ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

رپورتاژ آگهی

تفاوت حسابداری و حسابرسی چیست؟

برای اینکه تفاوت حسابداری و حسابرسی را توضیح دهیم باید بگوییم وقتی فرآیند حسابداری به پایان می‌رسد، حسابرسی به قصد تعیین صحت و منصفانه بودن تصویر ارائه شده از حساب‌ها، آغاز می‌شود. حسابداری یعنی عمل ثبت و حفظ اسناد و مدارک و تهیه ...

واحد تبلیغات
نوشته شده توسط واحد تبلیغات | ۴ آذر ۱۴۰۰ | ۱۱:۰۰

سلب مسئولیت: دیجیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

برای اینکه تفاوت حسابداری و حسابرسی را توضیح دهیم باید بگوییم وقتی فرآیند حسابداری به پایان می‌رسد، حسابرسی به قصد تعیین صحت و منصفانه بودن تصویر ارائه شده از حساب‌ها، آغاز می‌شود. حسابداری یعنی عمل ثبت و حفظ اسناد و مدارک و تهیه و ارائه‌ی صورت‌های مالی. حسابداری برای پیگیری تراکنش‌های مالی شرکت‌ها توسط خودشان انجام می‌شود. حسابداری زبان کسب و کار است، چرا که ابزاری است برای گزارشگیری مالی شخصیت‌های انتفاعی و غیرکسب و کاری.

از سوی دیگر، حسابرسی عبارت است از فعالیت تاییدکنندگی و ارزشیابی صورت‌های مالی. حسابرسی با هدف بررسی و تایید اعتبار اسناد و مدارک مالی آماده شده توسط کارمندان بخش حسابداری مؤسسه صورت می‌گیرد. بنابراین، تعیین کننده‌ی اعتبار و پایایی اطلاعات حسابداری است.

چه ارتباطی میان حسابداری و حسابرسی وجود دارد؟

در بیشتر موارد، یکی از نخستین سؤالاتی که توسط افراد علاقه‌مند به کار در رشته‌های حسابداری پرسیده می‌شود این است که چه تفاوتی میان حسابداری و حسابرسی وجود دارد. گرچه این دو حرفه شبیه هم هستند و اغلب با هم اشتباه گرفته می‌شوند، ولی تفاوت‌های قابل‌توجهی میان حسابداری و حسابرسی وجود دارد.

حسابرسان گاهی بسیاری از کارهای حسابداران را انجام می‌دهند و گاهی مسئولیت‌های بسیار متفاوتی دارند. گرچه حسابرسان و حسابداران شباهت‌ها و تفاوت‌هایی دارند، ولی بسیاری از شرکت‌ها از این افراد به‌جای یکدیگر استفاده می‌کنند. پس دقیقا چه تفاوتی میان حسابدار و حسابرس وجود دارد؟ بهترین پاسخ این است که گرچه هر دو حرفه مسئول فرایندهای حسابداری شرکت هستند، ولی به‌طورکلی حسابرس، مسئول بررسی کارهای حسابدار است.

چه تفاوت‌هایی میان حسابداری و حسابرسی وجود دارد؟

این دو حرفه به همان اندازه که شبیه یکدیگرد، تفاوت‌هایی نیز با هم دارند:
حسابداران معمولا کارمندان شرکتی هستند که برای آن کار می‌کنند، درحالی‌که حسابرسان معمولا توسط شرکت دیگری، برای بررسی درستی کارهای حسابدار استخدام می‌شوند. گرچه همیشه این‌طور نیست، ولی به‌طورکلی حسابرس هیچ ارتباط مالی‌ای با شرکت ندارد.
حسابدار کارهای خود را به‌صورت روزانه انجام می‌دهد، درحالی‌که حسابرس معمولا کارهای حسابداری سه‌ماهه یا سالانه را انجام می‌دهد. حسابرسان معمولا در شرایط خاص، مثلا مشکوک شدن به تقلب، به شرکت آورده می‌شوند.
استانداردهای حسابداری بین‌المللی بر کارهای حسابداران حاکم است، ولی کارهای حسابرسان باید براساس استانداردهای حسابرسی انجام شود.
استخدام حسابدار در شرکت ضروری است ولی استخدام حسابرس، گزینه‌ای اختیاری است.
حسابداران در پایان سال صورت‌های مالی شرکت را تنظیم می‌کنند. این صورت‌های مالی، تصویری از ثبات مالی شرکت را ارائه می‌دهد. ولی حسابرس صورت‌های مالی را بررسی و درستی آنها را مشخص می‌کند. 

مواردی که در حسابرسی مورد نیاز است

۱- اگر اطلاعات موجود در صورت های مالی در تصمیم گیری های مهم اقتصادی و پیامدهای آن نقش داشته باشد، ابتدا آن را بر اساس معیارهای از قبل تعیین شده پالایش می کنند تا بهترین تصمیم را اتخاذ کنند.

۲- اکثرا در واحدهای تجاری دسترسی مستقیم به اسناد و مدارک مالی برای مدیران شرکت در خارج از سازمان امکان پذیر نیست(یکی از بهرین روش‌ها برای حل این مسئله استفاده از نرم افزار حسابداری تحت وب است) برای آنکه از صحت اطلاعات و تقلبی نبودن آن اطمینان حاصل کنند، بررسی یک شخص ثالث بی طرف نیاز است.

۳- با افزایش دامنه فعالیت واحدهای تجاری و پیچیدگی رویدادهای مالی و سیستم های اطلاعاتی، احتمال وقوع اشتباه افزایش یافته است. این موارد زمینه را برای پنهان سازی اشتباهات، تقلبات و سوء استفاده مدیران هموار کرده است. لذا تصمیم گیران به اطلاعاتی که بررسی نشوند مشکوک هستند. امروزه واحدهای تجاری رو به نرم افزارهای حسابداری آنلاین آورده‌اند تا از پیچیدگی‌های موجود در رویدادهای مالی‌اشان کاسته شود.

مهارت‌ها

مهارت‌های مشترک حسابداران و حسابرسان موفق شامل موارد زیر می‌شود:

نرم افزار حسابداری: حسابداران و حسابرسان باید توانایی کار با نرم افزار حسابداری را داشته باشند.

مهارت در ارتباطات کتبی: حسابداران و حسابرسان باید بتوانند گزارشی تهیه کنند که شفاف، دقیق و قابل فهم باشد.

تمرکز: حسابداران باید بتوانند بر روی تمام صورت‌های مالی و گزارش‌ها تمرکز داشته باشند تا بهترین توصیه‌ها را به مدیران ارائه دهند. حسابرسان نیز باید بتوانند بر روی هر مرحله از فرآیند حسابداری تمرکز و دقت داشته باشند تا هرگونه مغایرت، چه تصادفی یا عمدی را تشخیص دهند.

ریاضیات: حسابداران و حسابرسان باید در ریاضی از پایه تا پیشرفته مهارت داشته باشند، چرا که به آن در کار خود نیاز دارند.

سازماندهی: هم حسابداران و هم حسابرسان برای تهیه گزارش و بررسی صحت گزارش‌های مالی، باید اطلاعاتی را که از دیگران دریافت و بتوانند آنها را سازماندهی کنند.

سواد رایانه‌ای: حسابداران و حسابرسان برای اینکه بتوانند اطلاعات بنگاه‌های اقتصادی را تجزیه و تحلیل کنند، باید توانایی استفاده از ابزارها و نرم افزارها را داشته باشند.

حل مسئله: حسابداران برای حفظ تعادل در دفاتر حسابداری به مهارت حل مسئله نیاز دارند. حسابرسان نیز هنگام بررسی مغایرت‌ها و بررسی کارهای حسابداری، از این مهارت استفاده می‌کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی