ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

Very satisfied Satisfied Neutral Dissatisfied Very dissatisfied
واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

جدیدترین اخبار و روندهای دنیای فناوری را با نگاهی دقیق و حرفه‌ای، در کانال تلگرام دیجیاتو دنبال کنید.

ورود به کانال تلگرام دیجیاتو
فناوری ایران

مرثیه‌ای برای یک هویت؛ چرا در ایران دیگر چیزی به نام نسل زد معنا ندارد؟

نسل جوان پیشران اصلی آینده کشور هستند، بلاهایی که امروز با قطع اینترنت بر سر این سرمایه‌های کشور نازل می‌شود، مخرب‌تر از ویرانی پل است.

مجتبی آستانه
نوشته شده توسط مجتبی آستانه تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۴۰۵ | ۲۱:۳۰

در دیجیاتو ثبت‌نام کنید

جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید.

عضویت در دیجیاتو

پنجاه و سه روز آزگار، معادل ۱۲۳۲ ساعت فرسایشی، از قطع گسترده اینترنت در ایران می‌گذرد. در حالی که اکثریت مردم در انزوای کامل از شبکه‌های بین‌المللی به سر می‌برند، سیاست‌گذاران با سرعتی نگران‌کننده در حال توسعه اینترنت طبقاتی و اعطای دسترسی‌های گزینشی به گروه‌های خاص هستند. اما در پس این خاموشی دیجیتال و بحث‌های همیشگی درباره خسارات اقتصادی و تجاری، یک فاجعه پنهانی هم در حال وقوع است: فروپاشی کامل مفاهیم جامعه‌شناختی برای نسل‌های جدید در ایران.

ما با وضعیتی روبه رو هستیم که در آن، تعاریف جهانی پذیرفته‌شده برای نسل‌های نوپا، در مرزهای کشورمان کارکرد خود را از دست داده‌اند.

روبرتا کاتز، پژوهشگر دانشگاه استنفورد، در تعریف نسل زد (Gen Z) می‌گوید: «این نخستین نسلی است که هرگز جهانی بدون اینترنت را تجربه نکرده است.»

بر اساس این تعریف، فناوری‌های مرتبط با اینترنت باعث شدند سرعت و گستره ارتباطات انسانی به شدت تغییر کنند. برای این نسل، هنجار زندگی از همان دوران کودکی بر پایه سرعت و وسعت ارتباطات بنا شده است. آن‌ها با ابزارهای دیجیتال یاد گرفتند که هم‌زمان مستقل و مشارکت‌جو باشند و با شناخت فرهنگ‌های مختلف، هویت منحصربه‌فرد خود را بسازند.

اما امروز در ایران، ما با کدام «نسل زد» مواجهیم؟ وقتی ابتدایی‌ترین ویژگی این نسل، یعنی زیستن در اتمسفر همیشگی اینترنت، با تصمیمات قهری از آن‌ها سلب می‌شود، استفاده از این واژه برای توصیف نوجوانان و جوانان ایرانی به یک طنز تلخ می‌ماند. نسلی که باید با سرعت و مقیاس جهانی رشد می‌کرد، حالا باید برای باز کردن یک صفحه ساده وب، ساعت‌ها با فیلترشکن‌های از کار افتاده کلنجار برود.

برای نوجوانان و جوانان، اینترنت یک ابزار یا کالای لوکس نیست؛ بلکه یک حق طبیعی و بخشی از هویت در هم‌ تنیده اوست. زندگی آن‌ها با پلتفرم‌هایی چون یوتیوب و بازی‌های آنلاین عجین شده و با الگوریتم‌هایی رشد کرده‌اند که نیازهایشان را در کسری از ثانیه پاسخ می‌دهند.

شبکه‌های اجتماعی و بازی‌های آنلاین برای آن‌ها صرفاً سرگرمی نیست، بلکه فضای امن دوستانه و بستر اصلی جامعه‌پذیری آن‌هاست. قطع اینترنت، آن‌ها را از این گروه‌های امن جدا کرده و به انزوایی عمیق می‌کشاند. این انزوا در حساس‌ترین سنین رشد، به معنای ناتوانی آن‌ها در برقراری ارتباطات حضوری مؤثر و از بین رفتن اعتمادشان به ساختارهای اجتماعی در آینده است.

قطع ناگهانی و طولانی‌مدت شبکه در شرایط پرالتهاب و جنگی ماه‌های اخیر، ضربه‌ای به این نسل وارد می‌کند که با هیچ متر و معیاری قابل اندازه‌گیری نیست. به این موضوع نگرانی‌های معیشتی و مالی والدین آنها را اضافه کنید که به علت قطع اینترنت کار خود را از دست داده‌اند. این اضطراب والدین بدون هیچ فیلتری به فرزندان منتقل می‌شود. اضطرابی که سال‌ها زندگی آنها را تحت تاثیر قرار می‌دهد و منجر به فوبیاهای مختلف در بزرگسالی خواهد شد.

نباید فراموش کنیم که پیشران اصلی اقتصاد و آینده هر کشوری، نسل جوان آن است. بلایی که امروز با قطع اینترنت و انزوای دیجیتال بر سر سرمایه‌های اصلی کشور نازل می‌شود، بسیار مخرب‌تر از ویرانی هر پل است. زیرساخت‌های فیزیکی را می‌توان با پول و زمان بازسازی کرد، اما روان آسیب‌دیده و اعتماد از دست‌رفته یک نسل را با هیچ بودجه‌ای نمی‌توان ترمیم کرد.

مجتبی آستانه
مجتبی آستانه

دانشجوی برق بودم، تو دانشگاه برنامه‌نویسی درس می‌دادم، اما در نهایت خبرنگار شدم. چراییش هم به یک سوال تکراری هم‌دانشگاهیم بر می‌گرده: «چرا نمی‌نویسی؟». به بررسی صورت‌های مالی و تحلیل کسب‌وکارها علاقمندم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (425 مورد)
  • PickAbrax
    PickAbrax | ۳۱ فروردین ۱۴۰۵

    دیگه خسته شدم نمیتونم واقعا

  • Yusefsn
    Yusefsn | ۳۱ فروردین ۱۴۰۵

    گیت هاب هم که میگفتن باز شده در برخی شهر ها باز قطع شده اما با همون رویه رندوم.
    درضمن مثل اینکه یک مانیتورینگ عجیب هم در جریانه که اگر چیزی ک حال نکنن اونجا سرچ کنی قطع میشه دسترسی به گیت هاب.(فک نمی کردم واقعی باشه ولی برام اتفاق افتاد)

    • Payamtheatre
      Payamtheatre | ۳۱ فروردین ۱۴۰۵

      برای من هم

      • Sepehr_e_baba2
        Sepehr_e_baba2 | ۱ اردیبهشت ۱۴۰۵

        برای من هم. البته توی گوگل نه گیت هاب

  • naser01sh
    naser01sh | ۳۱ فروردین ۱۴۰۵

    اینترنت حق مسلم هر ایرانی هست تا آخر پای این حق خود هستیم

  • HolyRez
    HolyRez | ۳۱ فروردین ۱۴۰۵

    👏🏼

  • Mahdi_cox
    Mahdi_cox | ۳۱ فروردین ۱۴۰۵

    لایک ها هم شده شبیه توییتر توروخدا بزار ما گیف و عکس هم بزاریم دیگه
    🥺
    👈👉

  • LeGeND_ashna
    LeGeND_ashna | ۳۱ فروردین ۱۴۰۵

    2ساعت دیگه مقاله رو میدادین بشه ۱۲۳۴ ساعت
    (جدی نگیرید روانی گشته ام)

    • dorban
      dorban | ۳۱ فروردین ۱۴۰۵

      فقط یه ایرانی میتونه تو این شرایط هم سطح طنزشو حفظ کنه .

      • Mahia
        Mahia | ۱ اردیبهشت ۱۴۰۵

        جک و طنز گفتن یه مقابله روانی با مشکلاته ...

    • مجتبی آستانه
      مجتبی آستانه | ۱ اردیبهشت ۱۴۰۵

      ایده قابل توجهی بود. اون حست هم مشترکه بین همه‌مون. تنها نیستیم.

  • is-there-any-hope-left
    is-there-any-hope-left | ۳۱ فروردین ۱۴۰۵

    ولی مگه برای مسئولانی که همش به فکر مردم هستن اهمیتی داره :)

  • Alirezadw
    Alirezadw | ۳۱ فروردین ۱۴۰۵

    هیچی ندارم بگم واقعا .... تنها چیزی که بهش فکر میکنم مهاجرته

  • Gomnam
    Gomnam | ۳۱ فروردین ۱۴۰۵

    کاش تموم شیم 💔

    • moh3n_kianmehr
      moh3n_kianmehr | ۳۱ فروردین ۱۴۰۵

      تو که داری آرزو میکنی حداقل بگو کاش تموم شن!

  • Mahdi_cox
    Mahdi_cox | ۳۱ فروردین ۱۴۰۵

    ما که امیدمون رو از دست دادیم به خدا 😕

  • patriot
    patriot | ۳۱ فروردین ۱۴۰۵

    تعریف شما از *اغتشاش* چیه که هرجا میتونی از این کلمه استفاده میکنی؟؟؟

  • Iliazzz2026
    Iliazzz2026 | ۳۱ فروردین ۱۴۰۵

    اغتشاش ، هوم کی اینطور

  • _Navid_
    _Navid_ | ۳۱ فروردین ۱۴۰۵

    اگه چیزی بگم تایید نمیشه کامنتم ولی حداقل درس بگو بقول شما اغتشاش
    اختشاش رو از کجاتون درآوردید

  • Robo
    Robo | ۳۱ فروردین ۱۴۰۵

    دمت گرم که بی‌تفاوت به بقیه نیستی

  • sasanace
    sasanace | ۱ اردیبهشت ۱۴۰۵

    بچه‌های باسواد دیگه بچه نیستن که دل خوش کنن به امیدهای واهی، میرن و پست سرشون رو هم نگاه نمی‌کنن، حتی به بهای فروش دار و ندارشون تا جایی باشن که *حق انتخاب* داشته باشن.
    #حق_انتخاب_حق_ماس

  • TomcatRunTime
    TomcatRunTime | ۱ اردیبهشت ۱۴۰۵

    دیجیاتو
    ایشون به نکته مهمی اشاره کردن. اگر بتونین از یک متخصص روان دعوت کنین و باهاشون مصاحبه در این زمینه داشته باشین خیلی کار مهمی انجام دادین.

  • shahrvand_daraje2
    shahrvand_daraje2 | ۱ اردیبهشت ۱۴۰۵

    دیجیاتوی عزیز این موضوع مهمیه
    همونطور که میدونید قطع اینترنت فقط قطع سرگرمی نیست
    افراد زیادی شغل و زندگیشون رو از دست دادن
    ممکنه دست به کاری که نباید بزنن
    لطفا به این موضوع توجه کنین

  • Mahan_explore
    Mahan_explore | ۱ اردیبهشت ۱۴۰۵

    متاسفانه نه ماله من بالا نمیاد

  • BabakB4b
    BabakB4b | ۱ اردیبهشت ۱۴۰۵

    با چه اپراتوری وصلی؟

  • Install_Iran_ItsTheBest
    Install_Iran_ItsTheBest | ۱ اردیبهشت ۱۴۰۵

    آره.. نصفه.. فقط یه صفحه خالی - اون connection refused عادی رو نمیده وقتی که فی/لت.ره - ایرانسل م

  • AMIR-REZA
    AMIR-REZA | ۱ اردیبهشت ۱۴۰۵

    خودم نسل زد محسوب می‌شم متأسفانه و این رو نوشتم...

  • BullshtSmellr69
    BullshtSmellr69 | ۱ اردیبهشت ۱۴۰۵

    Rage bait used to be believable

  • Techdigital
    Techdigital | ۱ اردیبهشت ۱۴۰۵

    خودت جمع کن برو اینجا ارث پدرت نیست که میگی هرکی ناراضیه بره
    دیجیاتو چرا کامنت امثال اینارو تأیید می‌کنی؟؟

  • parham90
    parham90 | ۱ اردیبهشت ۱۴۰۵

    این حرف درسته ولی چرا خودمون رو هم داریم بیچاره می کنیم.
    کاش یه روز هم از نابودی اسرائیل خوشحال باشیم و در کنارش به خاطر حال خوبه کشورمون

  • Techdigital
    Techdigital | ۱ اردیبهشت ۱۴۰۵

    برای همین اینترنت قطعه؟

  • Sepehr_e_baba2
    Sepehr_e_baba2 | ۱ اردیبهشت ۱۴۰۵

    یس یس... توسکا نمونه‌ش.🫠

  • _Kamand
    _Kamand | ۱ اردیبهشت ۱۴۰۵

    کجای کاری؟
    زمینی رفتیم نصف اسرائیل هم گرفتیم نمیدونستی؟

  • _Navid_
    _Navid_ | ۱ اردیبهشت ۱۴۰۵

    کشته های ایران ۳۰۰۰تن
    آمریکا ۱۳ تن
    آره دادش ما پیروز شدیم

  • Techdigital
    Techdigital | ۱ اردیبهشت ۱۴۰۵

    اینترنت چه ربطی به براندازی داره آقای نبستاً محترم؟
    به درک؟ حرف دهنتو ببند
    این همه آدم کسب و کارشون زندگیشون نابود شده
    بعد میگی به درک؟
    حتما سیم کارت سفید داری یا کانفیگ فروشی که اینجوری میگی
    دیجیاتو خواهش می‌کنم تأیید کن چون تو این شرایط که همه از قطع اینترنت دارن آسیب می‌بینن ایشون میاد اینجوری حرف میزنه

  • _Navid_
    _Navid_ | ۱ اردیبهشت ۱۴۰۵

    مخالف اگه مخالف باشه با اینترنت قطع نظرش عوض میشه ؟ تازه بیشتر هم میشن مثل این میمونه صدای کسی که با چاقو میخواد بکشدت رو قطع کنی
    منطق دارید اصلا؟

  • Rez963a
    Rez963a | ۱ اردیبهشت ۱۴۰۵

    چرا انقدر راحت به بقیه برچسب وطن فرشی میزنی؟ لااقل حرمت اسم امام علی که روی اکانتت گزاشتی رو نگه دار الان با این حرفات نه تنها چیزی رو درست نمیکنی بلکه اوضاع رو بدتر هم میکنی . طرف داره از آرزو های بر باد رفتش میگه بعد این شد وطن فروشی؟ این حرف های شما به جز نفاق و طفرقه بیشتر نتیجه ای نداره

  • Techdigital
    Techdigital | ۱ اردیبهشت ۱۴۰۵

    وطن فروش خودتی خودت باید بری اینجا ملک پدریت نیست

  • Sepehr_e_baba2
    Sepehr_e_baba2 | ۱ اردیبهشت ۱۴۰۵

    شما هم‌به جای خوندن نظرات ما برو نهج البلاغه بخون نفست قوی بشه. این جا چکار می کنی؟

  • Techdigital
    Techdigital | ۱ اردیبهشت ۱۴۰۵

    خودت برو به درک حیف که کامنتم تأیید نمیشه وگرنه....

  • niko_2077
    niko_2077 | ۱ اردیبهشت ۱۴۰۵

    از نام کاربریت میشه فهمید کدوم سمتی هستی
    بدون هیچ بی‌احترامی سریعتر برگرد به خبرگذاری فارس و ایرنا اونجا کامنتات خواهان بیشتری دارن اینجا فقط و فقط لعن و نفرین برای خودت میخری زود جمع کن برو

  • FSh2005
    FSh2005 | ۱ اردیبهشت ۱۴۰۵

    ما رو واقعا پیر کردن از بچگی. جوونی کجا بود.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی