ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

رپورتاژ آگهی

ربات یاسکاوا؛ انواع آن + مزایا + کاربرد + تاریخچه

ربات یاسکاوا یک ربات صنعتی پر کاربرد محسوب می‌شود. ما در این مقاله به بررسی تاریخچه، کاربردها، شاخصه، انواع مختلف و مزایای بی‌شمار آن می‌پردازیم. ربات یاسکاوا؛ یک ربات صنعتی پر کاربرد آیا دوست دارید ...

واحد تبلیغات
نوشته شده توسط واحد تبلیغات | ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۴:۳۰

سلب مسئولیت: دیجیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

ربات یاسکاوا یک ربات صنعتی پر کاربرد محسوب می‌شود. ما در این مقاله به بررسی تاریخچه، کاربردها، شاخصه، انواع مختلف و مزایای بی‌شمار آن می‌پردازیم.

ربات یاسکاوا؛ یک ربات صنعتی پر کاربرد

آیا دوست دارید خط تولید خودتان را به روز کنید؟ آیا می‌دانستید که می‌توان خط تولید را اتوماتیک و بیست‌وچهار ساعته کرد؟ آیا می‌دانید که با مکانیزه کردن خطوط تولید، رونق، دقت و سرعت کسب‌وکار خود را تا حد بالایی افزایش می‌دهید؟

امروزه فرآیند تولید بسیار پیچیده شده است. حجم کارها بالا و بازار به شدت رقابتی می‌باشد که همین باعث شده تا ربات‌‌های صنعتی جایگزین مناسبی برای نیروی انسانی باشند. ربات برش لیزری و ربات جوشکاری دارای مزایای بسیاری بالایی هستند. با در نظر گرفتن این موضوع در ادامه خواهیم گفت بهترین انتخاب برای استفاده در کارخانجات و سایر صنایع خواهند بود.

گروه تجهیز صنعت ربات (TSgroup) به‌عنوان طراح و سازنده سلول‌های رباتیک در ایران، ارائه‌دهنده‌ی انواع ربات‌های یاسکاوا برای هر نوع کاربری در تمام صنایع است. آموزش، اجرای پروژه‌ی رباتیک، خدمات پس از فروش و تعمیر و نگهداری ربات از مهم‌ترین فعالیت‌های این گروه صنعتی است. در این مقاله قصد داریم به شما درباره‌ی ربات یاسکاوا، ربات جوشکاری و ربات برش لیزری مطالب مفیدی ارائه دهیم. کافیست چند دقیقه از زمان خود را به خواندن این مقاله اختصاص دهید تا بهترین تصمیم را در به کارگیری هر چه بهتر آن‌ها بگیرید.

ربات یاسکاوا؛ تاریخچه ربات‌ صنعتی

قبل از اینکه به بررسی ربات‌ها بپردازیم بهتر است با تاریخچه‌ی آن کمی آشنا شویم.

اولین ربات در سال 1954 توسط جورج دوول ثبت جهانی شد و دو سال بعد از آن با ژوزف انگلبرگر آشنا شده و اولین شرکت تولید کننده‌ی ربات صنعتی را تاسیس کردند. ربات‌های آن زمان تفاوت خیلی زیادی با ربات‌های امروزه داشتند و اساس عملکرد آن‌ها جک‌های عملگر هیدرولیک بود.

افزایش استفاده ربات های صنعتی

در اواخر دهه هفتاد علاقه‌ی عموم به استفاده از ربات‌ها بیشتر شد. در همان سال‌ها بود که کمپانی‌های امریکایی از جمله جنرال الکتریک، جنرال موتورز، کمپانی اتوماتیکس و کمپانی ادمپ تکنولوژی وارد این صنعت شدند.

در اروپا نیز رشد و محبوبیت ربات‌ها افزایش یافت و دو شرکت ای بی بی و کوکا بیشتر شناخته شدند. کمپانی ای بی بی اولین ربات صنعتی خودش را که از موتور و ریزپردازنده الکتریکی استفاده می‌کرد را به بازار عرضه کرد.

یکی از کارخانه‌های سوئدی در سال 1974 برای اولین بار ربات‌های ای بی بی (ABB) را برای استفاده در اسمبل و قطعات سنگزنی به کار برد. در همان سال کمپانی کوکا(KUKA) ربات صنعتی شش محوره با قطعات الکترومکانیک تولید کرد.

آشنای کلی با ربات یاسکاوا YASKAWA

ربات صنعتی یاسکاوا ربات‌هایی با سرعت بالا، ظرفیت زیاد و قدرتِ بالای مانور هستند که قادر به تولید ربات‌های تا پانزده محورند. این ربات‌ها با به کاربردن کنترل‌کننده‌های پیشرفته، لوازم جانبی و قطعات مختلف دیگر، برای نیازهای تولیدی شما راه حل‌هایی ارائه می‌دهند.

ربات یاسکاوا در انواع مختلفی تولید و عرضه می‌شود که در ادامه با آن‌ها آشنا خواهیم شد.

ربات یاسکاوا؛ انواع مختلف این ربات پرکاربرد

در این قسمت قصد داریم شما را با انواع ربات یاسکاوا آشنا کنیم و از هر کدام توضیح مختصری ارائه دهیم. انواع ربات یاسکاوا عبارتند از: ربات جوشکاری، ربات برش لیزری، رنگ پاش، ربات دلتا، ربات جابجایی، ربات پلتایزینگ، همکار انسان و...

ربات جوشکاری

ربات جوشکاری با استفاده از تکنولوژی برتر روز دنیا علاوه‌بر اینکه باعث افزایش دقت، بازدهی و کیفیت در کار می‌شود، از بروز دادن خطرات گوناگون که باعث آسیب‌رسی به کارکنان می‌شود نیز جلوگیری می‌کند. این ربات در وزن، ابعاد و طول بازوهای متفاوت تولید و عرضه می‌شود که بسته به کاربرد آن با یکدیگر فرق دارند.

ربات رنگ پاش

ربات رنگ پاش همانطور که از اسمش پیداست برای پاشش رنگ با دقت بالا و کیفیت فراوان در صنایع مختلف مانند صنعت خودرو کاربرد دارد.

ربات هندلینگ

ربات هندلینگ یکی از ربات‌های صنعتی یاسکاوا است که با نام‌های ربات جابجا کننده، ربات جابجایی، ربات مونتاژ و... شناخته شده است. این ربات‌ها بسته به شرایط و برنامه‌ای که مد نظر است دارای کاربردهای مختلفی هستند.

ربات پلتایزینگ

این ربات در واقع فرآیند چینش محصولات از خطی که تولید می‌شود روی پالت پلاستیکی یا چوبی جهت حمل و نقل است. ربات پلتایزینگ سرعت و دقت بالایی در ارائه‌ی این فرایند دارد و از بروز خطرات احتمالی نیز جلوگیری می‌کند. این ربات‌ها در دو نوع پنج محوره و چهار محوره عرضه می‌شوند.

ربات‌های صنعتی بسیار پر کاربرد هستند

مزیت‌ استفاده از ربات یاسکاوا

ربات‌ها دارای مزایای فراوانی هستند و به همین سبب است که استفاده از آن‌ها روز به روز افزایش می‌یابد برخی از این مزایا را در ادامه خواهیم گفت.

  • ربات‌ها را می‌توان در محیط‌هایی که خطر و زیان بالایی برای انسان‌ها دارند استفاده کرد.
  • ربات‌ها ایمنی را در کارخانجات و مابقی محیط‌ها تا حد بسیار بالایی افزایش می‌دهند
  • باعث بالا بردن کارایی و سود شرکت‌ها می‌شود.
  • بهره‌وری را تا حد بالایی افزایش می‌دهد.
  • به سرعت تولید می‌افزاید.
  • دقت ربات‌ها از انسان‌ها بیشتر است.
  • ربات‌ها از کارهای تکراری خسته نمی‌شوند.
  • در برخی مواقع باعث پایین آمدن هزینه‌ی مصرفی می‌شود.

موارد بالا مختصری از مزایای ربات‌های صنعتی بود.

انواع مختلف ربات‌های صنعتی

ربات‌ها از نظر پیکربندی، حرکت، منبع تغذیه، ویژگی ظاهری و کارایی دارای انواع مختلفی هستند که در ادامه بطور مختصر به آن‌ها می‌پردازیم.

1-ربات مفصلی

یکی از انواع ربات‌های متداول، ربات مفصلی است. عملکرد مکانیکی این ربات‌‌ها شباهت زیادی به بازوی انسان دارد. تعداد محورهای رایج برای این نوع، شش محوره است که از طریق اتصال پایه ربات به مفصل پیوند انجام می‌گیرد.

2-ربات دکارتی

ربات‌های دکارتی دارای پیکربندی مستطیلی شکل هستند و از سه اتصال برای حرکت‌های خطی کمک می‌گیرند. برخی از آن‌ها یک مفصل چرخشی نیز دارند.

3-ربات اسکارا

ربات اسکارا دو محور چرخشی دارد که در یک موازا حرکت می‌کنند. بیشترین کاربرد آن‌ها جهت مونتاژ است. ساختار بسیار ساده و حرکت خیلی سریعی دارند.

4-ربات های دلتا

ربات دلتا یک نوع از ربات موازی است و ساختار آن به گونه‌ای است که با چند اتصال و به صورت موازی به یک پایه‌ی مشترک وصل می‌شود. بیشترین کاربرد آن‌ها به دلیل توانایی بالایشان در حمل و نقل و جابجایی است.

ربات یاسکاوا دارای انواع مختلفی است

شاخصه هایی که ربات‌های صنعتی دارند

ربات‌ها برخی شاخصه‌ها فنی دارند از جمله: تعداد محور، درجات آزادی، فضای کاری، ظرفیت وزنی، سرعت، شتاب، تکرارپذیری و دقت که بهتر است درباره‌ی هر کدام به طور مختصر توضیح دهیم.

تعداد محور

اولین شاخصه‌ی ربات‌ها تعداد محور است. محورها برای رسیدن به نقاط دلخواه کاربرد دارند. بسته به کارایی و عملکرد هر ربات تعدا محور آن‌ها نیز تعیین می‌شود. عدد محور در هر ربات متفاوت است. میزان توانمندی هر ربات ارتباطی با تعداد محورهای آن ندارد و تنها کاربردشان را نشان می‌دهد.

درجات آزادی

بطور کلی درجه آزادی را می‌توان همان تعداد محور دانست.

فضای کاری

بیشترین فاصله‌ی دستیابی یک ربات را فضای کاری می‌گویند که در کاتالوگ هر ربات نوشته می‌شود. بلندتر بودن طول بازوها ربطی به توانمندی ربات ندارد و بسته به کاربرد ربات فضای کاری آن هم متفاوت است.

ظرفیت وزنی

ماکزیمم وزنی که یک ربات می‌تواند در هنگام حمل تحمل کند و یا تجهیزات را بتوان روی آن نسب کرد بدون آسیب رسیدن آن؛ ظرفیت وزنی گویند.

سرعت

بیشترین سرعت حرکت محورها

شتاب

بالاترین شتابی که محورهای ربات در بار مشخصی ارائه می‌دهند.

تکرارپذیری

این پارامتر دارای اهمیت بالایی است و به مقدار اختلاف مکانی یک ربات در طی چندین بار رفتن به یک نقطه مشخص گویند.

دقت

میزان تفاوت مختصات یک نقطه در نزم‌افزارهای ربات و نقطه‌ای که ربات در واقعیت حرکت کرده است.

سخن پایانی و تی اس گروپ

همانطور که در این مقاله توضیح دادیم ربات‌های صنعتی دارای انواع مختلف با کارایی‌های متفاوت هستند که بسته به محیط آن‌ها نیاز است بدانیم که کدام بیشتر برای ما کاربرد دارد.

انتخاب ربات چالش بزرگی محسوب می‌شود که شرکت تجهیز صنعت ربات با داشتن متخصصان با تجربه و تخصص در این موارد شما را راهنمایی می‌کنند. تی اس گروپ همچنین با داشتن افراد مجرب و متخصص در زمینه‌ی برنامه‌نویسی و راه‌اندازی سلول‌های رباتیک می‌تواند به افراد کمک شایانی کند.

این گروه در صورتیکه ربات‌ها نیاز به تغییر کاربری، تعمیر، بروزرسانی و خدمات پس از فروش داشته باشند در کنار خریدار خواهد بود. نیروهای آن‌ها خلاق، باتجربه و مشتاق به کار خود هستند و موفقیت مشتریان را تضمین می کنند.

ارائه‌ی جدیدترین ربات‌های یاسکاوای اروپایی توسط آن‌ها انجام می‌گیرد و با شرکت‌هایی همچون صا ایران، زرکام و زر ماکارون، نستله و ... همکاری داشته و موفق بوده‌اند.

تی اس گروپ برای مشاوره و پاسخگویی به سوالات شما آگاهی و دانش بالایی دارد و آماده‌ی ارائه خدمات به مشتریان خود است.

لازم به ذکر است که نمایندگی ربات یاسکاوا در ایران وجود ندارد و تمام شرکت‌هایی که مدعی نمایندگی یاسکاوا هستند ادعای نادرستی می‌کنند. به دلیل وجود تحریم‌ها امکان وجود قانونی نماینده‌ یاسکاوا در ایران نیست. در این مقاله تلاش کردیم هر آنچه که نیاز بود درباره ربات یاسکاوا، ربات برش لیزری، ربات جوشکاری و... بدانید در اختیار شما قرار دهیم. امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی