ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

رپورتاژ آگهی

توسعه صرافی ارز دیجیتال با شرکت نرم افزاری نوژن

با محبوب‌تر شدن رمز ارزها و ورود هرروزه فعالان بیشتر به این عرصه، در شرکت نرم‌افزاری نوژن برآن شدیم تا این نوشته را درخصوص چگونگی توسعه صرافی رمز ارز و ویژگی‌های آن به نگارش در ...

واحد تبلیغات
نوشته شده توسط واحد تبلیغات | ۲۰ آذر ۱۴۰۰ | ۱۸:۰۰

سلب مسئولیت: دیجیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

با محبوب‌تر شدن رمز ارزها و ورود هرروزه فعالان بیشتر به این عرصه، در شرکت نرم‌افزاری نوژن برآن شدیم تا این نوشته را درخصوص چگونگی توسعه صرافی رمز ارز و ویژگی‌های آن به نگارش در بیاوریم.

طبیعتا ورود به عرصه کارآفرینی در حوزه رمز ارز نیازمند مطالعه اولیه و بررسی تمامی شرایط، قانون‌گذاری‌ها و همچنین تدوین هدفمند استراتژی است. اما مهم‌ترین مسئله در فرایند توسعه یک صرافی رمز ارز، توجه به زیرساخت استاندارد است.

صرافی رمز ارز چیست؟

صرافی کریپتو، صرافی رمز ارز یا صرافی ارز دیجیتال یک پلتفرم آنلاین برای خرید، فروش و انتقال کریپتو است. در این صرافی ها، می‌توان با استفاده از ارز‌های رایج یا فیات (ریال، دلار، پوند) رمز ارز خرید و یا بالعکس، می‌توان رمز‌ارزها را به رمزارزهای دیگر تبدیل کرد و یا می‌توان با رمز‌ارزها در معاملات تریدینگ شرکت کرد و خرید و فروش داشت.

صرافی رمز ارز به دو دسته متمرکز و غیر متمرکز تقسیم می‌شوند:

صرافی‌های متمرکز شباهت زیادی به بانک‌های امروزی دارند به این معنا که واسطی برای مدیریت و کنترل تبادلات وجود دارد. فروشنده‌ها و خریداران از طریق این واسط دارایی‌های خود را مدیریت می‌کنند. در این صرافی‌ها برای هر تبادل درصد مشخصی به عنوان کارمزد معامله در نظر گرفته می‌شود.

صرافی غیر متمرکز، واسط را ندارند و تبادلات مستقیم یا Peer-to-Peer را ایجاد می‌کنند. در این صرافی‌ها افراد دارایی را در والت شخصی خود نگه‌داری می‌کنند. طبیعتا در این حالت محرمانگی افراد در تراکنشات بیشتر حفظ می‌شود. البته در این صرافی‌ها نیز مبلغ کارمزد برای ثبت مبادله در شبکه بلاکچین پرداخت می‌شود.

توسعه صرافی رمز ارز و موارد مهم در آن

توسعه صرافی رمز ارز مانند سایر پلتفرم‌های آنلاین با مطالعه بازار و نگارش فرم RFP شروع می‌شود. سپس پروپوزالی تدوین می‌شود و بعد از عقد قرارداد فرایند توسعه فنی آغاز می‌شود.

ویژگی‌های مهمی که صرافی‌ها دارند و کارآفرینان باید براساس مطالعات و نیازسنجی آن‌ها را در نظر بگیرند به شرح زیر هستند:

۱- نوع صرافی: طبیعتا فرایند توسعه صرافی رمز ارز غیرمتمرکز و متمرکز به دلیل تفاوت‌های ساختاری متفاوت است و پیش از فرایند توسعه باید مشخص شود.

۲- مجوز‌ها: مجوزهای شروع فعالیت صرافی،‌ مجوز‌های لازم برای فعالیت آنلاین و همچنین معامله و تراکنشات باید به صورت قانونی اخذ شوند. همچنین صرافی‌ها نیاز به درگاه پرداخت دارند که این مسئله نیز باید از طریق مراجع قانونی پیگیری شود.

۳- فرایند پرداخت: فرایند پرداخت و تراکنشات مالی باید در مقابل تهدیدهای سایبری و حملات ایمن باشد به همین دلیل امنیت و پیاده‌سازی ساختاری استاندارد برای آن اهمیت زیادی دارد. 

۴- نقدینگی صرافی (مدیریت منابع ارزی): کاربران در صرافی آنلاین نیاز به نقدینگی کافی دارند و در صورتی که این امکان برای آن‌ها فراهم نشود امکان خروج آن‌ها از سرویس بالا است، به همین دلیل باید ارتباط با سایر صرافی‌ها و همچنین شبکه‌سازی هوشمند برقرار شود. 

۵- امنیت: امنیت در پلتفرم‌هایی که با پول سروکار دارند اهمیت بالایی دارد. علاوه بر امنیت تراکنشات باید به امنیت در بحث دخیره سازی داده‌ها و همچنین ورود کاربران به سامانه نیز توجه ویژه داشت. در این بخش راهکارهای متعددی مانند احراز هویت چند مرحله‌ای، والت سرد، KYC و راهکارهای پولشویی وجود دارد. بهتر است با تیم توسعه و همچنین افراد متخصص در مسائل حقوقی و امنیت اطلاعات برای رسیدن به بهترین پروتکل و استراتژی امنیتی مشورت شود.

۶- سیستم معامله: تحلیل‌های بنیادی و تکنیکال که در بازارهای سرمایه استفاده می‌شوند در این بازار هم پیاده‌سازی می‌شوند و داشتن یک موتور ترید قدرتمند مزیت رقابتی خوبی به صرافی می‌دهد. یکی از پیچیده‌ترین بخش‌های توسعه صرافی پیاده سازی این موتور سرمایه گذاری است و نیازمند داشتن یک تیم آگاه به بازارسرمایه، بلاک‌چین و تکنولوژی‌های توسعه نوین سامانه‌های آنلاین است. معماری سامانه باید توانایی پاسخ گویی به سرعت تغییرات داده‌های Real-time شبکه بلاک‌چین را داشته باشد و قدرت پردازش مناسبی برای معلات کاربران به صورت آنی را فراهم کند.

۷- ابزارهای تحلیلی تریدینگ: یکی از مهم‌ترین فیچرها برای جذب کاربران به صرافی امکانات تریدینگ آن صرافی است. ابزار‌ها و الگوریتم‌های متفاوتی در این شاخه وجود دارند مانند الگوریتمیک تریدینگ، معاملات آتی یا فیوچر و معاملات اهرم‌دار. پیش از فرایند توسعه باید عمق هوشمندسازی این ابزارها بررسی شوند و راهکارهای آتی برای گسترش پذیری در این حوزه نیز درنظر گرفته شود.

۸- والت یا کیف پول مجازی: کیف‌پول‌های مجازی که در پلتفرم‌های صرافی تعریف می‌شوند باید زیرساختی امن و استاندارد داشته باشند تا کاربران بتواند به راحتی تبادلات و تراکنشات خود را انجام دهد. پیش از توسعه باید در نظر بگیرید که صرافی شما امکان کیف پول را برای کاربران ایجاد خواهد کرد یا خیر.

۹- گسترش پذیری و مقیاس پذیری سامانه : رشد آینده سامانه و گسترش‌پذیری هوشمند آن منجر به خلق ارزش مستمر است. زمانی که صرافی با زیرساخت استاندارد و معماری مناسبی توسعه داده شود، فیچر‌ها به مرور زمان می‌توانند اضافه شوند. 

معماری صرافی رمزارز، ساختار کلی پلتفرم و منطق ارتباط بین اجزای پلتفرم است. این اجزا شامل موتور سرمایه‌گذاری، رابط کاربری، APIها، موارد امنیتی و پایگاه داده می‌باشد که به صورت یک مدل مفهومی طراحی و تحلیل می‌شود. از سوی دیگر به دلیل حساس بودن فرایند توسعه صرافی، باید تست‌هایی متعددی در طول فرایند توسعه انجام شود. همچنین بعد از لانچ نهایی پلتفرم نیز این تست‌ها باید به صورت دوره‌ای و مستمر برای پیدا کردن خطاهای احتمالی و همچنین بهبود فیچرهای سامانه بر اساس فید‌بک کاربران انجام شود.

توسعه یک پلتفرم صرافی ارز دیجیتال به کمک شرکت نرم افزاری نوژن

توسعه چنین پروژه‌ای پیچیدگی بالایی در اجرا دارد و همچنین حساس بودن ماهیت فعالیت‌های حوزه بلاکچین نیازمند یک تیم نرم‌افزاری متعهد و متخصص است. توسعه پروژه تنها به معنای برنامه نویسی نیست و برای هر خط کد و یا هر ارتباط در معماری محصول باید بررسی، تحقیق و فکر بسیاری شود. به همین دلیل توسعه چنین پلتفرمی با بودجه‌ی پایین به صورت استاندارد اجرایی نمی‌شود و احتمال بالایی دارد که یک پلتفرم صرافی رمز ارز با زیرساخت ضعیف در آینده با هزینه‌های سربار، پشتیبانی و بازنویسی کد بالایی مواجه شود.

در شرکت نرم‌افزاری نوژن، علاوه بر تاکید بر اهمیت زیرساخت و معماری هوشمند، توجه زیادی بر گسترش‌پذیری و عمق سامانه نیز داریم. به همین دلیل هزینه ابتدایی پرداخت شده برای سامانه‌ای گسترش پذیر، مدیریت هزینه‌های آتی کسب و کار را تسهیل می‌کند چرا که سامانه پایداری بیشتری دارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص طراحی اپلیکیشن موبایل، طراحی سایت و یا توسعه صرافی ارز دیجیتال با کارشناسان فنی ما به شماره  02188510548 در تماس باشید و یا از وب‌سایت ما بازدید بفرمایید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی