ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

هفت نکته روانشناختی در شبکه های اجتماعی برای هوشمندتر شدن کسب و کار – بخش اول

شبکه های اجتماعی ابزارهای نسبتا تازه برای برقراری ارتباط و گسترش نوع های روابط ما هستند. نکته جذاب این شبکه ها اینجاست که همچنان راهی جدید و تازه برای برقراری ارتباط محسوب می شوند. همین ...

سامه گل زاده
نوشته شده توسط سامه گل زاده | ۱۰ شهریور ۱۳۹۳ | ۲۱:۰۰

شبکه های اجتماعی ابزارهای نسبتا تازه برای برقراری ارتباط و گسترش نوع های روابط ما هستند. نکته جذاب این شبکه ها اینجاست که همچنان راهی جدید و تازه برای برقراری ارتباط محسوب می شوند. همین ویژگی باعث می شود که با استفاده از آزمایش و تجریه بتوانیم نکات زیادی را از آنها یاد بگیریم.

نتایج مطالعات و تحقیقات جدید نشان می دهند که شبکه های اجتماعی چگونه روی برقراری روابط انسانها با یکدیگر٬ نحوه اشتراک گذاری اطلاعات و حتی شکل گیری شخصیت آنها٬ تاثیر می گذارند.

از مطالعه روانشناسانه بر روی شبکه های اجتماعی می توان به راهکارهایی دست پیدا کرد که منجر به خلاق تر شدن کسب و کار و پیشرفت های تجاری می شوند. در ادامه این مطلب چند مورد از مهمترین این راهکارها بیان شده اند. توصیه می شود آنها را از دست ندهید.

۱ - متن هایی که نوشته شده و هرگز منتشر نشدند.

اغلب ما با این حس ناخوشایند که قبل از مطرح کردن یک ایده نو و مطلب جدید به سراغمان می آید٬ آشنایی داریم. نتایج این حس ها همیشه بد نیستند و گاهی باعث موفقیت های خلاقانه ای نیز می شوند، اما در مواردی هم باعث می شوند که به طور کامل از مطرح کردن موضوع منصرف شویم. در رابطه با این قبیل رفتار ها در شبکه های اجتماعی٬ دو محقق در فیسبوک مطالعه ای در مورد خودسانسوری انجام داده اند که نتایج جالبی از آن به دست آمده است. در این جا٬ خودسانسوری در واقع همان نوشتن پست ها و هرگز منتشر نکردن آنهاست.

این دو محقق در یک بازه زمانی ۱۷ روزه فعالیت ۳٫۹ میلیون کاربر فیسبوک را مورد مطالعه قرار دادند. در این تحقیق متن و موضوع نوشته ها بررسی نشده است. در طول این مدت ۷۱٪ کاربران حداقل یک استاتوس یا کامنتی داشته اند که نوشته شده اما قبل از منتشر شدن پاک شده است. به طور متوسط این کاربران ۴٫۵۲ استاتوس و ۳٫۲ کامنت را ویرایش کرده اند یا کاملا تغییر داده اند.

Screen-Shot-2014-08-06-at-1.33.14-PM
این نمودارهای نتایج مطالعات بر روی کاربران فیسبوک است. تعداد استاتوس ها و کامنت های سانسور شده با رنگ قرمز و پست های منتشر شده با آبی نمایش داده شده است.

نتایج تحقیقات نشان می دهد که احتمال خودسانسوری در کاربران هنگامی که تنوع مخاطب هایشان بیشتر باشد٬ بالاتر است. تنوع کاربران و مخاطبین هر کاربر در فیسبوک چنان گسترده است که راضی نگه داشتن همه آنها دشوار است. به همین دلیل٬ کاربران وقتی برای یک شخص خاص کامنتی می گذارند تغییر کمتری در متن آن می دهند٬ در مقایسه با زمانی که یک استاتوس را برای عموم را منتشر می کنند.

نکته کسب و کار: همه ما نیاز داریم در محیط های کاری برای بهبود روند کار و برقراری ارتباط٬ مخاطب هایمان را بهتر بشناسیم. برای این منظور بهتر است برای هر یک از مخاطبین یک فایل شخصیتی (Persona) ایجاد کنیم. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید این مطلب را در وبلاگ بافر مطالعه کنید.

فراموش نکنیم که به این دلیل که گاهی صدای مخاطب هایمان را نمی شنویم، یعنی شنیده و یا خوانده نیز نمی شویم.

۲ - احساساتی که آنلاین منتشر می شوند٬ مسری هستند؛ بخصوص خوشحالی.

همه می دانیم که در روابط بین انسانها احساسات می تواند از فردی به فرد دیگر منتقل شود. اما تا به حال در مورد این که احساسات تا چه اندازه از طریق آنلاین قابل انتقال هستند اطلاعات چندانی در دسترس نبود. اخیرا اما محققان دانشگاه کالیفرنیا٬ در دانشکده پزشکی محتویات احساسی دویست میلیارد پست فیسبوکی را در طول دو سال مورد بررسی قرار دادند. در این تحقیق٬ مشخص شد نوشته هایی که در روزهای بارانی منتشر شده اند، احتمال بروز احساسات منفی را بیشتر کرده و البته بیشتر مورد توجه قرار گرفته اند.

این نمودار تعداد کل پست های منفی در روزهای بارانی در یک شهر و شهر های همسایه که احساسات به آنها سرایت کرده را نشان میدهد. به شهرهایی که رنگ آبی دارند احساسات بیشتری منتقل شده است.
این نمودار تعداد کل پست های منفی در روزهای بارانی در یک شهر و شهر های همسایه که احساسات به آنها سرایت کرده را نشان میدهد. به شهرهایی که رنگ آبی دارند احساسات بیشتری منتقل شده است.

با در نظر گرفتن اطلاعات هواشناسی٬ محققین به این نتیجه رسیدند که احساسات روزهای بارانی ِغم انگیز از طریق شبکه فیسبوک از کاربران آن شهرها به دوستانشان در سایر شهرها که باران نمی بارد انتقال داده می شود.

به عبارت دیگر: آنچه مردم در یک منطقه می بینند و یا احساس می کنند ممکن است در همان روز به مردم دیگر در سایر نقاط جهان انتقال یابد.

یک مطالعه بسیار جدیدتر و البته بحث برانگیز فیسبوکی نیز به نتایج مشابهی دست یافته است. البته خبر خوب این قبیل تحقیقات این بود که علیرغم توجه بیشتر محققین به میزان سرایت احساسات منفی٬ آنها دریافتند که احساسات مثبت مسری تر از احساسات منفی هستند.

پست های منفی منتشر شده منجر به انتشار ۱٫۲۹ پست منفی دیگر میشد، درحالی که این عدد در پست های مثبت به ۱٫۷۵ می‌ رسید.

نکته کسب و کار: با دید مثبت با قضایا برخورد کنید. پیام هایتان را به کاربران و مشتریان با عبارات مثبت و انرژی بخش در میان بگذارید. از فیدبک های منفی سریع عبور کنید و مانع از پخش آنها در محیط و روابط کاری‌تان شوید.

۳ - عکس پروفایلتان در کسری از ثانیه تاثیر به سزایی در بیننده می گذارد.

اگر هر عکس به اندازه هزاران حرف ارزش داشته باشد٬ در شبکه های اجتماعی عکس های پروفایل حکم طلا را از لحاظ تاثیرگذاری دارند. یک تحقیق روانشناسی به تازگی بیان کرده که ما بر اساس عکس انسانها در کسری از ثانیه در مورد آنها قضاوت کرده و و در مورد شخصیت آنها نتیجه گیری می کنیم. این زمان به طور دقیق ۴۰ میلی ثانیه است.

محققان عکس هایی با شرایط نور دهی یکسان اما با حالت های مختلف احساسی در چهره از افراد متفاوت تهیه کرده اند. سپس در یک نظر سنجی آنلاین از کاربران درخواست کرده اند که در مورد ویژگی هایی نظیر جذابیت٬ خبرگی٬ خلاقیت٬ برونگرایی٬ پستی٬ امانت داری و هوش صاحبان عکس ها نظر دهند.

نظر شرکت کنندگان در نظرسنجی آنلاین با دیدن دو عکس متفاوت از یک فرد در مورد خصلت های برونگرایی و امانت داری تغییر کرد.
نظر شرکت کنندگان در نظرسنجی آنلاین با دیدن دو عکس متفاوت از یک فرد در مورد خصلت های برونگرایی و امانت داری تغییر کرد.

محققان می گویند حتی تغییرات کوچک در حالت چهره افراد در عکس های پرسنلی می تواند تاثیرات عمده ای در حسی که بیننده از عکس دریافت می کند٬ داشته باشد.

نکته کسب و کار: شاید به نظر موضوع کم اهمیتی باشد اما بهتر است که عکس هایی که برای پروفایل خود در شبکه های اجتماعی استفاده می کنید را آزمایش کنید و نظر افراد مختلف را در مورد احساسی که نسبت به عکس دارند٬ جویا شوید.

•••

در بخش دوم این مطلب سایر نکات مربوط به این مطلب را مطالعه کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (11 مورد)
  • dani
    dani | ۱۰ شهریور ۱۳۹۳

    چه قدر زیاد شدن نویسنده ها....

  • Mohsen Elhamian
    Mohsen Elhamian | ۱۰ شهریور ۱۳۹۳

    1. البته حتما شما هم اطلاع دارید که فیس بوک این خود سانسوری کاربران رو تحمل نمیکنه و هر چیزی که در فیس بوک نوشته بشه، حتی اگر ارسال نشه، فیس بوک یک نسخه ازش برمیداره. بازم ممنون از حریم خصوصی زیبای فیس بوک! -_-
    البته فیس بوک این موضوع رو تکذیب کرده: http://goo.gl/LepMys
    این مطلب وبلاگ بافر هم که در متن اشاره شد بهش رو هم بذارید تو لیست پست های دیجیاتو به نظرم. :)

    2. در مورد انتقال احساسات در فیس بوک و سایر شبکه های اجتماعی، (همونطور که گفتید، در یک تحقیق بحث برانگیز) دو سال پیش فیس بوک آزمایشی رو انجام داد که می تونید در موردش در اینجا مطالعه کنید:
    http://goo.gl/RbB0kh

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی