ردپا
علمی

قدیمی‌ترین ردپای انسان خردمند در آفریقای جنوبی کشف شد

تیمی از دانشمندان بین‌المللی، قدیمی‌ترین ردپای شناخته‌شده «هومو ساپینس» را شناسایی کردند.

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۸ خرداد ۱۴۰۲ | ۲۲:۰۰

تیمی از دانشمندان بین‌المللی، قدیمی‌ترین ردپای شناخته‌شده «هومو ساپینس» یا انسان خردمند را شناسایی کرده‌اند. قدمت این ردپاها در آفریقای جنوبی به بیش از ۱۵۰ هزار سال قبل بازمی‌گردد.

محققان این تیم بین‌المللی امتداد ساحل جنوبی کیپ آفریقای جنوبی را مورد بررسی قرار دادند و ردپاهایی با قدمت بین ۷۱ هزار تا ۱۵۳ هزار سال قبل را در آن منطقه رصد کردند. بااین‌حساب، یافته‌های آن‌ها از نظر قدمت می‌تواند لقب قدیمی‌ترین ردپای کشف‌شده انسان خردمند در جهان را به نام خود رقم بزند. البته نمونه‌های قدیمی‌تر دیگری نیز وجود دارند که با گونه‌های فعلی از برخی لحاظ متفاوت هستند.

آفریقای جنوبی و شناسایی قدیمی‌ترین ردپای انسان خردمند در جهان

باستان‌شناسان نه‌تنها قدمت استخوان‌های کشف‌شده در این منطقه در آفریقای جنوبی را مورد توجه قرار می‌دهند، بلکه ردپاهای گونه‌های مختلف را نیز شناسایی می‌کنند.

بررسی چنین مواردی می‌تواند اطلاعات خوبی در مورد نیاکان زمین و نحوه زندگی آن‌ها ارائه دهد. یافته‌های جدید نشان می‌دهد که سواحل جنوبی کیپ، مکان مناسبی برای زندگی انسان برای ده‌ها هزار سال قبل بوده است. حتی به‌نظر می‌رسد برخی انسان‌ها در آن مقطع زمانی به آن منطقه مهاجرت کرده‌اند.

از سوی دیگر، شواهد نشان می‌دهند که انسان‌های امروزی در حدود ۱۲۰ هزار سال پیش به شبه‌جزیره عربستان و حدود ۲۲ هزار سال قبل به آمریکای شمالی رسیده بودند.

محققان در مطالعه جدید موفق شدند با استفاده از روشی به نام لومینسانس تحریک‌شده نوری، قدمت ردپای آفریقای جنوبی را تعیین کنند. در این روش دانشمندان دانه‌های کوارتز و سایر مواد معدنی را از یک نمونه می‌گیرند و آن‌ها را در معرض تشعشعات قرار می‌دهند. وضعیت فلورسانس دانه‌ها پس از قرارگرفتن در معرض تشعشعات می‌تواند نشان دهد که چه مدت از آخرین‌باری که نور خورشید را دیده‌اند، می‌گذرد؛ به عبارت دیگر نشان می‌دهد چه مدت مدفون شده‌اند.

این تیم مطالعاتی می‌گوید مسیرهای ساحل جنوبی کیپ برای بررسی باستان‌شناسی مناسب هستند و به تحقیقات خود در آن منطقه ادامه خواهند داد.