ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

طرح مفهومی ماهواره CAPSTONE
علمی

اولین تاسواره تاریخ در مدار ماه؛ ناسا بالاخره CAPSTONE را به قمر زمین رساند

ماهواره CAPSTONE ناسا به اولین تاسواره تاریخ تبدیل شد که در مدار نزدیک‌ترین همسایه کره زمین قرار می‌گیرد.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲۳ آبان ۱۴۰۱ | ۲۱:۰۰

ناسا CAPSTONE را به اولین تاسواره‌ای (CubeSat) تبدیل کرده که در طول تاریخ به نزدیک‌ترین همسایه زمین می‌رسد. این ماهواره کوچک بامداد دوشنبه وارد مدار ماه شد و حالا قرار است ارزیابی‌هایی درباره مدار هاله‌ای نزدیک به خط راست (NRHO)، یعنی همان محلی داشته باشد که قرار است ایستگاه فضایی دروازه ماه در آن ساخته شود.

ماهواره 25 کیلوگرمی CAPSTONE ساعت 04:09 بامداد دوشنبه به وقت ایران سفر طولانی خود به سمت ماه را به پایان رساند و با موفقیت در مدار NRHO قرار گرفت. بر‌اساس بیانیه ناسا، این ماهواره در هفته جاری دو مانور اصلاحی را پشت سر می‌گذارد تا اطمینان حاصل شود که CAPSTONE دقیقاً در جایگاه خود قرار گرفته است.

ماهواره CAPSTONE ناسا مدار NRHO را بررسی می‌کند

در ادامه این ماهواره که اندازه‌ای در حدود یک مایکروویو دارد، ثبات مدار هالیه‌ای نزدیک به خط راست ماه را بررسی خواهد کرد. تاکنون هیچ فضاپیمایی در طول تاریخ در مسیر این مدار حرکت نکرده است، اما CAPSTONE می‌خواهد شش ماه به این کار ادامه دهد.

تاسواره ناسا قرار است آزمایش‌هایی در زمینه ارتباطات و مسیریابی داشته باشد و بعضی از این کارها را با همکاری مدارگر شناسایی ماه انجام خواهد داد که از سال 2009 تاکنون در حال گردش به دور قمر زمین است.

حرکت CAPSTONE به سمت ماه کمی متلاطم بود. این کاوشگر در تاریخ 28 ژوئن بر فراز بوستر الکترون شرکت راکت لب پرتاب شد و در این چهار ماه و نیم اخیر مشکلات متعددی را تجربه کرده است. تیم پشتیبانی در تاریخ 4 ژوئیه ارتباط خود را با ماهواره از دست داد، اما آنها به سرعت مشکل را پیدا و برطرف کردند تا دوباره به CAPSTONE متصل شوند.

دو ماه بعد، ماهواره ناسا در حین یک احتراق موتور به‌منظور اصلاح مسیر دچار گلیچ شد و به حالت Safe Mode رفت. مهندسان متوجه شدند که یک شیر معیوب در سیستم پیش‌رانش CAPSTONE عامل این مشکل بوده و آن را برطرف کردند.

ناسا در نظر دارد که اولین قطعات لازم برای ساخت ایستگاه فضایی دروازه ماه یا Gateway را در سال 2024 پرتاب کند. با این حال، ابتدا باید منتظر دریافت اطلاعات این تاسواره باشیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی