ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

رپورتاژ آگهی

نوبت‌دهی اینترنتی دکترتو؛ قدم اول سلامت الکترونیک

در سال‌های اخیر دسترسی به خدمات درمانی در جهان دستخوش تغییرات مهمی شده است. استفاده از امکانات تکنولوژی کمک کرده است تا موانع دسترسی عموم مردم به امکانات سلامت و درمان مشخص شود و برای ...

واحد تبلیغات
نوشته شده توسط واحد تبلیغات | ۲۵ تیر ۱۳۹۸ | ۱۱:۰۰

سلب مسئولیت: دیجیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

در سال‌های اخیر دسترسی به خدمات درمانی در جهان دستخوش تغییرات مهمی شده است. استفاده از امکانات تکنولوژی کمک کرده است تا موانع دسترسی عموم مردم به امکانات سلامت و درمان مشخص شود و برای حل آن‌ها راهکارهای مناسبی ارائه شود. استارتاپ‌های جهانی حوزه سلامت توانسته‌اند با رویکردهای خلاقانه، نقش مهمی در ارائه راهکارهای مبتنی بر سلامت الکترونیک داشته باشند. دکترتو سامانه نوبت دهی اینترنتی پزشکان، یکی از استارتاپ‌های فعال در حوزه سلامت الکترونیک ایران است که سه سال پیش فعالیت خود را آغاز کرد.

دکترتو چیست؟

دکترتو ساده‌ترین راه نوبت دهی اینترنتی پزشکان است. دکترتو تلاش می‌کند در فضای درمانی کشور امکاناتی ایجاد کند تا پزشکان متخصص و متعهد را در محیطی مملو از احترام و اعتماد در کنار شهروندان قرار دهد. هدف دکترتو از ابتدا ایجاد الگویی ویژه و منحصربفرد برای تسهیل ارتباط پزشک و بیمار بود و قدم اول برای دستیابی به این هدف راه‌اندازی نوبت‌دهی اینترنتی پزشکان بود.

چشم انداز سلامت الکترونیک

استفاده از تکنولوژی در دنیای سلامت که با نام سلامت الکترونیک (eHealth) شناخته می‌شود در سال‌های اخیر تبدیل به یکی از سیاست‌های اصلی کشورها در حوزه بهداشت و درمان شده است. استفاده از امکانات تکنولوژی و حرکت به سمت سلامت الکترونیک به اندازه‌ای در سال‌های اخیر مهم شده است که امروزه باید سلامت الکترونیک را به عنوان یکی از مهم‌ترین حوزه‌های در حال رشد سلامت و درمان دنیا دانست.

اگر هنوز تاثیرات دنیای دیجیتال و تکنولوژی را در روند درمان و تعامل با پزشک نمی‌بینید کافی است به میزان آگاهی عمومی درباره‌ی بیماری‌ها فکر کنید. برای مثال امروزه احتمالا اکثر افراد قبل از مراجعه به پزشک علایم بیماری خود را در گوگل جست و جو می‌کنند و با اطلاعاتی (درست یا غلط) به مطب پزشک مراجعه می‌کنند.

این مثال ساده نشان می‌دهد که تکنولوژی می‌تواند تبدیل به ابزاری شود که تجربه و درک ما از سلامت و دریافت خدمات درمانی را تا حد زیادی متحول کند. البته سلامت الکترونیک حوزه بسیار گسترده‌ای است و شامل خدمات مختلفی مثل پرونده الکترونیک بیمار، تله‌هلث، مشاوره آنلاین، نوبت دهی اینترنتی، آنلاین فارمسی، استفاده از اینترنت اشیا IoT و ... می‌شود.

تاثیر نوبت دهی اینترنتی دکترتو بر بازار سلامت الکترونیک

یکی از چالش‌های اصلی استارتاپ‌های حوزه سلامت نیاز به تعامل دائم با بخش درمانی است که به سیستم‌های سنتی عادت کرده‌اند. به همین دلیل راه‌اندازی سرویس نوبت‌دهی اینترنتی مطب در کیفیتی مناسب که هم پزشک و هم بیمار را راضی نگه دارد کار آسانی برای دکترتو نبود. نوبت‌دهی اینترنتی قدم ابتدایی و مهمی برای ایجاد این تعامل سازنده و باز کردن فضای سلامت الکترونیک در فضای درمانی کشور است.

فعالیت استارتاپ دکترتو را باید در این بستر دشوار ارزیابی کرد. امروز دکترتو بستری است که پزشکان با عضویت در آن می‌توانند پروفایل کاملی در فضای اینترنت داشته باشند و از طریق آن ارتباط مستقیمی با بیماران خود برقرار کنند. همچنین بیماران برای نوبت‌گیری کافی است به پروفایل پزشک مراجعه کنند و در زمان مورد نظرشان نوبت ویزیت بگیرند. بیماران به کمک دکترتو می‌توانند برای یافتن دکتر در تخصص‌های مختلف مثل دکتر زنان تهران و دیگر تخصص‌ها و فوق تخصص‌ها اقدام کنند و اینترنتی نوبت بگیرند.

دکترتو امروز با بیش از 1500 پزشک در شهرهای تهران، اصفهان، شیراز، بندرعباس و بوشهر فعال است و به زودی نوبت‌دهی اینترنتی مطب پزشکان شهرهای دیگر ایران هم از طریق دکترتو فعال می‌شود.

شاید تا چند سال پیش کمتر پزشک یا مرکز درمانی به راهکارهای مبتنی بر تکنولوژی اعتماد داشت. مخصوصا که درمان و پزشکی حوزه بسیار حساسی است و فرصت آزمون و خطای چندانی در آن وجود ندارد. با این حال طی کردن راه دشوار نوبت‌دهی اینترنتی توانست به پزشکان و مراکز درمانی ثابت کند که استفاده از تکنولوژی به کاهش هزینه‌ها و فراهم کردن دسترسی برابر به خدمات درمانی کمک قابل توجهی می‌کند.

سیستم نوبت‌دهی اینترنتی دکترتو در واقع موانعی که در مسیر راه‌اندازی خدمات دیگر سلامت الکترونیک مثل پرونده الکترونیک بیمار، مشاوره پزشکی، ارتباط صوتی و تصویری بیمار و پزشک وجود دارد را از سر راه بر می‌دارد. همچنین امکاناتی مثل امکان انتخاب آزاد پزشک، سنجش کیفیت خدمات درمانی و افزایش رضایت بیمار و پزشک را برای شهروندان به وجود می‌آورد که پیشتر دستیابی به آن ممکن نبود.

نوبت‌دهی اینترنتی دکترتو؛ آغاز یک راه طولانی

نباید فراموش کرد که سلامت الکترونیک تنها تبدیل یک فرایند کاغذی به فرایند دیجیتالی نیست. بلکه سلامت الکترونیک با استفاده از تکنولوژی مجموعه امکاناتی را در بازار سلامت به وجود می‌آورد که تا پیش از آن تصور آن ممکن نبود. اما حرکت به سمت سلامت الکترونیک در تمام جهان با چالش‌های زیادی روبرو است. به همین دلیل دستاورد استارتاپ‌های حوزه سلامت در ایران می‌تواند آغاز راه طولانی دستیابی به سلامت الکترونیک باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی