ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

تیم کوک چگونه بمب اتمی جابز را خنثی کرد و سپس اندروید را به زانو درآورد؟

[digisqoute person="استیو جابز" image="https://digiato.com/wp-content/uploads/2015/02/Steve-Jobs-Stamp.jpg" ]اگر مجبور باشم تا آخرین پنی از سرمایه ی ۴۰ میلیارد دلاری اپل را در راه مبارزه با اندروید صرف کرده و تا آخرین نفس با آن خواهم جنگید. من قصد دارم ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۱۲ بهمن ۱۳۹۳ | ۲۲:۰۰
استیو جابز

استیو جابز

اگر مجبور باشم تا آخرین پنی از سرمایه ی ۴۰ میلیارد دلاری اپل را در راه مبارزه با اندروید صرف کرده و تا آخرین نفس با آن خواهم جنگید. من قصد دارم تا اندروید را نابود کنم، چون محصولیست که از ابتدا با دزدی شکل گرفته است. حاضرم در این راه حتی به جنگ هسته ای هم تن دهم.

منصفانه است اگر بگوییم استیو جابز حالش از اندروید و تیم طراحی تلفن های هوشمند سامسونگ به هم می خورد. او تهدید کرده بود که کل منابع مالی شرکت خود را در راه نابودی اندروید خرج خواهد کرد اما حیف که اجل مهلتش نداد تا ببینیم سرنوشت این جنگ را چگونه رقم می زند، پیروز می شود یا مفتضحانه شکست می خورد؟

پس از مرگ استیو، رهبر جدید اپل، تیم کوک، به این شدت عقیده ها و تهدیدات جابز را، حداقل به شکل مستقیم پی نگرفت. کوک سلاح های هسته ای را کنار گذاشت و در یک استراتژی طولانی اما کارآمد، نه فقط سامسونگ، بلکه تاثیر اندروید را بر روی بازار تلفن های هوشمند کاهش داد که نتیجه اش را دست کم در حال و روز و وضعیت فروش شرکت کره ای می بینیم.

در زمان مرگ استیو جابز، سامسونگ به شدت در حال تاخت و تاز بود. گلکسی S2 آمده بود تا با قابلیت های بسیار خوبش در آن زمان، خود را به اثبات برساند. خانواده Galaxy Tab پایه گذاری شده بود و سری نوت هم دسته بندی جدید و بسیار جالبی در بازار تلفن های همراه ایجاد کرده بود.

حال سه سال از آن زمان گذشته و اوضاع سامسونگ رو به آشفتگی می رود. این شرکت در سال پیش در مقایسه با سال ۲۰۱۳ تا ۶۴ درصد کاهش درآمد در بخش تلفن های همراه را تجربه نموده است. این در حالیست که اپل در سه ماهه اخیر مالی خود درآمدی را به دست آورد که در تاریخ و در یک دوره ی سه ماهه برای هیچ شرکتی تا به حال رقم نخورده بود و تحلیلگران بر این باورند که روند رو به رشد اهالی کوپرتینو در سال ۲۰۱۵ نیز ادامه دار خواهد بود.

در ادامه مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

تیم کوک با ارائه ی نسل جدید پردازنده های سری A و معماری ۶۴ بیتی آنها در iPhone 5s،‌ ضربه ای سهمگین و غیر قابل جبرانی بر پیکره ی اندروید وارد کرد. زمانی که این تلفن هوشمند در سال ۲۰۱۳ معرفی گشت، معماری ۶۴ بیتی چیزی نبود که سازندگان دستگاه های اندرویدی به استفاده از آن در آینده ای نزدیک حتی فکر کرده باشند. طولی نکشید که سایر سازندگان و تامین کنندگان قطعات نیز ادعاهایی در زمینه ساخت چیپست های ۶۴ بیتی و رسیدن به تکنولوژی های مورد استفاده اپل سر دادند.

اندروید از ابتدا با شعار «سریع تر، بهتر، قوی تر» به این کارزار پا گذاشته بود.

اندروید از ابتدا با شعار «سریع تر، بهتر، قوی تر» به این کارزار پا گذاشته بود. از همین رو، سازندگان نمی توانستند در برابر تکنولوژی جدید اپل دست روی دست بگذارند و به همین خاطر، بدون داشتن هیچ حق انتخابی، مشغول به ساخت چیپست های ۶۴ بیتی شدند. اندروید شعارهایش را در ابتدای تولید شدنش داده بود و نمی توانست دست کم در زمینه سرعت و حتی تکنولوژی از آیفون تا این حد جا بماند.

تاثیری که این «عجله» در راه ساختن چیپست های ۶۴ بیتی گذاشت را هنوز در میان سازندگان این محصولات شاهد هستیم. نمونه ی مشخص این امر چیپست اسنپدراگون ۸۱۰ بوده که قرار بود رهبری تلفن های هوشمند سال اخیر را در دست گیرد؛ اما مشکلات مربوط به آن سازندگان را مجبور کرده است تا عرضه محصولاتشان را تا سه ماهه سوم سال ۲۰۱۵ به تعویق انداخته و یا جایگزینی برای آن بیابند.

منصفانه است اگر بگوییم اپل چیپست های مورد استفاده در اندروید را تحقیر کرد. این کمپانی باعث شد تا سازندگان چیپست زمانی به سراغ ساخت محصولات ۶۴ بیتی بروند که منابع، وقت و یا انرژی توسعه دادنش را نداشته و به ساخت چنین محصولاتی در این مقطع زمانی فکر نکرده بودند.

اپل با مدیریت مالی دقیق و پیش بینی و برنامه ریزی هایش، به شدت در زمینه توسعه منابع مربوط به چیپست های مذکور تلاش کرد. خرید شرکت های کوچک در زمینه های مختلف یکی از مهارت های اپل است، آنها سال های پیش شرکت هایی در این زمینه خریداری کرده بودند و با توسعه ی آن ها، در حالی که هیچ کس انتظارش را نداشت محصولاتی را معرفی کردند که رقبا را انگشت به دهن گذاشت.

اسکنر اثر انگشت یکی دیگر از همین محصولات بود که در زمان عرضه اش در آیفون 5s، بسیاری را حداقل به لحاظ کیفیت بسیار بالایش حیرت زده کرد. اگر به خاطر داشته باشید چندی پیش گفته های مدیر عامل سابق موتورولا، دنیس وودساید در خصوص عدم استفاده از اسکنر اثر انگشت در نکسوس ۶ را برایتان نقل کردیم:

دنیس وود ساید

دنیس وود ساید

قصد ما این بود تا از این سنسور به شکل پنهان در زیر کلید Home نکسوس ۶ بهره گیریم اما شرکتی که تامین این قطعه را بر عهده داشت قادر به رساندن خود به سطح استاندارد کیفی ما نبود. اپل قبلا بهترین شرکت تامین کننده در این زمینه را خریده بود و موتورولا در کنار سایر تولید کنندگان مجبور به استفاده از دومین انتخاب بودند که نتیجه ی تلاش آنها نیز چنگی به دل نمی زد. در نهایت تصمیم بر این شد تا سنسور مذکور در تلفن هوشمندمان جایی نداشته باشد.

منابع تولید کننده پردازنده های ۶۴ بیت و اسکنر اثر انگشت تنها شرکت هایی نبودند که اپل قبلا خریده بود. کوپرتینوای ها قبلا در زمینه محصولی به نام یاقوت کبود نیز سرمایه گذاری بسیاری کرده بودند. به این نتیجه می رسیم که رقبای اپل در مورد تامین قطعات با کیفیت خود، در جنگی نابرابر با این شرکت پر آوازه قرار داشتند.

Tim-Cook-e1414678372631

تیم کوک در گذشته و زمانی که مسئول عملیات اجرایی اپل بود دست به خرید و رزرو تمام این تامین کنندگان برای آینده ای روشن زده بود و حال در نقش مدیر عامل، سودآور ترین کمپانی تاریخ را رهبری می کند.

اپل از بهترین اجزا تشکیل شده و در بسیاری زمینه های تکنولوژی رهبری کرده و می تواند دستگاه هایی جادویی طراحی کند. این شرکت تلفن همراهی بی نظیر می سازد و سپس آن را در سطح گسترده توزیع می نماید. طبق آمار هایی که شرکت ها در هفته گذشته ارائه دادند، اپل تلفن های همراه بیشتری از سامسونگ در سه ماهه گذشته به فروش رسانده است. (البته در صورتی که آمار موبایل های ساده سامسونگ را نادیده گرفته و صرفا به آمار فروش تلفن های هوشمندش بپردازیم)

به نظر می رسد که کاربران اشتهایی سیری ناپذیر برای خرید آیفون ۶ دارند و اپل تاکید می کند تا زمانی که بهای سنگین این تلفن هوشمند را بپردازید، تولید آن همچنان ادامه خواهد داشت و کاربرها کمبودی در این زمینه احساس نخواهند کرد.

نکته جالب ماجرا اینجاست که کمپانی یاد شده توانسته با ارائه محصولاتی با کیفیت تر، سطح بازی را در میان رقبا بالاتر ببرد. این در حالیست که در جبهه مقابل، اندرویدی ها تصمیم به کاهش تولید تلفن های هوشمند گرفته و در تلاشند تا محصولاتی با ساختار مطلوب تر و گاها با بدنه ای فلزی به بازار عرضه کنند. اپل از برتری خود پول زیادی به جیب می زند و همین درآمد نیز برای جلوگیری رشد شرکت های دیگر و یا خرید استارتاپ های نوپا بهره می گیرد.

سونی اولین رقیبی بود که از جنگ با اپل در عرضه ی پرچمداران دست کشیده و تمرکز خود را بر روی تلفن های هوشمند میان رده قرار داد. همین امر موجب کاهش سود دهی تلفن های برند اکسپریا شد. از سوی دیگر درآمد کلی سامسونگ در سال ۲۰۱۴ نشان دهنده ی تکیه شدید این کمپانی به تولیدات اقتصادی و میان رده بوده و در بخش موبایل های high-end،‌ عرصه را به بزرگترین رقیبش واگذار کرده است.

سازندگان دستگاه های اندرویدی به جنگی رفته اند که اپل آنها را دعوت کرده و می خواهد با آنها به مبارزه بپردازد. حال رقبای اپل با منابعی با سطح کیفیت پایین تر، مهندسین پریشان و از همه مهم تر، سهم بازار کمتر با شمشیرهایی لرزان در دست در مقابل بزرگان کوپرتینو ایستاده اند.

این ترفندها، بخش هایی از کتاب راه و رسم اپل هستند. کتابی که بر روی جلدش آیفون درخشیده و عنوانش نیز «دوست داشتنی ترین و جادویی ترین تلفن هوشمند» است. در دهه های آینده، این کتاب به عنوان راهکاری جهت «چگونه یک بازار رقابتی را به نفع خود ساخته و تغییر دهیم» بارها مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (115 مورد)
  • یک ماجراجو
    یک ماجراجو | ۱۹ خرداد ۱۳۹۴

    واقعیت امر اینه که هردو شرکت در تلاشند تا گوی رقابت رو از هم بدزدند و شاهد این جمله کپی برداری های اخیرشون از یکدیگره. البته هردو معایب و مزایا دارند که به توانایی ها و ضعف هاشون برمیگرده و اگه انسان متعصبی نباشین این گفته ها رو تایید مکنین. چیزی که مهمه اینه "کدامیک در نهایت از دیگری پیشی میگیره و فاصله اش رو فرسنگها افزایش میده". سیاست iOS بروی انحصار است و بلعکس اندروید بصورت آزاد عمل میکنه. گرچه هسته هر دو سیستم عامل یکی است. دلیل پیشرفت اندروید همین اجازه ی آزادانه عمل کردن سازندگان و کاربرانه. گرچه اختیارات در iOS هم تکذیب نمیشه، اما در هر صورت اپل قوانینی داره که بهش پایبنده که یکی از اونها امنیت کامل سیستم عامل معرفی میشه و این نکته مثبت و منفی محسوب میشه. در هر حال اندروید با توجه به تمرکز بر دنیای نرم افزار به سمت خودرو، تلویزیون، کنسول های مختلف و حتی لوازم خانگی در حرکته که این یعنی آینده ای بی انتها برای اندروید. گوگل با اندروید همانطور که از نامش پیداست جهانی رو خواهد ساخت که در آن با ظهور یک تصمیم خواهید توانست در چهارراه خودروی اتوماتیک خود را به سمت چپ یا راست برانید و یا اینکه کولر منزلتان با درک میزان حرارت بدن ساکنین آن گرمتر یا سردتر بدمد. به عبارت دیگه iOS در نقطه ای بنام تلفن همراه متوقف شده در حالی که اندروید شما را مجبور به استفاده خواهد کرد و تلفن همراه تنها نقطه ای از این دنیای بزرگ خواهد بود.

  • TROOL
    TROOL | ۴ اسفند ۱۳۹۳

    عالی بود مثه همیشه مرسی

  • هومن
    هومن | ۲۰ بهمن ۱۳۹۳

    منم نظرم اینه که این آخرین زور های ااپله و بعد از استیو جابز اون خلاقیت همیشگی رو نداره و به شرکتی مث بقیه شرکتا تبدیل شده......

  • داود
    داود | ۱۴ بهمن ۱۳۹۳

    اپل سياست بهتري نسبت به گوگل در پيش گرفت ،اپل يك شركت با تعدادي محدودي گجت اما با كيفيت توليد ميكنه و طوري هست كه ميشود براي سه چهار سال محصولات اپل را ازشان استفاده كرد،ولي آندرويد را هر كس از راه ميرسد آندرويد ميزند و كيفيت اكثر آندرويدي ها(غير از htc و sony) و آپديت پاينن آنها حتي يكسال هم دوام نگهداشتن ندارن، در بحث امنيت اپل خيلي بهتر از آندرويد هست اما اونم راحت هك ميشن.....

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی