حیات بیگانه

دانشمندان با دریافت سیگنال مرموزی از مریخ، به‌دنبال کشف معمای حیات بیگانه هستند

شب گذشته، یک پیام رمزگذاری‌شده توسط مدارگرد مریخ «ردیاب گاز اگزومارس» سازمان فضایی اروپا دریافت شد که می‌تواند حاوی اطلاعات جذابی باشد.

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۵ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۰:۰۰

دانشمندان درحال انجام یک آزمایش جذاب «جستجو برای هوش فرازمینی» (SETI) جدید هستند. در ساعت 22:30 دقیقه (به وقت ایران) چهارم خردادماه، مدارگرد مریخ «ردیاب گاز اگزومارس» سازمان فضایی اروپا پیامی رمزگذاری‌شده را به‌سمت زمین ارسال کرد. 16 دقیقه بعد، این پیام توسط سه تلسکوپ رادیویی بزرگ روی زمین دریافت شد تا تلاش دانشمندان برای رمزگشایی این سیگنال مرموز و شاید دریافت اطلاعات تازه‌ای درباره حیات بیگانه به‌طور رسمی آغاز شود.

«دانیلا دی پائولیس» که با پروژه چندهفته‌ای A Sign in Space روی این پیام مرموز کار می‌کند، در بیانیه‌ای گفت:

«در طول تاریخ، بشریت به‌دنبال معنایی در پدیده‌های قدرتمند و دگرگون‌کننده بوده است. دریافت پیام از یک تمدن فرازمینی تجربه‌ای عمیقاً دگرگون‌کننده را برای تمام بشریت به‌همراه خواهد داشت. A Sign in Space از طریق همکاری جهانی یک فرصت بی‌سابقه برای تمرین این سناریو ارائه می‌کند.»

تلاش برای کشف حیات بیگانه

رصدخانه Green Bank که در ویرجینیای غربی، ایالات‌متحده واقع شده، یکی از سه ابزاری است که به سیگنال مدارگرد ردیاب گاز اگزومارس گوش داده است. آرایه تلسکوپ آلن مؤسسه SETI در شمال کالیفرنیا و ایستگاه نجومی رادیویی مدیسینا در شمال ایتالیا که توسط مؤسسه ملی اخترفیزیک ایتالیا مدیریت می‌شود، دو ابزار دیگر این تحقیق هستند.

محققان هر یک از این مراکز اکنون سیگنال دریافتی را پردازش کرده و در دسترس همکاران خود از سراسر جهان قرار خواهند داد. تیم پروژه نیز از افرادی با پیشینه‌های مختلف می‌خواهد که سیگنال را بررسی کنند و در رمزگشایی آن حضور داشته باشند.

«وائل فرح»، دانشمند پروژه آرایه تلسکوپ آلن، در همین بیانیه توضیح می‌دهد:

«بیش از نجوم، ارتباط با موجود فضایی یا بیگانه به دانش بسیار زیادی نیاز خواهد داشت. با A Sign in Space، امیدواریم بتوانیم گام‌های اولیه را درزمینه مقابله با این چالش برداریم.»

این سیگنال مرموز از طریق وب‌سایت این پروژه منتشر شده است و تیم محققان از عموم مردم نیز خواسته‌اند تا درصورت داشتن اطلاعاتی، آن را به اشتراک بگذارند. طی شش تا هشت هفته آینده، تیم پروژه میزبان مجموعه‌ای از جلسات Zoom خواهد بود که روی پیامدهای اجتماعی تشخیص یک «Technosignature» از حیات بیگانه پیشرفته متمرکز است.

مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • نیماا
    نیماا | ۵ خرداد ۱۴۰۲

آقا، مغزم سوت کشید ازین نوشته! اصلا بی توجه به منبع اصلی از خودتون خبر ساختین:)) خیلی باحالین! البته قبلا خیلی بهتر بودین. کجایی نارنجی :(

• ebb
      ebb | ۶ خرداد ۱۴۰۲

خیلی توی کیفیت محتوا و استفاده مناسب از منابع ضعیفه این سایت همشم داره بد تر میشه. تنها قدرتشون الان تو یه میلیون تبلیغ نشون دادن در آن واحد توی سایتشونه فقط.