ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ChatGPT
تکنولوژی

بیکارشدن به‌خاطر ChatGPT؛ روایت دو محتوانویسی که هوش مصنوعی جایگزین آن‌ها شد

گزارشی تازه نشان می‌دهد که ابزارهای هوش مصنوعی مولد همین حالا جایگزین نیروی کار انسانی شده‌اند.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ | ۲۳:۵۹

از زمانی که ابزارهای هوش مصنوعی مولد مثل ChatGPT به شهرت رسیده‌اند، خیلی‌ها نگران آینده شغلی خود هستند. حالا گزارشی تازه نشان داده که این نگرانی‌ها واهی نبوده و این فناوری ظاهراً همین حالا موجب بیکارشدن بخشی از شاغلان شده است.

واشنگتن پست در گزارش جدیدی به روایت داستان یک کپی‌رایتر 25 ساله به نام «اولیویا لیپکین» پرداخته که در یک استارتاپ فناوری کار می‌کرد. او می‌گوید زمانی که ChatGPT عرضه شد، چندان به این هوش مصنوعی فکر نمی‌کرد، اما رفته‌رفته متوجه شد که مدیران این استارتاپ از او با عنوان اولیویا/ChatGPT یاد می‌کنند و درنهایت وی را اخراج کردند.

لیپکین می‌گوید مدیران این استارتاپ هرگز به او نگفتند که چرا اخراج شده، اما او خودش متوجه شده است آن‌ها باور داشتند استفاده از ChatGPT بسیار کم‌هزینه‌تر از پرداخت حقوق یک نویسنده است. لیپکین می‌گوید: «هرگاه بقیه درباره ChatGPT حرف می‌زدند، احساس ناامنی و اضطراب داشتم که مبادا این فناوری جای من را بگیرد. حالا حقیقت این امر برایم اثبات شده است که آن اضطراب‌ها واقعی بودند و من به‌خاطر هوش مصنوعی بیکار شده‌ام.» او حالا به شغل سگ‌گردانی روی آورده است.

اولیویا لیپکین

اوضاع اقتصادی بی‌ارتباط با گرایش به هوش مصنوعی نیست

یکی از مهم‌ترین موضوعات در ماجرای لیپکین، شرایط اقتصادی زمانه‌ای است که در آن زندگی می‌کنیم. با توجه به این شرایط، مصرف‌کنندگان کمتر پول خرج می‌کنند و شرکت‌ها هم باید هزینه‌های خود را کاهش دهند تا قادر به ادامه کار باشند.

اریک فاین

«اریک فاین» محتوانویس دیگری است که در 10 سال گذشته کسب‌وکار خوبی در حوزه خود به راه انداخته بود و از طریق قراردادهای مختلف با شرکت‌های گوناگون درآمد مناسبی برای خانواده و فرزند خود به ارمغان آورده بود. بااین‌حال، در ماه مارس یکی از بزرگ‌ترین مشتریان او اعلام کرد که دیگر به همکاری با فاین ادامه نمی‌دهد و به سراغ استفاده از ChatGPT خواهد رفت.

سایر مشتریان او هم یک‌به‌یک به‌سمت استفاده از هوش مصنوعی رفتند. فاین می‌گوید به طرف‌های قرارداد خود هشدار داده بود که ChatGPT نمی‌تواند خلاقیت و دقت انسان‌ها را داشته باشد، اما آن‌ها ترجیح می‌دادند که ریسک کار با این فناوری را بپذیرند تا هزینه کمتری بپردازند. درنتیجه کسب‌وکار فاین تعطیل شد و او حالا می‌خواهد لوله‌کش و متخصص تأسیسات ساختمانی شود.

مجمع جهانی اقتصاد پیش‌تر پیش‌بینی کرده بود که تا 5 سال دیگر حدود 83 میلیون شغل از بین برود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • Rico
    Rico | ۱۴ خرداد ۱۴۰۲

    یاد مناظره ایلان ماسک و جک ما میوفتم که جک ما اعتقاد داشت هوش مصنوعی زندگی رو ساده تر میکنه. میگفت آدم ها نباید بیشتر از 4 ساعت کار کنن. کاش حداقل هوش مصنوعی اول شغل های سخت رو از بین میبرد ولی داره از شغل های خوب شروع میکنه.

  • Amir_Safari
    Amir_Safari | ۱۴ خرداد ۱۴۰۲

    مشکل از طرف منه یا واقعا یک مدت زیادیه ک حتی یک کامنت هم زیر مقاله‌های سایت ندیدم؟

    • Nnb
      Nnb | ۱۴ خرداد ۱۴۰۲

      تقریباً تمام مقالات رو مطالعه میکنم ولی زمانیکه کسی نظری ندارم منم نظری نمیدم

مطالب پیشنهادی