ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

رپورتاژ آگهی

اسپرت کردن خودرو و تاثیر آن در خرید و فروش خودرو

بزک کردن از صورت آدمی شروع می‌شود تا به وسایل خانه و طراحی داخل خانه و اتومبیل می‌رسد. این طبع سیری ناپذیری در زندگی انسان ریشه در عطش ادامه بقا و تازگی و زندگی بخشیدن ...

واحد تبلیغات
نوشته شده توسط واحد تبلیغات | ۲۵ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۱:۰۰

سلب مسئولیت: دیجیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

بزک کردن از صورت آدمی شروع می‌شود تا به وسایل خانه و طراحی داخل خانه و اتومبیل می‌رسد. این طبع سیری ناپذیری در زندگی انسان ریشه در عطش ادامه بقا و تازگی و زندگی بخشیدن به مفهوم خود زندگی دارد. بنابراین به افرادی که عاشق اسپرت کردن خودرو خود هستند خرده نگیریم و بگذاریم زندگی‌شان را جذاب‌تر کنند! البته گفتنی است که اسپرت کردن خودرو تاثیرات خود را در خرید و فروش خودرو دارد و این تاثیرات گاهی مثبت وگاهی منفی هستند.

از این رو دیده شده که در بسیاری از مواقع این تغییرات زیبایی شناختی باعث فروش بیش از قیمت معمول یک خودرو شده است و حتی رقم به چند برابر رقم معمول خودرو هم رسیده است!

اسپرت کردن خودرو شامل چه مواردی می‌شود؟

شاید جالب باشد بدانیم اسپرت کردن خودرو تنها شامل حال بیش‌تر کردن زیبایی خودرو نمی‌شود. مواردی که در راستای اسپرت کردن به عنوان هدف از سوی دارندگان خودرو تلقی می‌شوند شامل سرعت بخشیدن به قطعات فنی خودرو، تقویت موتور و اضافه کردن قطعات و امکانات هم می‌شود. طبیعی است که این خصلت بیش‌تر طلب کردن در مورد خودرو با اسپرت کردن صورت ظاهر پیدا کرد و آغاز قرن بیستم با جا افتادن صنایع خودروسازی جهان شدت بیش‌تری گرفت.

حتی می‌شود بسیاری از افرادی که دست به تغییرات در خودرو خود می‌زنند را به گونه‌ای طراحان ثانوی خودرو نامید؛ چراکه بسیاری از مواقع با اتومبیل‌هایی مواجه می‌شویم که بعد از اسپرت شدن، دارای امکاناتی شدند که به حق می‌توان گفت جای آن امکانات در بدنه خودرو خالی بوده است.

صنعتی شدن خودروهای اسپرت

این فضا آنقدر داغ شده و جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده است که سر و کله شرکت‌هایی برای اسپرت کردن خودرو پیدا شده و در مواقعی حتی نام‌شان از برندهای خودروسازی هم معروف‌تر شده است. به عنوان مثال می‌توان به شرکت‌های مشهور تیونینگ اشاره کرد. تعدادی از این شرکت‌ها اصلا زیرشاخه برندهای مشهور است که بعد از تولید هر خودرو بلافاصله شروع به بررسی و شناخت شاخصه‌های زیبایی شناختی و تقویتی جا افتاده در طراحی خودرو می‌پردازند و بعد از آن یک نمونه خودرو اسپرت شده از آن محصول موردنظر را به نمایش می‌گذارند و آن موقع است که موج عظیمی از دارندگان خودرو به سمت صف طولانی اسپرت کردن می‌پیوندند. شرکت AMG یکی از این شرکت‌های زیرشاخه است که متعلق به بنز است. اگر بخواهیم به یکی از شرکت‌های دیگر زیر شاخه اشاره کنیم که سخت‌ترین کار را در عرصه اسپرت کردن خودرو انجام می‌دهد. این شرکت به نام آلپینا، زیرشاخه شرکت بی ام و است و به طور اختصاصی روی اتومبیل‌های همین برند معروف متمرکز است. این که می‌گوییم سخت‌ترین کار در جهان خودرو را انجام می‌دهد به این خاطر است که خودروهای بی ام و از طراحی مهندسی بسیار قوی برخوردار است و دست بردن و اضافه کردن حتی یک گزینه با این محصولات مانند این می‌ماند که مهارت یک مهندس را ضربدر 2 کنید.

اما تیونینگ یعنی چه؟

بر اساس آن چه که فرهنگ لغات جامع آکسفورد از مفهوم تیونینگ (Tuning) ارائه می‌دهد، می‌توان چنین تعبیری را ترجمه کرد:

"روشی که در امتداد آن به چیزی بهتر و کارآمدتر دست پیدا می‌کنیم که نتیجه موفقیت آمیزی هم دارد."

بنابراین این شرکت‌‌ها پدید آمدند تا شرایط هر محصول را بهتر کنند. البته باید گفت که اسپرت کردن خودرو صرفا به معنای بهتر کردن خودرو نیست. گاهی صاحبان ماشین دل‌شان می‌خواهد اتومبیل‌شان را تغییر دهند. به این شکل هر آن چه که در نظر این دست از صاحبان خودرو وجود دارد به حقیقت می‌پیوندد. اما در مورد اسپرت کردن خودرو و تاثیر آن بر قیمت خودرو همه چیز نسبی است. گاهی اوقات این شخصی سازی فضای خودرو باعث می‌شود تا نفر بعدی برای خرید خودرو اسپرت شده کمی احساس غریبی نسبت به فضای عوض شده کند و اگر هم شخص خریدار سلیقه‌ای سنتی داشته باشد و با تغییر میانه خوبی نداشته باشد، به طور کلی از خرید منصرف شود.

موتوری پر قدرت تر

این قسمت از اسپرت کردن خودرو با دشواری و البته دقت بیش‌تری باید انجام شود. دست بردن و یا اضافه کردن قطعه یا حالتی خاص در ساختار موتور یک خودرو بسیار کار دشوار و در عین حال پر خطر به حساب می‌آید. برای اسپرت کردن خودرو برای رساندن موتور خودرو به سرعتی بالاتر و چابک‌تر نیازمند یک و یا تیمی از متخصصین است. افزایش سرعت و شتاب معولا به عهده توربوشارژرهایی است که در بازار طرفداران بیش‌تری دارند. خیلی از مواقع، سرعت بیش‌تر برای خودرو اسپرت باعث بازاریابی بهتر برای فروش می‌شود. اما حرفه‌ای‌های این رشته معتقدند که افزایش شتاب موتور در خودروهای اسپرت شده باعث به وجود آمدن خطراتی از جمله فشار بیش از حد به موتور و سوختن آن می‌شود.

رینگ و لاستیک، دلبرهای چرخنده

به اصطلاح می‌گویند؛ «کف خواب» در این روش اسپرت کردن رینگ ماشین تا حد قابل توجه‌ای می‌خوابد و کف اتومبیل به کم‌ترین ارتفاع از زمین می‌رسد. به نظر عده‌ای این کار جز زیبا به نظر می‌آید و عده دیگری این کار را کاری عبث می‌دانند و از ضررهایی که به قطعات ماشین وارد می‌شود ناراضی هستند. اما برای توجیه این کار از رینگ های اسپرت استفاده می‌شود که به حق زیبا هستند و گاهی قیمت‌های سرسام آوری دارند. رینگ اسپرت در اتومبیل‌های اسپرت شده یکی از امتیازهای اصلی در زمان خرید و فروش به حساب می‌آید اما خوابیدگی خودرو در بسیاری از مواقع باعث می‌شود که معامله از جوشش کافی برخوردار نشود و همه چیز به هم بخورد. این که اسپرت کردن خودرو و تاثیر آن در خرید و فروش خودرو تا چه اندازه است، کاملا نسبی است و بسته به سلایق دو طرف معامله دارد.

وضعیت فروش ماشین های اسپرت در ایران

تنوع بازار به ویژه بازار خودرو ایران قابلیت هر نوع خرید و فروش خودرو را فراهم آورده است. تنها کافی است جایی مطمئن و متخصص را برای انجام معاملات خودرو خود انتخاب کنید. این که یک خودرو اسپرت با چه حدی از کیفیت سر و کار دارد را از توصیه‌‎های متخصصین امر می‌توان فهمید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی