ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

چطور بدون آن که حرفی از پول بزنید برای بیشتر دوست داشتن کارتان مذاکره کنید

در محل کار خود خوشحال نیستید؟ شما تنها نیستید! نتیجه یک تحقیق نشان داده که ۷۴٪ کارمندان همیشه می خواهند بخاطر نارضایتی از محل کار از کارشان دست بکشند. اما اگر شما هم یکی از این افراد ...

سامه گل زاده
نوشته شده توسط سامه گل زاده | ۱۵ آبان ۱۳۹۳ | ۱۲:۰۰

در محل کار خود خوشحال نیستید؟ شما تنها نیستید! نتیجه یک تحقیق نشان داده که ۷۴٪ کارمندان همیشه می خواهند بخاطر نارضایتی از محل کار از کارشان دست بکشند. اما اگر شما هم یکی از این افراد هستید، پیش از آن که تصمیم به ترک محل کار خود بگیرید، یک لیست از تغییراتی که شمار را خوشحال تر می کند تهیه کنید.

این لیست ممکن است به درد بخور باشد. بر اساس نتایج به دست آمده از تحقیقات اخیر، در بین کارمندان بسیار متداول است که از مسئولین خود بخواهند تا در شرایط کاری تغییراتی انجام دهد تا آنها راحت تر باشند. با کمی چانه زنی می توانید برخی شرایط کاری را به گونه ای که می خواهید تغییر دهید.

شرکت ها این روزها به فراهم کردن شرایط کاری مورد نظر کارمندان شان تمایل بیشتری نشان می دهند، زیرا می دانند موفقیت و پیشرفت شرکت منوط به داشتن کارمندانی شادتر و قابل اطمینان تر است.

قابل توجه این که بیشتر این چانه زنی ها برای بهبود شرایط کاری درباره «پول» نیست. شاید عجیب باشد اما تعداد کمتری از مطالبات کارمندان برای داشتن رضایت کاری، «پول» را شامل می شود. کم کم شرکت ها متوجه می شوند که برای جلب رضایت کارمندان مسائل -غیر مادی- دیگری (نظیر داشتن ساعت کاری انعطاف پذیر) هم وجود دارند که برای بیشتر کارمندان بیش از افزایش حقوق ارزش دارد.

مدیر قسمت نیروی انسانی Vistage، می گوید: «مردم به تعادل میان کار و زندگی نیاز دارند. اطلاعات به دست آمده از تعداد زیادی کارمندان عالی نشان می دهد که آنها شغل هایی با حقوق های بسیار را تنها به دلیل آنکه موظب بوده اند ۶۰ تا ۷۰ ساعت در هفته کار کنند رها کرده اند. این افراد علاوه بر آنکه در محیط کاری شان برای انجام دادن کار به بهترین نحو، نهایت تلاش خود را می کنند اما در عین حال به ساعت هایی نیز نیاز دارند تا به زندگی بپردازند.

در ادامه ۳ مورد از مهمترین موضوعاتی که قابل توجه و مورد نیاز کارمندان است را بررسی می کنیم.

۱ - برعهده داشتن مسئولیت های جدید.

در هر شغلی یک سری وظایف روزانه وجود دارد که هر کارمندی آنها را انجام می دهد. اما گاهی برخی کارمندان تمایل دارند که در وظایفشان تغییراتی دهند و یا در کارشان نوآوری هایی داشته باشند. در این صورت نیاز به چانه زنی است.

نتیجه: کارمندانی که برخی از وظایف کاریشان را خودشان طراحی کرده اند بازدهی بهتری داشته اند و کارشان را لذت بخش تر توصیف کرده اند.

۲ - داشتن ساعت کاری انعطاف پذیرتر.

همانطور که پیشتر هم اشاره شد، این به معنی ساعت های انعطاف پذیر و داشتن امکان انجام کار از خانه می باشد. این امکان برای کسانی که کودکان کم سن دارند و یا مسافت بین خانه تا محل کارشان زیاد است بسیار مهم و ارزشمند است.

نتیجه: کسانی که امکان کارکردن از خانه و یا ساعت کاری انعطاف پذیر دارند درباره کارشان استرس کمتری دارند.

ایراد: اما این افراد اعلام کرده اند که به مرور زمان، میزان کار کمتری برای شرکت انجام داده اند.

۳ - امکان رشد دادن توانایی ها:

داشتن کلاس ها و دوره های آموزشی، مسابقات و تکالیف آموزنده به کارمندان این امکان را می دهد که توانایی ها و دانش حرفه ایشان را بالا ببرند.

نتیجه: کارمندان احساس مسئولیت بیشتری نسبت به شرکت می کنند و ساعت کاری بیشتری را به آن اختصاص می دهند. آنها قادر می شوند نکات جدیدی یاد بگیرند و این بسیار ارزشمند است.

image01

چه وقت و چطور؟

وقتی به این نتیجه رسیدید که می خواهید در شرایط کاریتان تغییر ایجاد کنید، وقت آن ست که با رئیس وارد مذاکره شوید. برای این کار، زمان شناسی بسیار اهمیت دارد. بهترین وقت زمانی است که شما برای شرکت خود کار ارزشمندی را انجام داده اید که می تواند رئیستان را برای خواسته شما مجاب کند.

و اما برای گفتن این مطلب باید روشی مثبت پیدا کنید. مثلا نباید بگویید که «این انصاف نیست، من راضی نیستم، شما باید به من بیشتر بها بدهید.» شاید بهتر باشد به رئیستان بگویید «چقدر به کار و شرکت وفادارید و چقدر میخواهید بهتر به آن خدمت کنید.»

پیش از آن که وارد مذاکره شوید از خودتان بپرسید:

  • آیا شما به اندازه کافی کارمند خوبی هستید؟
  • آیا آنچه شما درخواست می کنید باعث ایجاد تفاوت و تفرقه یا پسامدهای ناخواسته نمی شود؟
  • آیا شما حاضرید بعد از مدتی نتیجه تغییرات را بررسی کنید و ببنید که چه چیزهایی از آن یاد گرفته اید و در صورت نیاز به شرایط قبل بازگردید؟

شما می توانید از تجربه سایر کسانی که این روند را پشت سر گذاشته اند، نکات زیادی را یاد بگیرید. شرکت ها نیز باید در نظر داشته باشند که با بها دادن به برخی کارمندان شرایط را برای آنهایی که مذاکره نکرده اند، ناعادلانه نکنند.

اگر شرکت با درخواست شما مخالفت کند چه می شود؟

این اتفاق ممکن است پیش آید. اما به هر حال شما باید مساله خود را مطرح کنید. این موضوع نه تنها شما را مدعی نشان نمی دهد بلکه در مواردی ممکن است برای شما پیشنهاد های کاری دیگری به وجود آورد که حتی از موقعیت فعلی هم بهتر هستند.

اکثر ما دوست نداریم «نه» بشنویم اما کسانی که تلاش برای مذاکره و بهبود شرایط دارند از احترام ویژه ای برخوردار خواهند بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (22 مورد)
  • TROOL
    TROOL | ۱۷ آبان ۱۳۹۳

    اصلن اسم کار بیاد توش پول نباشه اصلن ارزش نداره

  • محمود
    محمود | ۱۶ آبان ۱۳۹۳

    اگه واسه شرایط کاری کشوری که داخلش زندگی میکنیم مطلب آماده کنید بهتره آخه بعضی چیزا به ظاهر منطقیه ولی توی هر کشوری عملی نیست. اینایی که شما ترجمه می کنید بیشتر به درد کسایی میخوره که قراره به جای دیگه ای مهاجرت کنند

  • vahid vpk
    vahid vpk | ۱۵ آبان ۱۳۹۳

    شما کار پیدا کن بقیشو بسپر به من...........:(

    • TROOL
      TROOL | ۱۷ آبان ۱۳۹۳

      والا

    • کامبیز
      کامبیز | ۲۴ آبان ۱۳۹۳

      چشم وحید جان،نگران نباش عاقبت جوینده یابنده است ،هر چند ممکنه اول شغل مورد نظرش بدست نیاد ،ولی میشه با کوشش یه شغل اولیه پیدا کرد
      ... راستی آقا وحید نگفتی اون قلم آلوپن دیجیتال رو خریدی چطور بود ،راضی هستی ازش یا نه

    • MeyT
      MeyT | ۱۰ آبان ۱۳۹۴

      شما ب کارت علاقه نشون بده کار خودش میاد دنبالت ;)
      و از همه مهم تر توکلت ب خدا... ولی نه طوری که هیچ اقدامو حرکتی نکنی داداش...
      از تو حرکت از خدا برکت ;)
      پس بسم االله.

  • TROOL
    TROOL | ۱۵ آبان ۱۳۹۳

    مطلب خوبی بود تشکر

  • Parsa_Ayeenpajouh
    Parsa_Ayeenpajouh | ۱۵ آبان ۱۳۹۳

    متاسفانه اجرای وظیفه ی وجدان منشانه و جوان مردانه در ایران ، خیانت به شخص کارمند هست
    فقط باید به فکر پول باشیم به هر شکلی
    راه های عقلانی و درست جواب نمیده

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی