ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

رپورتاژ آگهی

کیا ریو آشنای قدیمی ایرانیان در جاده‌ها

کیا ریو (Kia Rio) خودرویی است که خیلی از ایرانی‌ها بارها و بارها آن را در خیابان‌های کشور دیده‌اند و یا پشت فرمان آن نشسته و جاده‌ها را زیر چرخ‌های این خودروی دارای اصالت کره‌ای ...

واحد تبلیغات
نوشته شده توسط واحد تبلیغات | ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۱:۰۰

سلب مسئولیت: دیجیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

کیا ریو (Kia Rio) خودرویی است که خیلی از ایرانی‌ها بارها و بارها آن را در خیابان‌های کشور دیده‌اند و یا پشت فرمان آن نشسته و جاده‌ها را زیر چرخ‌های این خودروی دارای اصالت کره‌ای طی کرده‌اند. این خودرو کره‌ای از اولین نسل، با همکاری کیا و سایپا تحت عنوان خودروی تولید داخل به بازار ایران راه پیدا کرد و نسل‌های بعدی آن نیز به عنوان خودروی وارداتی توانستند متقاضیان و خریدارانی در بین ایرانیان پیدا کنند.

هرچند کیا ریو توانست به مدت ۷ سال در ایران تولید شود و حتی واردات مدل‌های جدیدتر آن نیز صورت گرفت، اما به دلایلی مهجور ماند و با تولید خودروهای دیگر یادش در خاطره رانندگان ایرانی کمرنگ شد.

تاریخچه کیا ریو

خودروهای کره‌ای در دهه ۷۰ تحت عنوان خودروهای وارداتی راهی بازار خودروی ایران شدند. در همان زمان بود که کیا با همکاری سایپا شروع به تولید پراید در ایران کردند. بعد از آن کیا پراید به زودی تبدیل به یکی از خودروهای محبوب ایرانی‌ها شدند و حتی سوژه اصلی یکی از سریال‌های صدا و سیما شدند.

کیا ریو در سال ۱۹۹۹ میلادی (۱۳۷۸ شمسی) در کارخانه خودروسازی کیا کره جنوبی تولید شد. این خودرو به عنوان جایگزین نسل اول پراید راهی بازار کره جنوبی شد. کیا ریو (DC) روی پلتفرم فورد فستیوا تولید شد، البته قبل از تولید ریو، فورد فستیوا در بازار کره با نام کیا آولا فروخته می‌شد. نسل اول کیا ریو در دو مدل سدان و استیشن وارد بازار شد و تولید آن تا سال ۲۰۰۵ میلادی (۱۳۸۴ شمسی) در کره جنوبی ادامه یافت.

بعد از پایان تولید ریو در کره جنوبی، خط تولید این خودرو دارای اصالت کره‌ای در سال ۱۳۸۴ شمسی و در کارخانه سایپا در ایران راه‌اندازی شد. کیا ریو مونتاژ ایران نسخه اولیه ریو کره نبود، بلکه فیس‌لیفت این خودرو بود که فقط در کلاس سدان تولید می‌شد. این خودرو مونتاژی به دلیل طراحی متفاوت، امکانات مناسب، قیمت مناسب و موتور پرقدرت توجه رانندگان ایرانی را به خود جلب کرد و تبدیل به یکی از پرفروش‌ترین خودروهای بازار ایران شد. ریو مونتاژ ایران فاقد ترمز ABS و کیسه هوا بود و همین نبود ایربگ باعث شد تا بعد از وضع قوانین جدید سازمان استاندارد مبنی بر اجباری بودن نصب کیسه هوا روی خودروهای تولید داخل، خط تولید این خودرو بعد از ۷ سال و در سال ۱۳۹۱ شمسی در ایران تعطیل شود و نسل‌های بعدی ریو هیچ وقت در ایران تولید نشد.

نسل دوم کیا ریو (JB) در سال ۲۰۰۵ به بازار آمد. این خودرو در قالب هاچبک ۵ در و سدان ۴ در و با پلتفرم مشترک با هیوندای اکسنت تولید شد. در سال ۲۰۰۷ مدل‌های هیبریدی برقی ریو نیز به صورت آزمایشی تولید شد. نسخه فیس‌لیفت این خودرو در سال ۲۰۱۰ به بازار آمد و تولید آن در ۲۰۱۱ تعطیل شد. البته نسل دوم کیا ریو نتوانست راهی به بازار ایران پیدا کند.

بازار خودرو در سال ۲۰۱۱ شاهد نسل سوم کیا ریو (UB) بود. ریو نسل سوم در کلاس‌های هاچبک ۳ در و ۵ در و سدان ۴ در تولید می‌شد. چهره این خودرو نسبت به نسل قلبی خود تفاوت زیادی پیدا کرد و به‌روزتر شد. تعدادی از نسل سوم کیا رو تحت عنوان خودروهای وارداتی راهی بازار خودرو ایران شدند.

چهارمین نسل ریو، در سال ۲۰۱۷ به بازار خودروی جهانی عرضه شد. چهره نسل چهارم کیا ریو باز هم متحول شد. کوچک شدن جلوپنجره و کشیده‌تر شده چراغ‌های جلو از تغییرات این نسل نسبت به نسل قبلی است. تعدادی ریو سدان ۴ در و هاچبک ۵ در نیز وارد بازار ایران شدند و البته بعد از آن واردات خودرو به ایران ممنوع شد.

طراحی بدنه کیا ریو

نسل سوم ریو طراحی جسورانه‌ای دارد. چراغ‌های بزرگ و کشیده در جلو، جلوپنجره کوچک، کاپوت کوتاه و سپر حجیم، نمای ریو در جلو را تشکیل است. لچکی بزرگ در جلو، آینه های اسپرت و رینگ‌های کروم در نمای کناری قابل مشاهده است. طراحی درها و ستون‌ها و خطوط ریو شبیه به سراتو است. صندوق عقب با ارتفاعی بالا، چراغ‌های نامتناسب و سپر ساده، ترکیبی معمولی و اقتصادی به این خودرو کره‌ای داده است.

نمای جلو کیا ریو 2017

طراحی داخلی کیا ریو

برای کابین ریو داشبورد ساده طراحی شده است. همه موارد به صورت ارگونومیک و کاربرپسند به کار رفته است. کیفیت مواد قطعات داخل کابین قابل قبول است. استفاده بیش از حد از پلاستیک در کابین ریو، نمایی اقتصادی به آن بخشیده است.

داخل کیا ریو 2017

مشخصات فنی کیا ریو

یک موتور ۱٫۴ لیتری روی کیا ریو نسل سوم نصب شده است. قدرت تولیدی این موتور ۱۰۷ اسب بخار قدرت است. یک جعبه دنده ۴ سرعته اتوماتیک قدرت موتور را به چرخ‌ها منتقل می‌کند. کیا ریو با وجود این موتور و جعبه دنده، چابک است و فرمان‌پذیری خوبی دارد. سواری آن نیز نرم و روان است و می تواند در نقش یک خودروی خانوادگی، خوب و ایده‌آل ظاهر شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • SR8
    SR8 | ۱۸ اسفند ۱۳۹۹

    سلام
    در دیجیاتو کسانی کار می کنند که تقریبا مثل خودمون و اکثریت جامعه هستند که شاید توان خرید چنین خودروهایی رو با این قیمت ها نداشته باشند... پس من به عنوان یکی از قدیمی های دیجیاتو از سال 94 تا الان این خواهش رو دارم که از تکنولوژی خودروهای جدید برامون بگین ولی از این نوع تبلیغات انجام ندین... چون ارزش ئاقعی این ماشین اگر برگردیم به دلار3 تومنی شاید 70 تومن هم نباشه
    ممنونم

  • saeed۱۹۸۵۹
    saeed۱۹۸۵۹ | ۱۸ اسفند ۱۳۹۹

    با توجه به قیمتی که توی ایران قرار فروش بره امکاناتش پایین نیست والا دیگه کویک و دنا پلاس امکاناتشون از این بیشتره
    و کی که دلش نخواد تو ماشینش یه نمایشگر خوب وجود داشته باشه اصلا چرا باید چنین هزینه های بالایی بابت این داد چون ساخت کره هست همین؟

    • Mohammad Amin
      Mohammad Amin | ۱۸ اسفند ۱۳۹۹

      اینم دهنت ، اینم تو نمایشگر خوبت که امثال تو ...

      • saeed۱۹۸۵۹
        saeed۱۹۸۵۹ | ۱۸ اسفند ۱۳۹۹

        با شعور خب اخه یه سواری سادست چه امکاناتی داره اگه مملکت ما مملکت بود اصلا این که همچین اشغالی به ما نشون میدن هم باید حالمون بهم بخوره
        یعنی واقعا سطح ما این اشغال با ۱۰۰ اسب بخاره بابا ببینید تو همین رنج فورد چی ساخته
        این اشغال حتی نمیتونه با تولیدات درجه سه اروپا رقابت کنه اما مشکل اینه که ما گیر کردیم تو این خراب شده و آواز قورباغه هم واسه خوش شده چیزی

مطالب پیشنهادی