ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

رپورتاژ آگهی

تاثیر ویروس کرونا بر استارتاپ های گل فروشی آنلاین و سنتی و راهکارهایی برای خروج از بحران

با شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان، تمامی صنایع تحت تاثیر قرار گرفتند و بسیاری از آن‌ها با رکود مواجه‌شدند. مشخص نیست که ویروس کرونا چه مقدار خسارت به صنایع درگیر وارد کرده‌است اما آن‌چه ...

واحد تبلیغات
نوشته شده توسط واحد تبلیغات | ۱۶ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۸:۰۰

سلب مسئولیت: دیجیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

با شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان، تمامی صنایع تحت تاثیر قرار گرفتند و بسیاری از آن‌ها با رکود مواجه‌شدند. مشخص نیست که ویروس کرونا چه مقدار خسارت به صنایع درگیر وارد کرده‌است اما آن‌چه مشخص است، این است که مقدار این خسارات در درازمدت زیاد خواهد بود و جبران آن نیاز به زمان نسبتا طولانی دارد. ویروس کرونا (COVID19) در این روزها بر روی فروشگاه‌ها، شرکت‌ها و استارتاپ‌های دنیا تاثیر قابل توجهی گذاشته است. تفاوتی نمی‌کند که کسب و کار شما سنتی باشد یا آنلاین، کمتر کسب و کاری توانسته از این تغییرات مصون بماند، البته معدود کسب و کارهای آنلاینی در ایران و دنیا که خدماتشان در روزهای سخت قرنطینه توانسته به خارج نشدن مردم از خانه کمک کند، رشد داشته‌اند. کسب و کارهای خرده فروشی آنلاین مانند دیجیکالا، استارتاپ‌های مشاوره آنلاین پزشکی، آموزش آنلاین و غیره.

همیشه پایان فصل زمستان و آغاز فصل بهار، بهترین ماه کسب و کارهایی مانند گل فروشی های فیزیکی و گل فروشی آنلاین می باشد. ولی امسال با شروع شیوع این ویروس، گل فروشی ها کاهش درآمدی شدیدی را تجربه کردند.

مهمترین علت کاهش فروش، قرنطینه شدن و در خانه ماندن و عدم تمایل مردم به خروج از خانه‌های خود بوده است. گل فروشی های زیادی در چین به تعطیلی کشیده شده‌اند. نه تنها چین حتی در ایران هم گل فروشی‌ها با شیوع این ویروس شاهد افت شدید فروش خود بوده‌اند. حتی بزرگترین بازار گل جهان در آمستردام هلند هم امسال برای اولین بار به علت تقاضا نتوانست گلهای خود را به سایر کشورها صادر کند و مجبور به دور ریختن بسیاری از گلها شده‌اند. البته تاثیرات دراز مدت کرونا بر گل فروشی های فیزیکی بسیار بیشتر خواهد بود. با بسته ‌شدن پروازها و مرزهای کشورها، صادرات و واردات گل و گیاه با چالش بزرگی مواجه شد. ضمن اینکه خرید گل توسط مردم هم تحت تاثیر کرونا قرار گرفت و  تقاضا کاهش یافت. سلامتی انسان‌ها در اولویت است و تصمیمات دولت ها برای تعطیل کردن اجتماعات و مراسم‌ها و کمتر کردن رفت و آمد و سفر باعث شده که بازار گل  و گیاه هم با رکود رو به رو شود و خیلی از توزیع‌کننده‌ها ترجیح می‌دهند تا اطلاع ثانوی از خرید گل خودداری کنند.

اما در همین شرایط سخت و دشوار گل فروشی های اینترنتی با تغییر استراتژی توانستند به مشتریان خود برای خرید اینترنتی گل ، خدمات قابل اطمینان و متناسبی را ارئه دهند و فروش چند برابری را تجربه کنند. با ما همراه باشید تا با تجربیات گل‌فروشی‌های کشورهای مختلف و راهکارهای آنها مطلع شوید.

تاثیر کووید 19 بر گل فروشی‌های چین

امسال در چین با وجود ولنتاین و سال نوی چینی، آمار مراجعه به گل فروشی ها به طور چشم‌گیری پایین‌تر از سال‌های گذشته بود. این دو مناسبت در چین تقریبا در یک زمان اتفاق می‌افتد.

مراسم های عروسی در این ایام برگزار می‌شود و قبل از شیوع ویروس کرونا، همه گل فروشی‌ها امید به رونق کسب و کار داشتند. حتی خیلی از باغداران قبل از این مناسبت‌ها، گل‌های عروس (ژیپسولفیلا) را پیش فروش کرده بودند اما به علت لغو شدن مراسم‌های عروسی و جلوگیری دولت از تجمعات، بسیاری از سفارش‌های این گل با کنسلی رو به رو شد.

باغداران چین هم که به فروش گل در روز ولنتاین امید داشتند  بازهم با ضرر رو به رو شدند. یکی از گلخانه‌دارها می گوید ما قبل از ولنتاین سفارش‌های زیادی گرفته‌بودیم و تعداد کارگران گلخانه را برای مدیریت لجستیک گلها افزایش داده بودیم و کانتینرهای مخصوص حمل گل را اجاره کرده بودیم اما چند روز قبل از روز ولنتاین تمام سفارش‌ها کنسل شد. همین مساله هزینه‌ی زیادی را برای حمل و نقل گل‌ها و نیروی کار بر ما تحمیل کرد و خیلی از گل‌هایی که آماده‌ی ارسال بودند هم از بین رفتند و دور ریخته شدند.

نمایشگاه گل و گیاه پکن که بزرگ‌ترین نمایشگاه‌ گل و گیاه در چین است، قرار است در ماه فروردین در چین برگزار شود اما به دلیل شیوع کرونا، خیلی از شرکت‌ها هنوز نمی‌دانند که میتوانند در این نمایشگاه شرکت کنند و اصلا مشخص نیست که این نمایشگاه امسال در همین تاریخ برگزار می‌شود یا به سرنوشت المپیک 2020 دچار خواهد شد.

تاثیر شیوع کرونا بر گل فروشی های ایران

با توجه به فصلی بودن صنعت گل در ایران، فصل زمستان بهترین فصل برای جبران فصل‌های رکود صنعت گل و گیاه در ایران می باشد که امسال در اسفند ماه، گل فروشی‌ها و باغداران ایران را با چالش جدی روبرو کرد.

با نزدیک شدن به عید نوروز و فصل خانه تکانی و تغییر دکوراسیون بهترین فرصت برای تعویض و یا خرید گیاهان آپارتمانی می باشد که با شیوع کرونا و قرنطینه شدن مردم و کم کم شهرها، باغ‌های گل و گلفروشی های فیزیکی شاهد افت شدید فروش بودند.

حتی شیوع این ویروس موفق به بستن درب قدیمی‌ترین گل فروشی تهران (گلهای زعیم) شده است گلفروشی که به جرات می‌توان گفت بهترین فروشگاه گل و گیاه ایران می باشد که حدود 120 شغل ایجاد نموده است. نه تنها گلهای زعیم بلکه بازار گل  و گیاه محلاتی که پس از بازار گل امام رضا بزرگترین بازار گل تهران است از هشتم فرودین تعطیل شده است ولی بازار گل امام رضا کماکان دایر و در حال فعالیت می‌باشد.

یکی از گلخانه دارن پاکدشت می‌گوید خسارت‌های کاهش فروش بر اثر شیوع این ویروس را به این سادگی نمی‌توان جبران کرد. اما سوال این جاست که کی باید دوباره تولید را از سر بگیریم؟! بیش‌تر تولیدات ما به علت کاهش فروش گل و کاهش مشتری در بازار فروش نرفت و روی همه‌‌ی فعالان صنعت گل و گیاه تاثیر منفی گذاشته است تا حدی که ما ناچاریم قیمت گلها را بسیار کمتر از قیمت واقعی به فروش برسانیم.

اما برخی از گل فروشی های آنلاین در این شرایط شاهد رشد سفارشات مشتریان علاقه‌مند به خرید اینترنتی گل شده‌اند. مدیر عامل گل فروشی آنلاین گُل سِتان می گوید با توجه به اهمیت در خانه ماندن برای شکستن زنجیره انتقال ویروس کرونا و ناشناخته بودن این ویروس در روزهای انتهایی بهمن ماه، تصمیم به متوقف کردن ارائه خدمات گرفته شد تا ساختاری برای کاهش ریسک انتقال ویروس به مشتریان و پرسنل تیم ایجاد شود، طی جلسات متعدد با اعضای تیم دستورالعمل هایی از سایت بهداشت جهانی برای کسب و کارها استخراج و پیاده سازی گردید.

دستورالعمل به تمام پرسنل شرکت ابلاغ شد و تجهیزات لازم تهیه گردید. این دستورالعمل برای 4 بخش شرکت به صورت جداگانه تدوین و اجرا گردید برای بخش تامین گل و گیاه، تولید، توزیع و تیم ستادی. این دستورالعمل‌ها در سایت قرار گرفته و با مشتریان در سوشیال مدیا ها درمیان گذاشته شده است. در حال حاضر این زنجیره به بهداشتی‌ترین حالت ممکن برای ارئه خدمات به مردم شهر تهران آماده گردیده است و گلُ سِتان پس از یک هفته بررسی و ایجاد شرایط مناسب، مجددا در 4 اسفند شروع به کار نمود.

مدیرعامل استارتاپ گل فروشی گُل سِتان گفت به جای دعوت افراد برای حضور در گل فروشی، عکس گلها و گیاهان با توضیحات کامل مانند سایز نوع، روش نگهداری و ... در وب سایت قرارداده‌ شده تا انتخاب را برای مردم راحت باشد و تمام گلها و گیاهان در یک زنجیره استاندار و بهداشتی تا درب منزل مشتریانمان حمل می شود.

بیشتر سفارشات گُل سِتان در این روزها از توسط مشتریان هدیه داده می‌شود و ما شاهد سورپرایز کردن افراد توسط یکدیگر هستیم، حضور این گلها در خانه مردم می تواند روزهای سخت قرنطینه را برای آنها دوست داشتنی و آرامش‌بخش‌تر کند. همانطور که می‌دانید گلها و گیاهان می تواند تاثیر مثبتی در روحیه افراد بگذارد، مخصوصا اگر به صورت سورپرایز و ناگهانی با یک متن کارت پستال اختصاصی به درب منزل عزیزانمان برسد!

گُل سِتان در اسفند ماه در این شرایط سخت اقتصادی موفق به ایجاد رشد 75 درصدی نسبت به رشد سال گذشته شده‌ است  و این نشان از اهمیت دادن مردم به خارج نشدن از خانه و استفاده از خدمات آنلاین و خرید اینترنتی گل و گیاه آپارتمانی دارد . برای بیرون نرفتن از خانه، بهترین راه حل استفاده از خدمات آنلاین و تجارت الکترونیک می باشد.

تاثیر شیوع ویروس بر بازار گل کلمبیا

کلمبیا که یکی از بزرگترین تولید کننده‌گان و صادر کنندگان گل شاخه بریده در دنیاست هم با مشکلات جدی روبرو شده است.

بسیاری از گلخانه دارن بزرگ کلمبیا که تمامی گلها و گیاهان خود را به چین صادر می‌کردند، تحت تاثیر این وضعیت شیوع قرار گرفتند و با ضرر مالی بالایی رو به رو شدند. یکی از مزرعه‌داران گل رز می‌گوید تمامی سفارش‌های ولنتاین کنسل شده و چینی‌ها اولین گروهی بودند که از ویروس کرونا آسیب دیدند و واردات خود از کلمبیا را متوقف کردند.

اما یکی از بزرگترین گل فروشی‌های آنلان کلمبیا به نام بوکس THE  BOUQS CO می‌گوید به خاطر اقدامات قرنطینه و  عدم تمایل مردم به خروج از خانه، میزان فروش‌مان با  60% رشد روبرو شده است. این استارتاپ پس از شیوع کرونا برای سلامت کارمندانمان تمدیدات خاص بهداشت را پیاده سازی نموده‌ است تا هم مشتریان و هم کارمندان از امنیت بیشتری برخوردار باشند

بازار گل و گیاه هلند

همانطور که می دانیم مهد گل و گیاه دنیا و بزرگترین تولید کننده گل دنیا کشور هلند است، یکی از صادرکننده‌های گل در هلند می‌گوید ما هم از این مساله خسارت دیدیم اما بیشترین خسارت به علت کاهش معاملات ما با مشتریان چینی وارد شده است . در کشور آنها گل فروشی ها اجازه باز کردن فروشگاه های خود را ندارند و نمی توانند به کسی گل بفروشند به همین علت وارداتشان از هلند را هم متوقف کردند.

البته در میان این خبرها، خبر خوبی هم هست. یکی از تولیدکنندگان رز در هلند می گوید ‌تولیدات ما ادامه دارد. کارگران به کار مشغولند و گل‌ها را صادر می‌کنیم اما با حجم کمتری از گذشته. البته نمی‌دانیم در آینده چه خواهد شد اما تا الان که اوضاع خوب بوده و خسارتی زیادی به ما وارد نشده‌است.

صنعت گلهای شاخه بریده ژاپن

ماه مارس در ژاپن پایان سال تحصیلی و کاری است و یکی از شلوغ‌ترین روزها برای فعالان صنعت گل و گیاه محسوب می‌شود. در این ماه برای مراسم‌هایی مثل جشن‌های فارغ التحصیلی مدارس، مهمانی‌ها و عروسی‌ها میزان تقاضای گل بالا می‌رود. اما امسال گل‌فروشی‌ها مجبورشدند در کنار دولت،‌ به دنبال روش‌های جایگزین برای افزایش فروش گل باشند چون شیوع ویروس کرونا باعث شد که تمامی تجمعات در سطح کشور لغو شود و پرورش‌دهندگان گل با کاهش شدید قیمت رو به رو شدند. یک از این این راهکارها تشویق مردم به سفارش آنلاین گل و گیاه می باشد.

وزارت کشاورزی ژاپن در تلاش برای کمک به گلخانه‌داران از مردم خواست که روز شنبه یا روز سفید را در خانه جشن بگیرند. در این روز آقایان به همسران‌شان هدیه‌ای می‌دهند که این هدیه در جواب تشکر از همسرانشان است که در روز ولنتاین برایشان شکلات و هدیه خریده‌اند!

وزارت کشاورزی ژاپن می‌گوید، خیلی از پرورش‌دهندگان گل با کم‌شدن تقاضا و کاهش قیمت گل رو به رو شده‌ اند به خاطر همین تصمیم گرفتیم تا خرید گل از گل فروشی آنلاین را برای این روز تبلیغ کنیم تا مردم بتوانند بدون نیاز به خروج از خانه از گل‌ها در محل‌های کار و خانه‌ها خود استفاده کنند. وزیر کشاورزی ژاپن در حالی این حرف‌ها را می‌زد که در پشت جایگاهی با گلدان‌های پر از گل‌های طبیعی ایستاده ‌بود.

یکی از گل‌فروشی‌های آنلاین معروف ژاپنی در حال تبلیغ هدیه‌های گل برای روز سفید است و به مردم پیشنهاد می‌دهد که جشن سالانه‌ی شکوفه‌های گیلاس را در کنار گل‌ها در خانه جشن بگیرند. این شرکت تلاش می‌کند که با تحویل گل در محل، مردم با گذراندن زمان در منزل، احساس بهتری در کنار گل‌ها داشته ‌باشند. یکی از مدیران این شرکت می‌گوید: امیدواریم با این کار بتوانیم با شیوع ویروس کرونا با رساندن گلها به درب منزل حس آرمش ایجاد کنیم.
از آن‌جایی که دولت ژاپن از مردم خواسته که مهمانی‌های فصل شکوفه‌های گیلاس را در فضای باز برگزار نکنند و برای خرید گل تا جای امکان به گل فروشی مراجعه نکنند، سفارش اینترنتی گل در ژاپن با رشد 35 درصدی روبرو شده است .

در سال گذشته میزان فروش گل در گل فروشی های فیزیکی در ماه فوریه و اول مارس برابر با ۱۵ درصد کل فروش سالانه بود و درحالی‌که فروش امسال در گلفروشی‌های فیزیکی 5% سال گذشته می باشد و کاهش چشمگیری داشته اشت. یکی از گل‌فروش‌های ژاپنی می‌گوید تنها نکته‌ی مثبت این روز‌ها، مشتریان اشتراک‌ گل است که هنوز هم برایشان گل می فرستیم و امیدواریم که فروش اشتراک گل هفتگی ثابت بماند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی