ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

رپورتاژ آگهی

تحلیل تکنیکال تتر

تحلیل تکنیکال تتر، مهارتی است که اکثرا فعالان بازار ارزهای دیجیتال، چه مبتدی چه حرفه‌ای باید چگونگی آن را بدانند و به آن عمل کنند. توانایی و دانستن انواع تحلیل در بازارهای مالی، بخصوص رمزارزها، ...

واحد تبلیغات
نوشته شده توسط واحد تبلیغات | ۲۷ آذر ۱۴۰۱ | ۱۱:۰۰

سلب مسئولیت: دیجیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

تحلیل تکنیکال تتر، مهارتی است که اکثرا فعالان بازار ارزهای دیجیتال، چه مبتدی چه حرفه‌ای باید چگونگی آن را بدانند و به آن عمل کنند. توانایی و دانستن انواع تحلیل در بازارهای مالی، بخصوص رمزارزها، جزئی جدانشدنی از این بازار است و به عقیده‌ی ما، راهی است که یک تریدر، خودکار پس از اندک مدتی فعالیت در این بازار آن را می‌پیماید. حتی اگر کمی اصولی بخواهید در این بازار فعالیت کنید، روش درست این است که قبل از ورود به بازارهای مالی، با فرآیند تجزیه و تحلیل آشنا شوید و در آن ماهر شوید.

در این مقاله، به موضوعات زیر می‌پردازیم:

  • درباره تتر
  • تحلیل ارز دیجیتال
  • انواع تحلیل
  • تحلیل تکنیکال تتر
  • جمع بندی

درباره تتر

درباره تتر هرچه گفته‌ایم، کم گفته‌ایم. تتر با نماد معاملاتی USDT یک ارز دیجیتال یا به عبارتی بهتر، یک دارایی دیجیتال پایدار است که در دسته‌ی Stable coin ها قرار می‌گیرد. تتر با ارزش بازار 65 میلیارد دلاری(ممکن است این مقدار تغییر کند) رتبه‌ی سوم بازار ارز دیجیتال را در اختیار داشته و حدود 7 درصد از کل بازار را سهم خود کرده است. قیمت هر تتر معادل با 1 دلار آمریکاست و این قیمت، همواره ثابت است؛ مگر چند ده هزارم درصد نوسان داشته باشد.

حجم معاملات روزانه‌ی تتر حدود 20 میلیارد دلار است و قیمت هر تتر حدود 37 هزار تومان است که با نوسان دلار/ریال، این قیمت هم دستخوش تغییر خواهد شد. همانطور که گفتیم، قیمت تتر ثابت است چرا که پشتوانه‌ی آن دلار آمریکاست، اما گاهی نیز ارزش تتر هم افت یا صعود می‌کند. بالاترین ارزش تتر 1.121 دلار بوده که در تاریخ اسفند 1393 ثبت شده و یک بار هم تتر افت قیمت داشته که همین حوالی اردیبهشت 1401 به میزان 0.94 دلار رسیده است.

تحلیل ارز دیجیتال

برای تحلیل ارز دیجیتال، باید اطلاعات موجود یا پیرامونی یک دارایی مالی که اینجا، از نوع دیجیتال است، بررسی عمیق گردد. تحلیل ارز دیجیتال یعنی دارا بودن مهارت‌های فنی و روانشناختی برای معامله در بازارهای مالی که در این بحث، این بازار از نوع رمزارزهاست. از مرسوم‌ترین روش‌های تحلیل می‌توان به تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال(تحلیل فاندا به اختصار) اشاره کرد که می‌توان با فراگیری روش کاربرد آنها به شکلی درست و کارا، در بازار ارز دیجیتال موفقیت‌هایی کسب کرد. در کنار این دو نوع تحلیل، روش‌های تحلیلی دیگری نیز وجود دارند که هرکدام، اطلاعاتی از جنسی متفاوت به کاربر ارائه می‌دهند. کاربر نیز با بکارگیری هوش و منطق خود می‌تواند استراتژی مناسبی تدارک دیده و در نهایت، در عملیات سرمایه‌گذاری به موفقیت‌هایی دست یابد.

انواع تحلیل

در این مقاله قصد داریم سه نوع تحلیل اصلی در بازارهای مالی را با هم مرور کنیم. این سه نوع تحلیل عبارتند از:

  • تحلیل تکنیکال
  • تحلیل سنتیمنتال
  • تحلیل فاندامنتال

تحلیل تکنیکال (Technical analysis)

از مرسوم‌ترین کارهایی که یک تریدر نسبتا حرفه‌ای تا فوق حرفه‌ای انجام می‌دهد، تحلیل تکنیکال (Technical analysis) است. در بازار رمزارزها، تحلیل تکنیکال حول محور تجزیه و تحلیل فنی یک رمز ارز که استفاده از شاخص‌های ریاضی بر اساس تحرکات قیمت و حجم معامله برای پیش‌بینی آینده است، می‌باشد. در این نوع رویکرد، تمرکز اصلی بر روی مطالعه‌ی قیمت و حجم است.

  • تحلیل تکنیکال یک سلسله ترتیب معاملاتی‌ست که برای ارزیابی سرمایه‌گذاری‌ها و شناسایی فرصت‌های معاملاتی در الگوها و تغییرات قیمتی دیده شده بر روی چارت به کار گرفته می‌شود.
  • در تحلیل تکنیکال فعالیت معاملاتی گذشته و تغییرات قیمتی یک اوراق قرضه می‌تواند نشانگر ارزشمندی برای تحرکات قیمتی آینده‌ی آن اوراق قرضه باشد.
  • تحلیل تکنیکال می‌تواند در تضاد با تحلیل فاندامنتال باشد(که در ادامه آن را شرح خواهیم داد). چرا که در تحلیل فاندامنتال بر روی مناسبات مالی یک شرکت به جای الگوهای قیمتی یا تغییرات سهامی تمرکز می‌شود.

تحلیلگران واقعی معمولا از تحلیل تکنیکال در پیوستگی با دیگر اشکال تحقیق بهره می‌برند. تریدرهای خرد نیز تصمیماتی تنها بر اساس چارت‌های قیمتی یک اوراق قرضه و آمارهای مشابه می‌گیرند، اما تحلیلگران ماهر به ندرت تحقیقات خود را محدود به تحلیل‌های تکنیکال یا فاندامنتال می‌کنند.

تحلیل سنتیمنتال (Sentimental)

تحلیل سنتیمنتال یا به اصطلاح نظرکاوی، یکی دیگر از انواع تحلیل است که به نسبت تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال، پیچیدگی کمتری دارد. تحلیل سنتیمنتال متکی بر احساسات بازار است. حال چرا احساسات در بازار رمزارزها می‌تواند اهمیت داشته باشد؟ احساسات بازار، یعنی ارزیابی نگرش تریدرها در خصوص یک دارایی یا سرمایه‌گذاری خاص.

 تحلیل احساسات-محور  در بازار ارزهای دیجیتال یک نوع ارزیابی روانشناختی از عواملی‌ست که بر تحرکات قیمت رمز ارزها تاثیر می‌گذارند.  زیرا بهرحال نوع تفکر سرمایه‌گذاران بر یک ارز دیجیتال می‌تواند تاثیرات بزرگی بر چرخه بازار علی الخصوص قیمت یک ارز دیجیتال بگذارد.

نمونه بارز این تحلیل، بررسی توییت‌های جنجالی ایلان ماسک و تاثیر چشم‌گیر آن بر قیمت و رشد غیرقابل تصور رمز ارز دوج کوین است.

تحلیل فاندامنتال(Fundamental analysis)

تحلیل فاندامنتال مجموعه تحقیقات و بررسی‌هایی است که در خصوص ارزش حقیقی یک دارایی مالی انجام می‌شود. در این نوع تحلیل از هر نوع ابزار و روشی بهره گرفته می‌شود تا مناسب بودن یک دارایی برای معامله بررسی گردد یا اطمینان حاصل شود این دارایی ارزش ذاتی ندارد. در هنگام انجام تحلیل فاندامنتال که به آن تحلیل بنیادی هم گفته می‌شود، تکمیل بودن اطلاعات یک پروژه به ما کمک می‌کند ارزش و آینده‌دار بودن آن پروژه را بهتر و کاراتر بررسی کنیم.

در تحلیل بنیادی ارزهای دیجیتال سه عامل دخیلند:

  • معیارهای پروژه یا Project metrics
  • معیارهای مالی یا Financial metrics
  • معیارهای بلاک چین (Blockchain metrics) و معیارهای بر-زنجیره (On-chain metrics)

مطالعه‌ی وایت پیپر ارزهای دیجیتال، یکی از پایه‌ای ترین فعالیت‌ها در تحلیل بنیادی یک ارز دیجیتال است.

تحلیل تکنیکال تتر

ماهیت تتر به صورت یک ارز پایدار یا استیبل کوین تعریف شده است. پس یعنی این ارز همانند دیگر ارزهای فیات مانند دلار، یورو و پوند است. ارزش تتر همواره یک دلار آمریکا خواهد بود.

تتر از معدود رمزارزهاست که از زمان عرضه‌اش تاکنون ارزش ثابتی داشته و حداکثر قیمتی که به خود دیده، 1.1 دلار بوده و بیشترین افتی که داشته، رسیدن به قیمت 0.94 دلار بوده است.

در خصوص تحلیل تکنیکال تتر باید بگوییم کاهش یا افزایش قابل توجهی در انتظار این ارز دیجیتال نخواهد بود و نهایتا در نوسانی‌ترین حالت بین 5 الی 10 درصد نوسان خواهد داشت. اما اگر قصد ترید بر روی تتر را دارید باید بگوییم رفتار روزانه‌ی تتر تا حدودی قابل پیش‌بینی است و شما باید مثلا در قیمت 0.98 دلار یا پایین‌تر این ارز را خریداری کنید و در قیمت‌های بالاتر از 1 دلار سفارش فروش ثبت کنید. این یعنی تتر برای تریدهای کوتاه‌مدت یا روزانه، مناسب جلوه می‌کند.

جمع‌بندی

تحلیل در بازارهای مالی یک رویه‌ی خطی یا ثابت نیست، اگرچه هر نوع تحلیلی یک سلسله مراتب خاصی دارد. این یعنی شما صرفا نمی‌توانید با لحاظ کردن چند فاکتور فرمول‌گونه، به نتیجه‌ی قطعی برسید، چرا که بازارهای مالی، فراتر از یک تحلیل ساده‌ی چند دقیقه‌ای هستند و اگر اینطور بود، حداقل یک سوم جمعیت کره‌ی زمین در آن به موفقیت قطعی می‌رسیدند.

اما این بدان معنی نیست که شما نباید تحلیل بخصوص از نوع تکنیکال ندانید. اگر دانش کافی روی مبحث تحلیل تکنیکال داشته باشید، می‌توانید هم خرید تتر و هم فروش تتر سوددهی داشته باشید. برای اطلاع از قیمت تتر امروز می‌توانید به این آدرس مراجعه کنید. در این مقاله سعی کردیم به شکلی مختصر و مفید مفاهیم تحلیل، بخصوص تحلیل تکنیکال تتر را با هم مرور کنیم. در صورت داشتن هرگونه سوال یا پیشنهاد، در قسمت نظرات پذیرای شما هستیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی