ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

پرتاب نیو شپرد
علمی

برای اولین‌بار پس از سال 2022؛ راکت بلو اوریجین هفته آینده پرتاب می‌شود

پس از رفع ایرادات تعیین‌شده توسط اداره هوانوردی فدرال، بلو اوریجین خود را برای پرتاب نیو شپرد با محموله‌های آزمایشی مهیا می‌کند.

امیررضا فروزان
نوشته شده توسط امیررضا فروزان | ۲۴ آذر ۱۴۰۲ | ۰۸:۳۰

با اعلام رسمی شرکت هوافضای بلو اوریجین، نیو شپرد (New Shepard)، راکت زیرمداری آن‌ها، برای پرتاب در تاریخ 18 دسامبر (27 آذرماه) آماده می‌شود. این اولین پرتاب موشک آمریکایی پس از سقوط بدون سرنشین در سپتامبر 2022 (شهریورماه 1401) است.

چرا پرتاب نیو شپرد در سال 2022 ناموفق بود؟

پس از پرتاب ناموفق در سپتامبر 2022، اداره هوانوردی فدرال (FAA) به‌تحقیق درباره دلایل حادثه و تعیین اصلاحیات موردنیاز پرداخت. طبق گزارش‌های FAA، خرابی نازل موتور به‌دلیل گرمای بیش‌ازحد آن موجب شد تا نیو شپرد اندکی پس از بلندشدن سقوط کند؛ بااین‌حال آسیبی به کپسول حامل آزمایش‌های تحقیقاتی وارد نشد. نازل‌ها بخشی از موتور هستند که گاز پرفشار ناشی از احتراق سوخت را با سرعت بسیار و فشاری نزدیک به‌فشار اتمسفر به‌بیرون می‌رانند.

FAA در این باره گفت: «در طول این حادثه، ناهنجاری به‌وجودآمده توسط سیستم‌های پرتاب شناسایی شدند. همچنین این سیستم‌ها، کپسول تحقیقاتی را از ماژول پیشران جدا کردند و موتور را به‌حالت غیرفعال درآوردند.» اقدام سیستم برای جداکردن کپسول تحقیقاتی مثبت تلقی می‌شود؛ زیرا می‌توان حدس زد که درصورت وجود سرنشینان نیز چنین عملکردی برای تأمین امنیت آن‌ها صورت می‌گرفت.

پرتاب نیو شپرد

با پایان تحقیقات، بلو اوریجین باید 21 ایراد تعیین‌شده از سوی FAA را قبل از انجام پرتاب جدید خود برطرف می‌کرد. اکنون به‌ گفته یکی از سخنگویان بلو اوریجین، آن‌ها با انجام اصلاحات، منتظر دریافت تأییدیه از سوی این اداره هستتند.

از پرتاب‌های موفق نیو شپرد می‌توان به‌پرتاب «ویلیام شنتر»، بازیگر سریال Star Trek همراه با سه غیرنظامی دیگر در سال 2021 اشاره کرد. تاکنون بلو اوریجین 6 پرتاب موفق را پشت سر گذاشته و سرنشینان این پروازها معمولاً به‌عنوان مهمان و یا با پرداخت هزینه در پروژه‌ها حضور یافته‌اند. همچنین طبق توییت این شرکت آمریکایی در ایکس، نیو شپرد 33 محموله علمی و تحقیقاتی، ازجمله 38 هزار کارت پستال را در پرتاب دوشنبه هفته بعد به‌همراه دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی