ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

رپورتاژ آگهی

سبزلرن اکادمی اموزش برنامه نویسی

آموزش برنامه نویسی فرانت، آموزش HTML و CSS، هم­چنین آموزش جاوا اسکریپت از الزامات مهم برای انجام فرآیند طراحی سایت است. افرادی که قصد دارند به حوزه طراحی و توسعه فرانت اند وارد شوند، قبل ...

واحد تبلیغات
نوشته شده توسط واحد تبلیغات | ۲۵ دی ۱۴۰۰ | ۱۶:۴۵

سلب مسئولیت: دیجیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

آموزش برنامه نویسی فرانت، آموزش HTML و CSS، هم­چنین آموزش جاوا اسکریپت از الزامات مهم برای انجام فرآیند طراحی سایت است. افرادی که قصد دارند به حوزه طراحی و توسعه فرانت اند وارد شوند، قبل از هر کاری باید از آموزش جاوا اسکریپت، آموزش HTML و CSS شروع کنند. البته امروزه این کار بسیار راحت شده است و نیازی به پیدا کردن مؤسسه­‌های حضوری ندارد؛ زیرا در سطح وب، سایت­‌های تخصصی آموزشی در این زمینه وجود دارند که می‌­توان از آموزش‌­های مجازی آن­‌ها استفاده کرد. یکی از بهترین سایت­‌ها در زمینه آموزش برنامه نویسی فرانت، آموزش جاوا اسکریپت، آموزش HTML و بسیاری دیگر از زبان‌­های برنامه نویسی، آکادمی آموزش برنامه نویسی سبزلرن است که می‌­تواند به علاقه­‌مندان در این مسیر به صورت حرفه‌­ای و تخصصی آموزش دهد.

آکادمی آموزش برنامه‌نویسی سبزلرن به عنوان یک وب­سایت ارائه‌دهنده آموزش انواع زبان­‌های برنامه‌نویسی، به ویژه آموزش برنامه‌ نویسی فرانت‌، علاوه‌بر آموزش، پشتیبانی از کاربران خود را نیز جزو برنامه­‌های اصلی خود قرار‌داده‌است که همین امر به همراه کیفیت بالای آموزش­‌ها باعث شده است تا بسیاری از فراگیران چه در سطح مبتدی و چه در سطح  تخصصی و پیشرفته­، در حوزه زبان­‌های برنامه‌ نویسی، سبزلرن را به عنوان آکادمی آموزشی خود انتخاب کنند.
امروزه نام فرانت‌اند و بک‌اند به وفور در بین برنامه‌ نویسانی که در حوزه وب فعالیت دارند به کار برده می‌­شود. در حقیقت یکی از دلایلی که باعث می‌­شود مباحث مربوط به طراحی سایت، آموزش برنامه‌ نویسی فرانت‌ و برنامه‌نویسی بک‌اند این اندازه مورد‌ استقبال قرار‌ بگیرد این است که انسان­‌های بیش­تری می‌­خواهند تا از نابودی کسب و کارشان جلوگیری کنند؛ اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که به حوزه طراحی و توسعه‌وب علاقه دارید و به دنبال مرکزی برای آموزش فرانت‌ اند هستید، پیشنهاد می‌­کنیم که تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا علاوه بر مفهوم فرانت‌ اند با مفاهیم کاربردی دیگری که به آن ارتباط دارد آشنا شوید.

فرانت اند چیست؟

Front در لغت به معنی جلو، روبه‌رو است و فرانت‌ اند به بخش­‌های مقابل و روبه‌رو که کاربر با آن­‌ها ارتباط برقرار می‌­کند برمی­‌گردد. در واقع فرانت‌اند Front End به آن­چه که کاربر از یک وب­سایت یا نرم‌افزار مشاهده می‌­کند می‌­گویند. در واقع هدف کدنویس یا طراح فرانت‌ اند این‌ است که کاربر بتواند اطلاعات وب­سایت را در قالبی که فهمیدن و خواندن آن راحت باشد مشاهده نماید. می‌­توان این­گونه گفت که توسعه‌دهندگان فرانت‌ اند به تجزیه و تحلیل کد‌ها و طراحی­‌ها می‌­پردازند تا آن­چه را که کاربر در مرورگر خود مشاهده می‌­کند مدیریت نمایند. در آموزش برنامه‌ نویسی فرانت‌ اند متوجه خواهید شد که مسئولیت یک توسعه دهنده اطمینان حاصل کردن از تعامل آسان بازدیدکنندگان از وب سایت است. 

وظایف متداول یک Front End

به‌طورکلی در آموزش برنامه نویسی فرانت اند پی به نقش‌های فرانت‌ اند که شامل برخی یا همه موارد زیر هستند، می‌برید:

  • بهینه‌سازی تجربه کاربری
  • استفاده از HTML، جاوا اسکریپت و CSS برای زنده کردن مفاهیم
  • توسعه و حفظ رابط کاربری
  • پیاده‌سازی طراحی در وب سایت‌های موبایل
  • ایجاد ابزارهایی که تعامل سایت را بدون توجه به مرورگر بهبود بخشد
  • مدیریت گردش‌کار نرم‌افزار
  • پیروی از بهترین شیوه‌‍‌های سئو
  • رفع اشکالات

فرانت‌ اند دارای دو بخش اصلی است: بخش برنامه نویسی و بخش طراحی رابط کاربری. در بخش مربوط به طراحی، طراحان ظاهر و عناصر داخل یک سایت را با استفاده از ابزار کارشان طراحی می­‌کنند. ابزار کار طراح فرانت‌ اند برنامه­‌های گرافیکی از جمله فتوشاپ، اسکچ و ... است. در بخش توسعه رابط کاربری، فرانت‌اند دولوپر (Front End Developer) ظاهر سایت را در قالب کدهای HTML، جاوا اسکریپت و CSS کدنویسی می‌­کند.

تفاوت فرانت‌ اند Front End و بک‌ اند Back End چیست؟

از لحاظ معنای لغوی، فرانت‌اند و بک‌اند کاملاً با هم متضاد هستند؛ اما از نظر کار و نتیجه، فرانت‌ اند با بخش بک‌اند دارای ارتباط مستقیم است و بر تجربه کاربر در زمان استفاده از محصول تأثیرگذار خواهد بود. در مورد فرانت‌ اند، بخش قابل مشاهده یک سایت برای کاربر را سمت کاربر Client Side می­‌نامند و کدهایی که در سمت فرانت‌ اند نوشته می‌­شود در مرورگر کاربر پردازش و اجرا می­‌گردند؛ اما کدنویسی بک‌ اند به آن بخش‌­هایی مربوط است که کاربر نمی‌­بیند و موجب افزایش سرعت و بهبود کارایی مطلوب وب­سایت می­‌شود.

زبان­‌های برنامه نویسی فرانت‌ اند

اکثر توسعه‌دهندگان فرانت‌ اند بخش زیادی از زمان خود را صرف کار در HTML، CSS و جاوا اسکریپت می‌کنند و در هر یک از کلید‌های موفقیت خود مهارت دارند. هر کدام از این سه زبان به مرور زمان شامل نسخه­‌های مختلفی شدند؛ به عنوان مثال تایپ اسکریپت یک نسخه بهبود یافته از جاوا اسکریپ است که از آن به منظور کدنویسی با برخی از فریمورک­‌ها مانند انگولار استفاده می‌­شود. توسعه‌دهندگان فرانت‌ اند از HTML برای چیدمان ساختار و محتوای کلی سند، از CSS برای استایل و جاوا اسکریپت برای موقعیت‌هایی که نیاز به تعامل پیشرفته دارند استفاده می‌کنند. علاوه‌بر‌این، آن‌ها ممکن است از AJAX (ترکیبی از جاوا اسکریپت و XML) برای به‌روز‌رسانی مناطق خاصی از یک وب‌سایت بدون نیاز به بازخوانی کل صفحه استفاده کنند.

زبان HTML

زبان HTML، جزو اصلی‌­ترین و اولین پردازشگرها برای شروع آموزش برنامه نویسی فرانت‌ اند است. البته این نکته را همیشه به یاد داشته باشید که HTML یک زبان نشانه­‌گذاری است. زبان نشانه‌­گذاری به این مفهوم است که کد نوشته شده به زبان HTML همانند یک فایل متنی است که اجزای مختلف آن توسط تگ (برچسب) از هم جدا شده‌­اند. زبان HTML برای ایجاد ساختار صفحات وب به کار برده می‌­شود. از ویژگی­‌های مثبت HTML این است که یادگیری و استفاده از آن آسان است و از چندین مرورگر پشتیبانی می­‌کند و قابلیت ادغام با زبان‌­های برنامه نویسی دیگر را دارد.

از نکات منفی HTML این است که پویا نیست و برای استفاده از بعضی از ویژگی­‌ها باید از زبان­‌های برنامه نویسی دیگر کمک گرفت. هم­چنین کدنویسی با آن به نسبت دیگر زبان­‌ها کمی طولانی‌­تر است. HTML یک زبان ساده همراه با ساختاری شفاف است. یادگیریHTML حتی برای افرادی که به تازگی شروع به یادگیری طراحی وب کرده­‌اند ساده و راحت است. به همراه آموزش HTML و به منظور تکمیل آن می­‌توان آموزش جاوا اسکریپت و آموزش CSS را نیز برای طراحی و ساخت وب­سایت­ در برنامه خود قرار داد.

زبان جاوا اسکریپت Javascript

جاوا اسکریپت در درجه اول یک زبان سمت کلاینت است. یک صفحه وب می‌تواند با جاوا اسکریپت تعبیه شده باشد تا زمانی که کاربر از صفحه بازدید می‌کند، اجرا می‌شود. این زبان ایجاد شد تا به توسعه‌دهندگان وب اجازه دهد تا کد‌های اجرایی را در صفحات وب خود جاسازی نمایند تا بتوانند صفحات وب خود را تعاملی کنند. جاوا اسکریپت از جاوا نامگذاری شده است و بسیاری از‌ایده‌ها از زبان جاوا به عاریت گرفته شده‌اند. به غیر از این، جاوا و جاوا اسکریپت دو زبان کاملاً مجزا هستند. مهم‌ترین تفاوت بین آن‌ها این است که جاوا یک زبان کامپایل شده است و جاوا اسکریپت یک زبان تفسیر شده است. جاوا اسکریپت روی بسیاری از مرورگر‌ها خارج از جعبه اجرا می‌شود، در حالی که اپلت‌های جاوا به یک پلاگین اضافی نیاز دارند.

جاوا اسکریپت با وجود تمام ایراداتش، زبان بسیار مفیدی است و در هر مرورگر وب، خارج از جعبه اجرا می‌شود. یک برنامه جاوا اسکریپت روی هر دستگاهی قابل اجرا است و این امکان را به شما می‌دهد تا برنامه‌های چند پلتفرمی را به روشی بسیار آسان بنویسید. پلتفرم‌هایی مانند Node.js به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد جاوا اسکریپت را در سمت سرور اجرا کنند. اکنون‌ می‌توان تمام برنامه‌های وبی را ایجاد کرد که در آن‌ها منطق سمت کلاینت و سمت سرور با جاوا اسکریپت نوشته شده باشد.

زبان برنامه نویسی CSS

از دیگر زبان­‌های برنامه‌ نویسی مورد نیاز در فرانت‌ اند، CSS است. با استفاده از CSS می‌­توان نحوه نمایش عناصر HTML را در وب­سایت تعیین نمود؛ به طوری که می‌­توان فونت­‌ها و رنگ­‌ها، تصاویر پس زمینه و... را تغییر داد. بنابراین مشخص است که در صورت عدم‌استفاده از CSS این عملکرد محدود خواهد شد. از ویژگی­‌های مثبت زبان برنامه‌ نویسی CSS می‌­توان به آسان بودن ویرایش و اعمال تغییرات روی آن، استفاده آسان و قابلیت پشتیبانی از چندین مرورگر اشاره کرد. از نکات منفی این زبان نیز این است که نسخه­‌های متعددی دارد که تا حدودی مشخصات آن­‌ها باهم متفاوت است و به همین خاطر ممکن است برای افراد مبتدی در ابتدای امر کمی سردرگمی ایجاد کند.

رایج‌­ترین مهارت‌­ها در برنامه‌ نویسی فرانت‌ اند چیست؟

در آموزش برنامه نویسی فرانت اند به مهارت‌های مختلفی پی خواهید برد که از جمله این مهارت‌­ها می‌توان به طراحی ریسپانسیو، کار با GIT و GITHUB، برنامه نویسی شیء‌گرا، آشنایی با طراحی رکتور، ماژول­ها، امنیت وب­سایت، کار با Command Line، API، Json، XML و ... اشاره کرد. این نکته را در نظر داشته باشید که تخصص داشتن در چند مهارت بهتر از داشتن اطلاعات سطحی در رابطه با هر کدام است.

اصلی‌­ترین قدم‌ برای شروع آموزش زبان برنامه‌ نویسی فرانت‌ اند

  • یادگیری و آموزش زبان­‌های برنامه‌ نویسی HTML، جاوا اسکریپت و CSS

اولین قدم برای تبدیل شدن به یک توسعه‌دهنده فرانت‌اند، تسلط در کدنویسی حرفه­‌ای با HTML، JavaScript و CSS است. کدنویسی با برنامه فرانت‌ اند در مقایسه با سایر حوزه­‌های برنامه‌ نویسی آسان­‌تر و دارای محبوبیت بیش­تری است. آکادمی آموزش برنامه نویسی سبزلرن با استفاده از برترین مدرسان در زمینه زبان‌­های برنامه‌ نویسی،آموزش HTML، آموزش جاوا اسکریپت و CSS و دیگر آموزش‌­های مرتبط مانند آموزش زبان برنامه نویسی فرانت اند را در نظر گرفته است.

  • آشنایی با کتابخانه‌­ فریمورک‌­های جاوا اسکریپت

هر چند وقت یک‌بار، به مجموعه­ فریمورک­‌های جاوا اسکریپت یک فریمورک سفارشی و جدید اضافه می‌­شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • avvvvab
    avvvvab | ۲۶ دی ۱۴۰۰

    اطمینان حاصل کردن > اطمینان یافتن/ مطمئن شدن
    بک‌اند > پسخان (Back End)
    فرانت‌اند > پیشخان/ جلوخان (Front End)
    فرانت‌اند دولوپر > توسعه‌گر پیشخان / پیش‌بر پیشخان (Developer Front End)
    سایت > تارنما (Site)
    وب‌سایت > تارنما (Website)
    فریمورک > چارچوب/ قالب (FrameWork)
    استایل > سبک (Style)
    آن‌ها > آنها
    تگ (برچسب) > برچسب (Tag)
    کلاینت > کاربر/ مشتری/ خدمت‌گیر/ خدمات گیرنده (Client)
    سِرور > خدمت‌رسان/ ارائه دهندۀ خدمات (Server)
    وب > شبکه (Web)
    صفحهٔ وب > صفحهٔ شبکه (Web page)
    زبان کامپایل شده > زبان سازگار شده (Compiled Language)
    زبان تفسیر شده > زبان تفسیر شده (Interpreted Language)
    اپلت > برنامک ضمنی (Applet)
    پلاگین > برنامۀ تکمیلی/ افزونه (Plug-in)
    مرورگر وب > مرورگر شبکه (Web Browser)
    پلتفرم > سکو (Platform)
    برنامه‌های چندپلتفرمی > برنامه‌های چندسکویی (Multi-platform Applications)
    فونت > قلم (Font)
    طراحی رسپانسیو > طراحی واکنشگرا (Responsive Design)
    برنامه‌نویسی شیء‌گرا > برنامه‌نویسی شیئ‌گرا (Object-oriented Programming)
    Command Line > خط فرمان (Command Line)

مطالب پیشنهادی