ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

رپورتاژ آگهی

ایده درست، محتوای هوشمندانه و کمپین موفق

«زیما» شرکتی‌ دانش‌بنیان و در اصطلاح Sister Company شرکت داتیس است. داتیس خود در صنعت آسانسور ایران نامی شناخته‌شده است که در تابلو فرمان‌های خود از اینورترهای زیما استفاده می‌‌کند. در این شرایط اقتصادی ناپایدار، ...

واحد تبلیغات
نوشته شده توسط واحد تبلیغات | ۷ تیر ۱۴۰۰ | ۱۸:۰۰

سلب مسئولیت: دیجیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

«زیما» شرکتی‌ دانش‌بنیان و در اصطلاح Sister Company شرکت داتیس است. داتیس خود در صنعت آسانسور ایران نامی شناخته‌شده است که در تابلو فرمان‌های خود از اینورترهای زیما استفاده می‌‌کند. در این شرایط اقتصادی ناپایدار، زیما و داتیس کماکان به تولید محصولات خود ادامه می‌دهد و همچنین شیب رشد صعودیِ باثباتی دارند. این مجموعه برای حفظ و بهبود روند رو رشد خود از مراحل ابتدایی تأسیس خود طراحی حرفه‌ای و علمی را در دستور کار قرار داده است. استفاده از تیم‌های خلاق و متخصص و همچنین استفاده از بهترین مواد اولیه در ساخت و تجهیز محصولات تولیدی، زیما را در میان برند‌های قابل اطمینان صنعت آسانسور قرار داده است. اخیراً زیما کمپین «صدا و زیما» را راه‌اندازی کرده است که در ادامه با نگاهی نقادانه به بررسی بخشی از این کمپین می‌پردازیم.

اگرچه عادت داریم در تبلیغات صدا و سیما نوع خاصی از محصولات را ببینیم، مثل تولیدات خوراکی، آرایشی و بهداشتی و غیره و در اصطلاح، محصولاتی که به طور مستقیم برای مصرف‌کننده عرضه می‌شوند، زیما این عادت را به نوعی بر هم زده است. زیما محصولاتی مصرفی برای مخاطبان خانه‌نشین تولید نمی‌کند و در ترمینولوژی کسب‌وکارها، این شرکت B2B محسوب می‌شود. محصولات کسب‌وکارهای B2B محصولاتی هستند که از تولیدکننده به دست یک تولید‌کننده‌ی دیگر می‌رسند و مصرفی (به معنای معمول کلمه) نیستند.

در واقع اینکه زیما برای تبلیغ محصول خود از تلویزیون، که رسانه‌ای عامه‌پسند و بیشتر متعلق به قشر مصرف‌کننده‌ی جامعه است، استفاده کرده است بیشتر نشان‌دهنده‌‌ی شجاعت و قدرت این برند داخلی است. به نظر می‌رسد که زیما از معدود برندهای صنعتی‌ست که هدف را از صرفِ فروشِ بیشتر، به سمت ساخت فرهنگ و نفوذ در همه‌ی اقشار جامعه تغییر داده است.

می‌توانید ویدئوی تبلیغاتی زیما را از اینجا تماشا کنید.

زیما، نخستین و بزرگ‌ترین تولید‌کننده‌ی اینورترهای ساختمانی و آسانسوری در ایران، در این آگهی تبلیغاتی سعی کرده است وجهه‌ی تازه‌ای را از خود نمایان کند. در واقع به جای استفاده از فضای خشک و چارچوب‌دار و نه‌چندان جذابِ نمایشگاه‌های صنعتی و مجلات تخصصی، زیما از فضای شناور و جذاب تلویزیون استفاده کرده است. این موضوع زمانی ارزشمندتر به نظر می‌رسد که هزینه‌ی زیاد تبلیغات تلویزیونی را هم به این معادله اضافه کنیم که در این صورت می‌توان گفت این انتخاب، ریسک‌پذیری و پشتوانه‌ی مالی زیما را به‌بهترین شکل نشان می‌دهد.

ایده و طرح اولیه‌ی زیما در این آگهی حرکت به سمت بالا از طریق کابین آسانسور است که این موضوع با رویاهای مسافران حاضر در آسانسور و بلندپروازی آن‌ها گره می‌خورد. در واقع فرو رفتن مسافران آسانسور در رویاها‌یشان، هم حرکت نرم و روان آسانسور را به ذهن می‌آورد و هم سکوت و آرامش داخل آسانسور را.

جلوه‌های ویدیویی این آگهی تا لحظات پایانی بسیار جذاب، چشم‌نواز و روان است، اما موسیقی آن چندان گوش‌نواز نیست که البته در خدمت نوع محصولِ تبلیغ شده و از جنس آن است. شاید آنچه بیش از همه در این ویدئوی تبلیغاتی با دیگر اجزا جور نیست، پایان‌بندی آن باشد که البته به دلیل نوع ویدئوی تمیز و تکنیکی زیما، چندان هم در ذوق مخاطب نمی‌زند.

نقطه‌ی اوج و عطف این ویدیو عدم استفاده از جملات تکراری و پشت سر هم با اسم زیماست؛ معمولاً کمپانی‌ها هدف تبلیغاتی خود را نفوذ محکم و قوی به ذهن مخاطبان می‌دانند. برای همین در تبلیغات، نام تجاری خود را مدام تکرار می‌کنند، شعر می‌خوانند و بارها و بارها از مزایای خود می‌گویند، اما زیما سعی کرده است از این هیاهو و تکرار دارکوب‌وار یک نام پرهیز کند و بنابراین به مخاطبش احترام بگذارد و او را وادار به دیدن و خریدن و دنبال کردن نکند.

در یک ویدیوی تبلیغاتی، تنها هدف تولید محتوا، دیده شدن نیست. بلکه ارتباط مخاطبان با ویدئو از جمله اهدافی است که برند آن را در دستور کار خود قرار می‌دهد. این ارتباط از طریق مینی‌کمپین‌هایی با استراتژی از پیش تعیین شده اتفاق می‌افتد. برای مثال کمپین «صدا و زیما» که برای این محتوای ویدیویی در نظر گرفته شده، از مخاطب می‌خواهد تا با دیدن ویدیو کنش‌هایی را در فضای مجازی انجام دهد. پاسخ به سوالاتی که با دیدن دقیق ویدیو ممکن می‌شود و یا تحلیل و تفسیری که پس از تماشای ویدیو می‌تواند برای برند ارسال کند... مجموعه‌ی این تعاملات، نتایج و بازخوردها را به اهداف اولیه برند از تولید محتوا نزدیکتر خواهد کرد.

به هر حال، از لحاظ تکنیکی و نوع رسانه‌ی انتخاب شده، آگهی زیما می‌تواند یک نقطه‌ی عطف در صنعت تبلیغات کسب‌وکارهای B2B باشد.

برای رفتن به صفحه اینستاگرام داتیس اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی