایین زمین به صنایع تجاری است.

واردا

«ویل بروی»، مدیرعامل واردا در مصاحبه‌ای در مارکت پلاس گفت:

«ما در فضا مواد دارویی تولید می‌کنیم. محیط بدون گرانش به ما امکان می‌دهد داروهایی بسازیم که نمی‌توانستید روی زمین بسازید. گرانش مانند یک پارامتر است. اگر یک دکمه را روی اجاق قرار دهید، دنیای کاملی از دستورالعمل‌های جدید ایجاد می کنید. به‌طور مشابه، اگر بتوانید گرانش را تغییر دهید، می‌توانید فرآیند شیمیایی فرمولاسیون دارو را نیز تغییر دهید.»

وینباگو هشت ماه را با فضاپیمای فوتون (مرحله بالایی موشک الکترون) ادغام شده‌ بود که قدرت، نیروی محرکه و ناوبری را برای کپسول فراهم می‌کرد.

این ماموریت نمایش چشمگیر کار تیمی بین راکت لب و واردا در اولین تلاش بود. واردا کپسول را برای بررسی کامل به دفتر مرکزی خود در کالیفرنیا منتقل کرد و گفت داده‌های خود را با ناسا و نیروی هوایی تحت قرارداد با این آژانس به اشتراک خواهد گذاشت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی