سیاهچاله

با این اپلیکیشن به دانشمندان در یافتن سیاهچاله‌ها کمک کنید

اپلیکیشنی بسیار کارآمد در حوزه کشف سیاهچاله‌های جدید در دسترس قرار گرفت.

حمیدرضا علیا
نوشته شده توسط حمیدرضا علیا | ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ | ۰۸:۳۰

دانشمندان کنسرسیوم Dutch Black Hole درحال یافتن سیاهچاله‌های جدید هستند. اما این کار بسیار دشوار است، زیرا نور ناشی از پیدایش یک سیاهچاله به سرعت محو می‌شود، بنابراین آن‌ها از مردم عادی می‌خواهند با استفاده از اپلیکیشنی به نام «Black Hole Finder» تصاویر نامزدهای احتمالی را بررسی و به پژوهشگران کمک کنند. با کمک این داده‌ها محققان می‌توانند تصمیم بگیرند که تلسکوپ خود را به کدام سمت بگیرند تا این سیاهچاله‌های احتمالی را ببینند.

تصاویر این اپلیکیشن توسط تلسکوپ‌های BlackGEM در شیلی جمع‌آوری شده‌اند. وقتی یک موج گرانشی تشخیص داده می‌شود، این تلسکوپ بلافاصله شروع به اسکن آسمان برای یافتن نور گران‌نواخترها می‌کند. گران‌نواخترها فلاش‌های درخشانی هستند که هنگام ادغام دو ستاره نوترونی برای تشکیل یک سیاه‌چاله ظاهر می‌شوند. این نور حداکثر یک هفته باقی می‌ماند و پیداکردن سریع کاندیداها مهم است. اما براساس راهنمای موجود در برنامه Black Hole Finder، برخی چیزها می‌توانند باعث نتیجه مثبت کاذب شوند، مانند ماهواره‌های ارتباطی یا تأثیر پرتوهای کیهانی بر بازتاب‌ها یا پردازش داده‌ها.

به گفته «استیون بلومن»، مدیر پروژه تلسکوپ‌ها، در بیانیه‌ای که به سایت Space ایمیل شد، پژوهشگران این پروژه پیش‌تر از هوش مصنوعی برای تحلیل این مشکل (نتایج ظاهراً مثبت اما کاذب وجود سیاهچاله‌ها) استفاده می‌کردند، اما «مردم در شناسایی الگوها بسیار بهتر از الگوریتم‌های ما هستند». او افزود افرادی که از این برنامه استفاده می‌کنند، به آموزش الگوریتم‌های آن نیز کمک می‌کنند تا «تمایز بهتری بین منابع واقعی و نادرست» داشته باشند و سیاه‌چاله‌های احتمالی را سریع‌تر پیدا کنند.

برنامه «Black Hole Finder» به شما امکان می‌دهد جدیدترین سیاهچاله‌ها را بیابید

نحوه عملکرد اپلیکیشن Black Hole Finder در شناسایی سیاهچاله‌ها

Black Hole Finder که توسط Pocket Science توسعه یافته است، برای iOS و Android و همچنین وب در دسترس است. روش کار این است که سه عکس به شما ارائه می‌شود که یک عکس تازه گرفته شده، یک تصویر مرجع قدیمی‌تر از همان نقطه در آسمان شب، و یک عکس ترکیبی برای نشان‌دادن تفاوت بین این دو است. سپس از شما خواسته می‌شود تصمیم بگیرید که آیا این عکس واقعی است یا ساختگی؛ اگر هم مطمئن نبودید، می‌توانید گزینه «ناشناخته» را انتخاب کنید.

در متن معرفی این برنامه گفته شده است که مشارکت در پیداکردن سیاه‌چاله‌ها به این معنی است که می‌توانید «فرصت مشارکت در نشر مقالات علمی را به عنوان یک نویسنده مشترک» داشته باشید.