ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

برندگان جایزه نوبل پزشکی 2023
سلامت

جایزه نوبل پزشکی 2023 به پایه‌گذاران واکسن mRNA کرونا رسید

جایزه نوبل پزشکی 2023 به دو دانشمند مجارستانی و آمریکایی اهدا شد که در تولید واکسن‌های mRNA نقش اساسی ایفا کرده بودند.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۱۰ مهر ۱۴۰۲ | ۱۵:۰۶

با نزدیک‌شدن به اواخر سال جاری میلادی، به فصل جوایز رسیده‌ایم و یکی از مهم‌ترین آن‌ها درزمینه علم، جایزه نوبل است. کمیته جوایز نوبل امروز جایزه نوبل پزشکی 2023 را به دانشمندانی اهدا کرد که فناوری لازم برای ساخت واکسن‌های mRNA کرونا را توسعه داده بودند.

به گزارش BBC، پروفسور «کاتالین کاریکو» مجارستانی و پروفسور «درو وایزمن» آمریکایی که سال‌ها قبل از آغاز همه‌گیری ویروس کرونا فناوری پیام‌رسان RNA را برای تولید نوع جدیدی از واکسن‌ها توسعه داده بودند، امسال برنده جایزه نوبل پزشکی ۲۰۲۳ شدند.

این دانشمندان حدود 15 سال پیش در مقاله‌ای، یافته‌های خود را در‌زمینه فناوری mRNA منتشر کردند. آن‌ها در تحقیقاتشان متوجه شده بودند که تغییر یکی از بلوک‌های سازنده شیمیایی در فناوری mRNA می‌تواند عارضه جانبی التهابی در استفاده از این واکسن‌ها را برطرف کند و زمینه‌ساز ورود آن‌ها به بازار شود.

اعلام اسامی برندگان جایزه نوبل پزشکی 2023

واکسن‌های کرونا با تکیه بر همین فناوری تولید شدند و بیش از 13 میلیارد دوز از آن‌ها به مردمان سراسر دنیا تزریق شد و جان میلیون‌ها نفر را نجات داد. این جایزه حالا به پاس زحمات این دو نفر در توسعه این فناوری ارزشمند به آن‌ها اهدا شده است.

کمیته جوایز نوبل دراین‌باره گفت: «کار برندگان این جایزه در توسعه واکسن‌ها با سرعتی بی‌سابقه در حین وقوع یکی از بزرگ‌ترین تهدیدات علیه سلامت انسان‌ها در دنیای مدرن نقش مهمی ایفا کرده است.»

کاریکو و وایزمن صبح امروز از طریق تماس تلفنی از برنده‌شدن این جایزه مطلع شدند و اعلام کردند که از شنیدن این خبر بسیار خوشحال شده‌اند. جایزه نوبل شامل هدیه‌ای مالی به ارزش تقریبی 1 میلیون دلار است که به یادبود «آلفرد نوبل» به برندگان اهدا می‌شود.

در روزهای آینده باید منتظر اعلام برنده‌های دیگر رشته‌های نوبل باشیم. جایزه نوبل فیزیک سه‌شنبه، نوبل شیمی چهارشنبه و نوبل ادبیات پنج‌شنبه اهدا می‌شود. در ادامه، در روز جمعه جایزه صلح نوبل و بعد جایزه نوبل اقتصاد اهدا خواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی