آب در مریخ

فضاپیمای اروپا ذخایر عظیمی از یخ‌آب را در استوای مریخ کشف کرد

آزاد کبیری
نوشته شده توسط آزاد کبیری | ۳ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۳:۳۰

مارس اکسپرس، فضاپیمای آژانس فضایی اروپا (ESA)، یک منبع آب با ضخامت تقریباً 3.7 کیلومتری را در استوای سیاره سرخ پیدا کرده است. ESA تخمین می‌زند که اگر این منبع یخ‌آب ذوب شود می‌تواند کل سیاره مریخ را در لایه‌ای از آب به عمق 1.5 تا 2.7 متر بپوشاند.

آژانس فضایی اروپا اعلام کرد که مارس اکسپرس بیشترین آبی را که تاکنون در این قسمت از استوای مریخ یافت شده، کشف کرده است. این منطقه که MFF نام دارد، در امتداد استوای مریخ است و بادگیرهایی با عرض صدها کیلومتر دارد. بادگیرهای عظیم این منطقه احتمالاً بزرگ‌ترین عامل گردوغبار در سطح مریخ هستند؛ ازهمین‌رو، آن‌ها دارای برخی از گسترده‌ترین ذخایری هستند که محققان تاکنون در حین مطالعه سیاره سرخ موفق به شناسایی آن‌ها شده‌اند.

کشف ذخایر عظیم یخ‌آب در استوای مریخ

یخ‌آب مریخ

درحالی‌که مشاهدات اولیه این ذخایر باعث گیج‌شدن محققان شده بود، چرا که ممکن بود انباشته‌ای عظیم از گردوغبار، خاکستر آتشفشانی یا رسوب بوده باشند، اما با مطالعه دقیق‌تر، اخترشناسان توانستند تشخیص دهند که این ذخایر حاوی یخ‌آب هستند. چون اگر این ذخایر از غبار تشکیل شده بود، زیر وزن انبوه باید فشرده می‌شد. به‌این‌ترتیب این ذخایر به یکی از بزرگ‌ترین منابع آبی تبدیل شد که تاکنون دانشمندان در مریخ شناسایی کرده‌اند. یخ‌آب‌ مریخ 3.7 کیلومتری ضخامت دارد و اگر ذوب شود با حجم عظیم خود می‌تواند دریای سرخ در سیاره زمین را پر کند.

یخ‌آب مریخ

البته ذخایر یخ منطقه MFF با صدها متر گردو‌غبار پوشانده شده است که حداقل تا چند دهه آینده آن‌ها را از دسترس بشر خارج می‌کند. بااین‌حال، هر تکه یخی که دانشمندان پیدا می‌کنند، تصویر بهتری از مکان جریان قدیمی آب روی سطح مریخ به آن‌ها می‌دهد.

علاوه‌براین، کشف چنین آبی فرضیه محققان را درباره اینکه مریخ زمانی پوشیده از اقیانوس‌ها و رودخانه‌ها بوده است، برجسته می‌کند. البته هنوز اطلاعات دقیقی از این ذخایر در دست نیست و احتمالاً باید توسط کاوش‌های بیشتر مورد بررسی قرار گیرد.

اگرچه مریخ درحال‌حاضر سیاره‌ای خشک به‌نظر می‌رسد، اما سطح این سیاره مملو از نشانه‌هایی از فراوانی آب در تاریخی دور دارد. در سطح این سیاره، نشانه‌های کانال رودخانه‌های خشک‌شده، بسترهای اقیانوسی و دریاچه‌های باستانی یافت شده است.