ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

رپورتاژ آگهی

نحوه دوخت فرش چهل تکه چگونه است؟

یکی از نوآوری‌های جدید در صنعت فرش، فرش‌های چهل تکه هستند که هنوز هم بسیاری از افراد اطلاعات دقیقی از آنها ندارند. ما در ادامه مقاله از قالیشویی ملت قصد داریم شما را بیشتر با ...

واحد تبلیغات
نوشته شده توسط واحد تبلیغات | ۱۰ آبان ۱۴۰۱ | ۱۴:۳۰

سلب مسئولیت: دیجیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

یکی از نوآوری‌های جدید در صنعت فرش، فرش‌های چهل تکه هستند که هنوز هم بسیاری از افراد اطلاعات دقیقی از آنها ندارند. ما در ادامه مقاله از قالیشویی ملت قصد داریم شما را بیشتر با انواع فرش چهل تکه و نحوه دوخت نوع ماشینی و حتی دستباف آن آشنا کنیم. همچنین شما می‌توانید در صورت نیاز فرش‌های خود را به مراکز قالیشویی ملت بسپارید. همچنین می‌توانید از انواع خدمات آنان مانند موکت‌شویی، مبل شویی و حتی خدمات رفوگری نیز استفاده کنید. در ادامه با ما همراه باشید.

انواع فرش چهل تیکه

برای دانستن اینکه چند نوع فرش کلاژ داریم ابتدا نیاز است که تقسیم بندی و معیار خود را مشخص کنید. برای مثال اگر معیار شما دستباف بودن یا ماشینی بودن باشد، در آن صورت دو نوع فرش تکه‌دوزی شده خواهید داشت یکی فرش کلاژ دستباف و نوع دیگر فرش کلاژ ماشینی. مثالی دیگر برای تقسیم بندی آن است که شما بدانید پشت فرش از چه محصولی تهیه شده است که در این صورت چند نوع فرش کلاژ خواهیم داشت، یکی فرش چهل تکه چرم و دیگری فرش کلاژ پشت جاجیم و نوع دیگری فرش کلاژی که پشت آن هیچ محصول بافته نشده باشد.

ما در ادامه قصد داریم در ارتباط با مراحل ساخت فرش چهل تکه ماشینی و دستباف اطلاعاتی به شما بدهیم.  البته که انواع فرش‌های موجود در بازار فراوان است ولی بهتر است هر نوع فرشی که در منزل خود استفاده می‌کنید را به صورت دوره‌ای برای افزایش طول عمر مفید آن به دست مراکز قالیشویی بدهید.

پیشنهاد ما به شما مرکز قالیشویی ملت است که می‌توانید از خدماتی مانند فرش شویی یا مبل شویی و حتی موکت شویی آنان نیز استفاده کنید. یکی از مزایای این قالیشویی آن است که شعبه‌های زیادی مانند شعبه قالیشویی تجریش یا شعبه قالیشویی سیدخندان و یا حتی شعبه فرمانیه و … در سطح تهران دارد که می‌توانید بسته به نزدیکی محل سکونت خود به هرکدام از آنها بهره لازم را ببرید.

مراحل ساخت فرش چهل تکه دستباف

یکی از انواع فرش‌های موجود فرش چهل تکه دستباف است و همانطور که از نام آن پیداست این نوع فرش از تکه قطعات فرش دستباف تهیه شده که در ادامه به بررسی مراحل ساخت آن خواهیم پرداخت.

  1. ابتد قطعات این نوع از فرش‌ها تهیه می‌شوند. برای مثال فرش‌ها در سایزها و ابعاد مختلف برش داده می‌شوند.
  2. در این مرحله تمام تکه‌ها را به هم چسبانده و سپس به وسیله چرخ‌های زیگزاگ فرش ماشینی، تمام تکه‌های چسبانده شده را به هم می‌دوزند.
  3. بعد از اینکه تمام تکه‌ها به هم دوخته شدند، برای اینکه پشت فرش زیباتر شود از چرم یا جاجیم به عنوان پوششی برای آن استفاده می‌کنند.
  4. در نهایت و به عنوان مرحله آخر، کناره‌های فرش را قیطونی بافی می‌کنند تا زیبایی فرش تکمیل شود.

اگر فرش‌های کلاژ دستباف باشند مشخص می‌شود که نسبت به فرش‌های کلاژ ماشینی قیمت بیشتری پیدا خواهند کرد. به همین دلیل اغلب ترجیح می‌دهند فرش کلاژ ماشینی خریداری کنند و بازار مصرف آن بیشتر است. به همین علت هم در بازار مصرف، شما بیشتر فرش‌های کلاژ ماشینی را مشاهده خواهید کرد.

نکته دیگر آن است که بافتن قطعات کوچک به صورت دستباف خیلی مقرون به صرفه نیست و از آنجایی که برخی اوقات فرش‌های تکه دوزی شده شکل منحصر به فردی دارند، بافت اشکال به صورت دستباف کمی سخت به نظر می‌رسد. البته تولید فرش تکه دوزی شده دستباف کار غیر ممکنی نیست حتی در صورت تولید نسبت به فرش‌های ماشینی ارزش بالاتری خواهد داشت.

یکی از نکات مهم آن است که اغلب برای بافتن فرش‌های چهل تکه از فرش‌های دسته دوم استفاده می‌کنند. به همین خاطر ممکن است خیلی از افراد به دلیل همین موضوع برای خرید آن مردد باشند که برای اطمینان از خرید خود بهتر است از فروشگاه‌های معتبر خرید کنید تا از کیفیت کار مطمئن شوید.

مراحل ساخت فرش چهل تکه ماشینی

بهتر است بدانید که نحوه دوخت فرش چهل تکه ماشینی چندان فرقی با نوع دستباف آن ندارد و این مراحل شامل:

  1. ابتدا فرش‌هایی را که قرار است برش داده شوند را توسط دستگاه‌های بافندگی فرش ماشینی می‌بافند.
  2. سپس تکه فرش‌های تولید شده را دقیقا طبق الگوی فرشی که قرار است تولید شود توسط شابلون‌های مخصوص برش می‌دهند.
  3. تکه فرش‌ها را با چسب‌های مخصوص به یکدیگر پیوند می‌دهند.
  4. در ادامه تکه‌های چای چسبانده شده را توسط دستگاه دوخت ماشینی به هم پیوند می‌دهند.
  5. در این روش هم برای پشت فرش از جاجیم یا چرم استفاده می‌کنند.
  6. در آخر کناره‌های فرش را قیطونی بافی می‌کنند تا زیبایی فرش دو چندان شود.

استقبال از فرش چهل تکه در سایر کشورها

از مشتریان پروپاقرص این نوع از فرش‌ها مردمان کشورهای اروپایی و آمریکایی هستند. یکی از دلایل این قضیه آن است که این نوع فرش‌ها به دلیل داشتن تکه‌های مختلف دارای رنگ‌های شاد هستند و طرح‌های منحصر به فردی نیز دارند که می‌توانند به محیط زیبایی منحصر به فردی دهند.

بهتر است بدانید که فرش‌های 12 متری یا 9 متری یا هر سایز دیگری، فقط توسط دستگاه بافندگی بافته می‌شوند و از آنجایی که تعداد رنگ‌های دستگاه محدود است و امکان استفاده بیش از 10 نوع رنگ را ندارد. به همین دلیل هم تعداد رنگ‌های فرش هم بیش از 10 نوع نخواهد بود. حالا فرض کنید که تکه‌های فرش کلاژ توسط دستگاه‌های متفاوت بافته شود و هر دستگاه هم 10 نوع رنگ داشته باشد. در این صورت فرش چهل تکه  تنوع رنگی بیشتری خواهد داشت. حال تصور کنید که فرش‌های کلاریس که رنگ آمیزی روی آن‌ها صورت می‌گیرد، دارای تنوع بسیار بیشتری نیز هستند و تنوع رنگی آن‌ها می‌تواند تا 250 رنگ افزایش پیدا کند.

جمع بندی

شاید جالب باشد بدانید که علت اینکه این نوع از فرش‌های چهل تکه طرح‌های مدرنی دارند به علت این است که بیشتر مورد استفاده مردمان اروپا و یا آمریکایی قرار می‌گیرد که بیشتر آنان سبک دکوراسیون منزلشان سبک مدرن است و به همین دلیل هم طرفداران زیادی از جانب این کشورها دارد. در این مقاله نیز سعی کردیم شما را بیشتر با انواع فرش چهل تکه و نحوه دوخت آن آشنا کنیم.امیدواریم که توانسته باشیم اطلاعات مفیدی در اختیارتان گذاشته باشیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی