ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

رپورتاژ آگهی

با چند راهکار ساده، قدرت آنتن دهی مودم را چند برابر کنید

حتما شما نیز در مواقعی کندی سرعت یا قطع اتصال وای فای را تجربه کرده‌اید. برای حل این مشکل شاید نخستین چاره‌ای که به ذهنمان می‌رسد تغییر سرویس اینترنت و تجهیزات شبکه است. اما گاهی ...

واحد تبلیغات
نوشته شده توسط واحد تبلیغات | ۲۳ آبان ۱۴۰۰ | ۱۶:۴۵

سلب مسئولیت: دیجیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

حتما شما نیز در مواقعی کندی سرعت یا قطع اتصال وای فای را تجربه کرده‌اید. برای حل این مشکل شاید نخستین چاره‌ای که به ذهنمان می‌رسد تغییر سرویس اینترنت و تجهیزات شبکه است. اما گاهی برای بهره‌وری بیشتر از اینترنت وای فای لزوما نباید به فکر تعویض باشیم.

راه‌هایی افزایش دهنده قدرت آنتن دهی مودم:

1. مکان قرارگیری دستگاه را تغییر دهید.

 تمام نقاط و بخش‌ها در فضای مورد نظر شما به عنوان مکانی برای قرار دادن روتر به یک میزان مناسب نیستند. بسیاری تجربه کرده‌اند که در قدرت آنتن دهی مودم، وقتی جای آن را عوض می‌کنند، تغییر احساس می‌شود. بهترین مکان برای قرار دادن روتر جایی است که تا حد امکان در مرکز فضا باشد. به این ترتیب قدرت آنتن دهی مودم برای بخش‌های مختلف مکان تقریبا برابر و متعادل می‌شود. در خصوص روترهای بی‌سیم نیاز به فضای باز نیز مطرح است. این روترها تا حد امکان نباید پشت موانع مختلف چون دیوار، قفسه و اشیاء محصور شوند زیرا سبب ضعیف بودن آنتن دهی مودم خواهد شد. همچنین نباید آن را در نزدیکی لوازم برقی بزرگ قرار داد. این وسایل معمولا روی قدرت آنتن دهی مودم تأثیر منفی دارند. برخی نرم‌افزارها را می‌توان برای سنجش میزان پوشش و قدرت آنتن دهی مودم به کار گرفت؛ از جمله Heatmapper. اگر جست‌وجو کنید، نرم‌افزارهای دیگری نیز خواهید یافت که به شما در این بررسی کمک کند. به‌طور کلی باید در اطراف روتر فضایی خالی وجود داشته باشد تا بیش از اندازه گرم نشود. بهتر است مکان روتر جای مرتفعی باشد. همچنین اگر آنتن دارد باید آن را به صورت عمود قرار دهید.  

2. برای تقویت آنتن دهی وای فای فریمور روتر را آپدیت کنید. 

 فریمور (firmware) مجموعه دستورات برنامه‌نویسی شده روی سخت‌افزار است که در دستگاه‌های گوناگون وجود دارد. وظیفه فریمور روتر و مودم ایجاد ارتباط مناسب میان کاربر و مودم است. اگر فریمور خراب شود یا باگی داشته باشد، در امنیت و اتصال به اینترنت اختلال ایجاد می‌کند. به همین دلیل ضروری است که فریمور روتر به روز رسانی شود.چگونگی آپدیت فریمور برای افزایش قدرت آنتن دهی مودم در هر دستگاه به شرکت سازنده آن مربوط می‌شود. به‌طور معمول و در بیشتر دستگاه‌های جدید فرایند به‌روز‌رسانی در رابط کاربری صورت می‌گیرد که برای مدیریت روتر طراحی شده است. در این دستگاه‌ها با زدن یک دکمه یا گزینه در بخش مدیریت و تنظیمات می‌توانید فریمور را به‌روز‌رسانی کنید. برای خواندن مطالب بیشتر در مورد فریمور اینجا کلیک کنید. با توجه به این‌که ضعیف بودن آنتن دهی مودم در بسیاری مواقع به فریمور مربوط است، لازم است به‌روز‌رسانی آن را جدی بگیرید. افزایش قدرت آنتن دهی مودم در مدل‌های قدیمی ممکن است به این سادگی نباشد. شرکت‌های سازنده این مدل‌ها معمولا فایلی را برای آپدیت ارائه می‌دهند. این فایل باید از وب‌سایت شرکت سازنده دانلود و سپس در تنظیمات آپلود شود. بی‌شک دلیلی وجود دارد که سازندگان امکان به‌روز‌رسانی را برای فریمور مودم و روتر تعریف کرده‌اند. حتی اگر در قدرت آنتن دهی مودم مشکلی نمی‌یابید، این به‌روز‌رسانی برای دریافت امکانات به‌روز‌شده و بهره‌وری بیشتر ضروری است.  

3. فرکانس وای فای را به درستی تنظیم کنید.

 تنظیمات صحیح فرکانس یک نکته ضروری برای افزایش قدرت آنتن دهی مودم است. وارد بخش تنظیمات شوید و فرکانس را بررسی کنید. تنظیم فرکانس متناسب با تعداد باندها می‌تواند نتیجه خوبی داشته باشد. مثلا اگر روتر دارای دو باند فرکانسی است، بهتر است آن را روی 5 گیگاهرتز تنظیم کنید. فرکانس 5 گیگاهرتز سبب افزایش سرعت خواهد شد که مهم‌ترین خواسته‌ کاربران است. از آن‌جا که کم‌تر از این فرکانس استفاده می‌شود، تداخل کم‌تری نیز با سایر شبکه‌ها و دستگاه‌هایی که دارای فرکانس هستند، خواهد داشت. نکته مهم این است که اگرچه فرکانس 5 گیگاهرتزی سرعت را افزایش می‌دهد، در دامنه‌ پوشش اثر معکوس دارد و آن را کاهش خواهد داد. یعنی سبب می‌شود مودم گستره‌ کمتری را پوشش دهد. 

4. برای افزایش قدرت آنتن دهی مودم کانال خلوت را انتخاب کنید. 

محدوده فرکانس روترهای بی‌سیم امروزی 2400 تا 2500 مگاهرتز است. یعنی یک بازه 100 مگاهرتزی داریم. این بازه خود به 14 کانال تقسیم می‌شود. هریک از این کانال‌ها 20 مگاهرتز قدرت دارند. از آن‌جا که 14 کانال 20 مگاهرتزی از 100 مگاهرتز فراتر می‌رود، کانال‌ها با یکدیگر هم‌پوشانی و تداخل می‌یابند.وسایلی مانند مایکروفر، تلفن بی‌سیم و ... می‌توانند بر عملکرد وای‌فای اثر منفی بگذارند. با استفاده از رایانه‌هایی که سیستم عامل آن‌ها ویندوز است، می‌توانید کانال دستگاه‌های وای‌فای‌ موجود در نزدیکی خود را ببینید. برای این کار باید از منوی استارت Command Prompt را باز کنید. با نوشتن عبارت netsh wlan show all می‌توانید به فهرستی از شبکه‌های بی‌سیم و کانالی که استفاده می‌کنند، دست یابید. فرکانس 5 گیگاهرتز معمولا از کانال‌هایی بهره می‌گیرد که تداخل ندارند. به همین دلیل انتخاب کانال را راحت‌تر می‌کند. معمولا کانال‌ها برای افزایش قدرت آنتن دهی مودم به طور خودکار انتخاب می‌شوند یعنی روتر باید به صورت خودکار کانالی را انتخاب کند که کمترین تداخل و شلوغی را دارد اما گاهی نیاز به انتخاب دستی است. برای تنظیم دستی روتر در بخش تنظیمات وارد قسمت وایرلس شوید. کانالی را انتخاب کنید که کمتر با سایر دستگاه‌ها اشغال شده باشد. از آن‌جا که وضعیت شلوغی کانال‌ها تغییر می‌کند باید گاهی آن را دوباره تغییر دهید.با استفاده از برخی ابزارها مانند Wireless Network Watcher می‌توانید از حضور افراد غیرمجاز که از وای فای شما استفاده می‌کنند باخبر شوید. افزایش دستگاه‌ها می‌تواند علت ضعیف بودن آنتن دهی مودم باشد و سرعت را کاهش دهد. برای آن‌که از چنین موضوعی جلوگیری کنید باید پسوردی قوی و غیرقابل حدس بگذارید. هک کردن WEP ساده است بنابراین از رمزگذاری WPA2 استفاده کنید.  

5. تجهیزات قدیمی از علل ضعیف بودن آنتن دهی مودم است.

 نهایت استفاده از وسایلی داریم همیشه هم صرفه‌ اقتصادی ندارد. برای افزایش قدرت آنتن دهی مودم لازم است به تجیهزات نیز توجه داشته باشید.مشکلات روتر قدیمی اگر سال‌ها از خرید آخرین روتر شما می‌گذرد احتمالا ناچار به استفاده از استانداردهای قدیمی و کند هستید که پهنای باند آن‌ها کم است و پاسخ‌گوی نیازهای روز نیست. در استاندارد قدیمی 802.11g حداکثر سرعت به 54 مگابیت بر ثانیه می‌رسد درحالی که در استاندارد جدید 802.11n این سرعت به 300 مگابیت بر ثانیه و در 802.11ac به یک گیگ می‌رسد. مشکلات دستگاه‌های قدیمیممکن است روتر قدیمی نباشد اما دستگاه‌هایی که به آن اتصال یافته‌اند، قدیمی باشند. آداپتور وایرلس در کامپیوتر قدیمی شما با استانداردهای قدیمی کار می‌کند. وسایل قدیمی با دلیل بهره نداشتن از فناوری مدرن و به‌روز، هماهنگی کمتری با تجهیزات مدرن دارند و در نتیجه کارایی‌شان کمتر است. گاهی افزودن یک آداپتور یو اس بی به شما کمک می‌کند اما تا حد امکان بهتر است دستگاه‌های خود را تعویض کنید. گاهی اوقات هم خرید مودم adsl جدید و بروز باعث افزایش فوق العاده سرعت اینترنت میشود.

6. برای افزایش قدرت آنتن دهی مودم آنتن را بهینه سازی کنید.

 در صورت برخورداری روتر از آنتن داخلی می‌توانید با بهره‌گیری از یک آنتن خارجی قدرت آنتن‌دهی را افزایش دهید. گاهی شرکت سازنده همراه با روتر آنتن‌های اضافه ارائه می‌دهد. در صورتی که نیاز دیدید، می‌توانید خودتان آن‌ها را به تجهیزات اضافه کنید. همچنین بسیاری از شرکت‌ها آنتن جدای از مودم ارائه می‌دهند که در شرایطی که تنها مشکل از آنتن باشد می‌توان آن را تعویض کرد.آنتن‌های روتر دو نوع دارند:- همه طرفه: استفاده از این نوع آنتن در روترها معمول‌تر است. زیرا سیگنال‌ها را در همه جهات منتشر می‌کند.- یک طرفه: این آنتن سیگنال قدرتمندی را در یک جهت منتشر می‌کند.باید نوع استفاده، شرایط مکان و تعداد دستگاه‌هایی که قرار است به مودم متصل شوند را بسنجید و آنتن مناسب را انتخاب کنید. 

7. از رنج اکستندر بهره بگیرید.

 یک سیگنال بی‌سیم در میزان انتشار در فضا محدودیت دارد. باید به تناسب محدوده‌ای که روتر می‌تواند پوشش دهد و وسعت مکان مدنظر خود توجه کنید. قدرت آنتن دهی مودم با وجود موانع و دیوارهای زیاد و نیز نقاط کور افت خواهد کرد. رنج اکستندر، توسعه دهنده شبکه وای فای یا تقویت کننده شبکه بی‌سیم است که از آن برای افزایش قدرت آنتن دهی مودم خصوصا در یک فضای بزرگ استفاده می‌شود. رنج اکستندر همانند یک دستگاه نزد روتر شناخته می‌شود. این دستگاه سیگنال‌ها را از روتر می‌گیرد و آن را به فضای گسترده‌تری منتشر می‌کند. مکان قرارگیری این توسعه‌دهنده باید تا حد امکان هم در نزدیکی روتر باشد و هم به نقاط کور اشراف داشته باشد. برای گرفتن نتیجه بهتر می‌توانید به جای اتصال بی‌سیم رنج اکستندر به روتر از اترنت استفاده کنید. اگر رنج اکستندر نیز در مکان شما پاسخ‌گو نبود می‌توانید از روش‌های دیگر مانند ارتقای وای فای به سیستم مش استفاده کنید. آن‌ها جایگزین روتر می‌شوند و سیگنال‌ها را به همه‌جای مکان مورد نظر می‌رسانند. 

سخن پایانی

 با این هفت روش می‌توانید تا حد قابل توجهی قدرت آنتن دهی مودم خود را بالا ببرید و استفاده خود از تجهیزات شبکه را بهینه کنید. ضعیف بودن آنتن دهی مودم دلایل متعددی دارد که به تعدادی از آن‌ها در این مطلب اشاره شد. با توجه به پتانسیل‌ها و محدودیت‌هایی که در مکان تشخیص می‌دهید، می‌توانید موانع بهینه شدن قدرت آنتن دهی مودم را شناسایی و برطرف سازید. اگر تجربه‌ای در این خصوص داشته‌اید، برای ما در قسمت کامنت‌ها بنویسید.  

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی