مریخ

ناسا تصاویر فرابنفش فوق‌العاده‌ای از مریخ منتشر کرد

این تصاویر که توسط کاوشگر MAVEN گرفته شده است، تغییرات فصل‌های مریخ در دو دوره زمانی مختلف را نشان می‌دهد.

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۴ تیر ۱۴۰۲ | ۲۳:۵۹

کاوشگر ماون (MAVEN) ناسا عکس‌های فرابنفش جدید و خیره‌کننده‌ای از مریخ منتشر کرده است که تغییرات فصل سیاره سرخ را نشان می‌دهد.

اخترشناسان با کمک کاوشگر MAVEN (مأموریت تکامل مواد فرار و جو مر‌یخ) ناسا این دو تصویر را در دو زمان مختلف از سیاره مریخ گرفته‌اند. عکس اول در سال 2022، زمانی که در نیم‌کره جنوبی سیاره سرخ فصل تابستان بوده و نزدیک‌ترین فاصله به خورشید را داشته است، گرفته شده و عکس دوم در ژانویه 2023، پس از عبور نیم‌کره شمالی مریخ از دورترین نقطه مداری خود از خورشید ثبت شده است.

نمایشی از تغییرات فصول مریخ

دستگاه تصویربرداری طیف‌نگار فرابنفش (IUVS) کاوشگر MAVEN طول‌موج‌های بین 100 تا 340 نانومتر را اندازه‌گیری می‌کند. نواحی بنفش عکس‌ها ازن جو مریخ را نشان می‌دهد، درحالی‌که نواحی سفید و آبی نشان‌دهنده ابرها یا مه در آسمان سیاره هستند.

ناسا در بیانیه خود نوشته است:

«با مشاهده سیاره در طول‌موج‌های فرابنفش، دانشمندان می‌توانند اطلاعات جدیدی از جو مریخ به‌دست بیاورند و ویژگی‌های سطح آن را به روش‌های قابل‌توجهی مشاهده کنند.»

عکس مربوط به ژوئن سال 2022 (تصویر بالا) که یکی از عمیق‌ترین دهانه‌های مر‌یخ با نام Argyre Basin را نشان می‌دهد، زمانی گرفته شده که این سیاره در نزدیکی دو طرف مدار خود به دور خورشید قرار داشته است و در این تصاویر شاهد فصول در حال تغییر سیاره سرخ هستیم. مانند زمین، مریخ روی یک محور کج می‌چرخد که این امر باعث می‌شود سیاره سرخ چهار فصل مختلف داشته باشد. البته فصول مر‌یخ تقریباً دو‌برابر فصول زمین هستند؛ زیرا یک سال مریخی تقریباً دو‌برابر یک سال زمین است.

تصویر دوم که ژانویه 2023 گرفته شده، نیم‌کره شمالی سیاره سرخ را پس از عبور از دورترین نقطه مداری خود به دور خورشید نشان می‌دهد که ابرهای سفید فراوانی در منطقه قطب شمالی آن وجود دارد. توده‌ای از ازن این سیاره را در نقاط بالایی به رنگ سرخابی می‌توان مشاهده کرد.

کاوشگر MAVEN ناسا که در سپتامبر سال 2014 وارد مدار مریخ شد، پاییز امسال 10 سالگی خود را جشن می‌گیرد.