ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

رپورتاژ آگهی

پژو 206 را از نو دریابیم، هاچبک تمام نشدنی بازار ایران

پژو ۲۰۶ یک هاچبک کوچک سوپرمینی با ابعادی در حد خودروهای موجود در سگمنت B به شمار می‌رود که مبدا تولید آن به کشور فرانسه و روزی از روزهای ماه may ۱۹۹۸ میلادی بازمی‌گردد. این هاچبک دوست‌داشتنی ...

واحد تبلیغات
نوشته شده توسط واحد تبلیغات | ۲۹ آذر ۱۳۹۹ | ۱۵:۱۵

سلب مسئولیت: دیجیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

پژو ۲۰۶ یک هاچبک کوچک سوپرمینی با ابعادی در حد خودروهای موجود در سگمنت B به شمار می‌رود که مبدا تولید آن به کشور فرانسه و روزی از روزهای ماه may ۱۹۹۸ میلادی بازمی‌گردد. این هاچبک دوست‌داشتنی سرزمین‌های زیادی را درنوردیده و از اروپا گرفته تا آمریکای لاتین و شرق آسیا را به تسخیر خود درآورده است.

این خودرو از اوایل سال ۱۳۸۰ شمسی آشیانه خود را به خطوط تولید شرکت ایران خودرو منتقل کرد و می‌توان گفت این مستاجر فرانسوی چنان خوش‌نشین بوده است که شرکت ایران خودرو حالا حالاها قصدی برای معرفی به جانشین آن ندارد؛ حتی بعید به نظر می‌رسد که تاکنون چنین فکری به ذهن مسئولان شرکت ایران خودرو رسوخ کرده باشد. زیرا این محصول هاچبک بعد از گذشت حدود ۲۰ سال همچنان پرطرفدار است و از جوانان گرفته تا افراد مسن‌تر و خانواده‌ها همگی شیفته و دلباخته آن هستند.

پژو ۲۰۶ در تیپ‌های مختلف روانه بازار ایران شد که هرکدام از لحاظ بهره‌مندی از آپشن‌ها و امکانات با دیگری متفاوت بود. اما در حال حاضر تنها دو مدل تیپ ۲ و تیپ ۵ با دو پیشرانه متفاوت در لیست تولیدات کمپانی ایران خودرو حضور دارند و همچنان به این حضور پررنگ خود با قدرت هرچه‌تمام‌تر ادامه می‌دهند. در اواسط دهه هشتاد بزرگ‌ترین خودروساز ایران که از فروش بالای هاچبک فرانسوی بسیار مشعوف و متبسم شده بود، تصمیم گرفت نسخه سدان پژو ۲۰۶ را طراحی کرده و به تولیدات خود اضافه کند.

 بعد از صرف هزینه‌های بسیار و اعمال تغییراتی در قسمت پشت پژو ۲۰۶ هاچبک، سرانجام در سال ۱۳۸۶ نمونه صندوقدار این محصول فرانسوی تحت عنوان پژو ۲۰۶ صندوقدار یا ۲۰۶ اس دی به بازار ایران معرفی شد. این خودرو در ابتدا انتقادهای بسیاری را مقابل خود دید اما رفته‌رفته به یکی از محبوب‌ترین سدان‌های اقتصادی بازار ایران تبدیل شد و در حال حاضر مدل v8 پژو ۲۰۶ صندوقدار توسط بزرگ‌ترین خودروساز ایران به مشتریان ارائه می‌شود.

اما قصه ایران خودرو و پژو ۲۰۶ به همین جای کار ختم نشد، چرا که بعد از عرضه نسخه فیس‌لیفت پژو ۲۰۶ در سال ۲۰۱۰ توسط کمپانی فرانسوی، شریک ایرانی خودروساز شیرنشان نیز به تکاپو افتاد تا محصول جدیدی را تحت عنوان پژو ۲۰۷ به مشتری ایرانی تحویل دهد. از همین رو پژو ۲۰۶ پلاس به عنوان پژو ۲۰۷ ابتدا در سال 1389 به بازار ایران راه پیدا کرد و بعد از مدتی وقفه در اوایل دهه نود، از سال 1394 مجددا به لیست تولیدات ایران خودرو بازگشت و تاکنون نیز به حضور خود ادامه داده است.

 برحسب انتظار شرکت ایران خودرو پس از مشاهده تولید پژو ۲۰۷ صندوقدار در کشور چین آن مدل را نیز با موافقت کمپانی مادر به بازار ایران اضافه کرد. در ادامه مبحث گذری بر ویژگی‌های ظاهری و فنی خانواده پژو ۲۰۶ خواهیم داشت.

طراحی ظاهری پژو ۲۰۶

با وجود آنکه بیش از بیست سال از متولد شدن پژو ۲۰۶ می‌گذرد اما این خودرو همچنان استایلی قابل‌قبول و مناسب از خود به نمایش می‌گذارد. حتی وقتی آن را با تولیدات روز دنیا و هاچبک‌های جدید نیز مقایسه می‌کنیم، گرچه نمی‌توان غبار نشسته بر شانه‌های این فرانسوی کهن ‌سال راه ندید گرفت اما استایل کلی بدنه و سبک طراحی چراغ‌های جلوی این خودرو همچنان می‌تواند لبخند رضایت بر لبان مشتری ایرانی و حتی شاید بسیاری از نقاط دیگر جهان بنشاند.

با این وجود نباید بیش از حد اغراق کرد؛ ظاهر پژو ۲۰۶ نهایتا تا ۱۰ سال پیش کمی مدرن و نوین به نظر می‌رسید اما در حال حاضر تنها مشتریان ایرانی هستند که هنوز این خودرو را بسیار زیبا و جذاب می‌پندارد. زیرا هنوز حریف توانمندی برای آن به بازار ایران ارائه نشده که هم از لحاظ ظاهری و هم از لحاظ قیمت بتواند با آن رقابت کند.

پژو ۲۰۷ هم با آن چراغ‌های بزرگش در نظر بعضی مشتریان زیبا و مهیج به نظر می‌رسد اما برخی دیگر این سبک طراحی ظاهری را ناهماهنگ و بیش از حد غلو شده می‌پندارند. در مورد نسخه صندوقدار این خودروها نیز می‌توان گفت که در قسمت عقب خودرو هماهنگی زیادی با طرح دماغه وجود ندارد و انگار صندوق عقب را از یک خودروی دیگر جدا کرده و به ۲۰۶ هاچبک چسبانده‌اند.

بنابراین نمی‌توان نمره بالایی به درجه هماهنگی نیمه عقب و جلو پژو ۲۰۶ صندوقدار داد. نکته فوق در ابتدا بسیار مورد توجه قرار گرفت و بسیاری از کارشناسان و حتی مردم عادی طراحی ۲۰۶ صندوقدار را چندان زیبا و دل‌چسب ندانستند اما این ابرو درهم کشیدن‌ها در مقابل ۲۰۶ صندوقدار خیلی به طول نیانجامید و به‌تدریج مشتریان نسبت به بدنه پژو ۲۰۶ صندوقدار علاقه بیشتری نشان دادند و این روال ادامه یافت تا اینکه امروزه هیچ اثری از آن انتقادهای روزهای اول مشاهده نمی‌شود و تعریف و تمجیدهای زیادی از ظاهر 206SD به گوش می‌رسد.

در مورد طراحی داخلی نیز باید گفت که تمامی تیپ‌های پژو ۲۰۶ از یک نوع داشبورد و به طور کلی طراحی داخلی برخوردار هستند که با وجود گذشت این همه سال، همچنان نیز قابل‌قبول و متقاعدکننده به نظر می‌رسند. سطح کیفی متریال مدل‌های جدید نسبت به گذشته کاهش یافته و صندلی‌های ردیف عقب نیز جهت حضور افراد بزرگسال چندان جادار به نظر نمی‌رسند.

مشخصات فنی پژو ۲۰۶

کلیه تیپ‌ها و مدل‌های پژو ۲۰۶ صرفا با دو نوع پیشرانه ۱.۴ لیتری ۸ سوپاپ TU3 و ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ ۱.۶ لیتری TU5 همراه شده‌اند. موتور ۱.۴ لیتری که قادر به ارائه ۷۵ اسب بخار قدرت و ۱۱۸ نیوتن متر گشتاور است، با گیربکس پنج سرعته دستی کوپل شده تا نیروی دریافتی را به چرخ‌های جلو برساند. این پیشرانه ۸ سوپاپ معادل ۶.۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر سوخت مصرف کرده و حداکثر سرعت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ را به ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت می‌رساند. شتاب صفر تا صد این هاچبک ۱۰۲۵ کیلوگرمی نیز برابر ۱۴ ثانیه خواهد بود.

اما در سوی دیگر توان پژو ۲۰۶ تیپ ۵ با موتور ۱۶ سوپاپ ۱.۶ لیتری برابر ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور است که به واسطه گیربکس پنج سرعته دستی و چهار سرعته اتوماتیک به سوی چرخ‌های محور جلو ارسال می‌شود. شتاب صفر تا ۱۰۰ نسخه دستی حدود ۱۱.۶ ثانیه ارزیابی می‌شود و این رقم در نمونه اتوماتیک به ۱۲.۶ ثانیه می‌رسد. ناگفته نماند که پژو ۲۰۶ صندوقدار وی ۸ و همچنین انواع مدل‌های پژو ۲۰۷ نیز به همین پیشرانه ۱۶ سوپاپ ۱.۶ لیتری تیو ۵ مجهز هستند و از لحاظ قوای فنی تفاوت زیادی با پژو ۲۰۶ هاچبک تیپ ۵ و تیپ ۶ (اتوماتیک) ندارند.

آپشن‌ها و امکانات

پژو ۲۰۶ در حالت استاندارد خودرویی کم‌آپشن و با حداقل امکانات است. با این وجود نسخه‌های سفارش مدیران هاچ‌بک فرانسوی با تجهیزاتی همچون رینگ‌های آلومینیومی، کروز کنترل، سنسور عقب، دزدگیر فابریک، ترمز کمکی، ترمز عقب دیسکی، چراغ‌های مه شکن، چراغ بدرقه، فرمان هیدرولیک، سیستم صوتی با هندزفری، نمایشگر ۷ اینچی لمسی، نمایشگر عقب، نویگیشن، دوربین عقب، دوربین شب، دی وی دی پلیر و گیرنده تلویزیون، دو عدد کیسه هوا ویژه سرنشینان جلو، سیستم تهویه اتوماتیک، صندلی‌های جلو با تنظیم دستی، روکش صندلی چرمی، آینه‌های جانبی با تنظیم برقی و گرمکن، شیشه سولار و آینه‌های راهنمادار همراه شدند. امکانات مشابهی را نیز می‌توان در نسخه‌های فول آپشن پژو ۲۰۷ و پژو ۲۰۶ صندوقدار یافت.

سخن آخر

پژو ۲۰۶ یکی از قدیمی‌ترین محصولات اقتصادی بازار ایران است که از نقاط قوتی همچون طراحی ظاهری و داخلی قابل‌قبول، گستردگی خدمات پس از فروش و قطعات یدکی و نیز استهلاک منطقی سود می‌برد. مواردی همچون فضای نه‌چندان جادار کابین، وجود نقاط کور فراوان درون خودرو، حذف برخی آپشن‎ها در مدل‌های جدید و توان فنی نامناسب پژو ۲۰۶ تیپ دو هم جزو نقاط ضعف این خودرو به شمار می‌روند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • oldmuscleride
    oldmuscleride | ۲۲ دی ۱۳۹۹

    206 اینجا 206 اونجا 206 همه جا ?

  • Hamed.1994
    Hamed.1994 | ۱ دی ۱۳۹۹

    ساده نگاه کنیم خودرو دوست داشتنی‌ای هستش ?

  • shayan
    shayan | ۲۹ آذر ۱۳۹۹

    هممم اقتصادی!

  • Rayanlap
    Rayanlap | ۲۹ آذر ۱۳۹۹

    یه سر بزنید به سایت پژو ببینید تو فرانسه چی میسازن تو ایران چی...

مطالب پیشنهادی