ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فناوری ایران

انجمن تجارت الکترونیک خطاب به تأمین اجتماعی: از اقدام غیرقانونی خود علیه پلتفرم‌های حوزه سلامت عقب‌نشینی کنید

انجمن تجارت الکترونیک تصریح کرده که این پلتفرم‌ها تنها نقش تسهیلگری دارند و هیچ‌کدام از مسئولیت‌ها و خدمات آزمایشگاه به پلتفرم‌ها محول نشده است. 

الیاس براهوئی نژاد
نوشته شده توسط الیاس براهوئی نژاد | ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ | ۱۴:۴۶

انجمن تجارت الکترونیک به ادعاهای سازمان تأمین اجتماعی مبنی بر قانونی‌ نبودن فعالیت پلتفرم‌های آنلاین حوزه سلامت واکنش نشان داد و از این سازمان خواست از «اقدام غیرقانونی خود» علیه پلتفرم‌های حوزه سلامت عقب‌نشینی کند. سازمان تأمین اجتماعی در پیامکی به مدیران آزمایشگاه‌ها اطلاع داده بود هیچ‌ خدمتی بابت نسخه‌های الکترونیک که در پلتفرم‌های اینترنتی تجویز شده‌اند، ارائه نمی‌کند و برای این نسخه‌ها مبلغی نمی‌پردازد.

در پی انتقاد تشکل‌ها و فعالان این حوزه، «شهرام غفاری»، مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تأمین‌ اجتماعی، گفت تاکنون هیچ آیین‌نامه‌ای در زمینه فعالیت پلتفرم‌های آنلاین حوزه سلامت از سوی وزارت بهداشت و شورای‌عالی بیمه به سازمان ابلاغ نشده است.

او خواسته بود در آیین‌نامه‌ای که در این زمینه تصویب می‌شود، تکلیف محرمانگی اطلاعات بیمار، استانداردهای ارائه خدمات از سوی سکوها و نحوه نظارت بر رعایت استانداردهای حوزه سلامت و البته نحوه احراز هویت بیمار روشن شود. او گفته بود: «تنها بعد از ابلاغ چنین آیین‌نامه‌ای است که سکوهای مجازی می‌توانند در حوزه سلامت و در امر ارائه خدمات سلامت مشارکت داشته باشند.»

انجمن تجارت الکترونیک: اقدام قضایی را حق خود می‌دانیم

انجمن تجارت الکترونیک در واکنش به این ادعاها جوابیه‌ای منتشر کرده است. در جوابیه انجمن تأکید شده «آیین‌نامه ۵ تیر ۱۴۰۱ هیئت وزیران درخصوص حمایت از کسب‌وکارهای دانش‌بنیان حوزه سلامت دیجیتال، نشان از قانونی‌ بودن و حمایت دولت از این حوزه دارد.»

انجمن تجارت الکترونیک تصریح کرده این پلتفرم‌ها فقط نقش تسهیلگری دارند و هیچ‌کدام از مسئولیت‌ها و خدمات آزمایشگاه به پلتفرم‌ها محول نشده است. 

این انجمن درباره انتقاد تأمین اجتماعی از نبود استاندارد نمونه‌گیری در محل نیز این مسئله را خارج از حوزه اختیارات تأمین اجتماعی دانسته و به بخشنامه مهر ۱۳۹۷ مرکز آزمایشگاه‌های مرجع برای مجاز بودن نمونه‌گیری در محل توسط آزمایشگاه‌ها استناد کرده است. 

انجمن تجارت الکترونیک نظارت سازمان تأمین اجتماعی بر محرمانگی داده را هم رد کرده و گفته است: «حتی اگر مراکز تشخیصی و درمانی اطلاعاتی را از پایگاه ملی سلامت بخواهند، با تأیید شهروند این اطلاعات می‌تواند در اختیار ارائه‌دهندگان مجاز خدمات سلامت قرار بگیرد.»

این انجمن از سازمان تأمین اجتماعی خواسته «از این اقدام غیرقانونی عقب‌نشینی صورت بگیرد.» و تصریح کرده که «حق خود می‌داند با اقدام حقوقی و قضایی، درصدد رفع خسارت به‌بارآمده برای کسب‌وکارهای حوزه سلامت دیجیتال بربیاید تا دیگر این‌چنین فضای کسب‌وکارهای حوزه سلامت دیجیتال مشوش نشود و سلامت کاربران به خطر نیفتد.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی